حوادث

تهران در معرض فرونشست زمین/اعلام دو شهرستان در معرض فرونشست در استان

اواخر هفته گذشته رانش زمین در یکی از محله های نسیم شهر سر و صدای زیادی به پا کرد و اگرچه به اشتباه برخی از مسئولان و رسانه ها از این حادثه به عنوان رانش زمین یاد کردند، اما خطر رانش زمین در تهران را مورد بازنگری قرار داد. موضوعی که مدیرکل بحران تهران توضیح داد.

منصور درگاتی در گفت وگو با باراناخبر، وی در خصوص رانش زمین در تهران گفت: مناطقی در شهر تهران و استان تهران در معرض رانش زمین هستند. کاهش آب عارضه‌ای است که به زبان ساده پس از کاهش سطح آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد که مهم‌ترین علت آن برداشت نادرست این چشمه‌ها و در نتیجه استفاده نادرست و نامناسب از منابع آبی است.

وی با بیان اینکه برای مقابله با رانش زمین باید از برداشت بی رویه منابع آبی جلوگیری کرد، گفت: اما نباید تصور کرد که اگر امروز این برداشت متوقف شود تا چند روز دیگر موضوع حل می شود و در خطر غرق شدن مجدد هستیم. . نه به طور تصادفی، زیرا کاهش منابع آب زیرزمینی برای نزدیک به 20 سال منجر به فرونشست زمین شده است. برای جبران این عارضه تقریباً به همان میزان زمان نیاز است و بنابراین اقدامات انجام شده باید طولانی مدت باشد.

مدیرکل بحران استان تهران با تاکید بر اینکه رانش زمین بهبودی سریع ندارد، گفت: البته گاهی حوادث دیگری به عنوان رانش زمین معرفی و گزارش می شود، مانند حادثه پنجشنبه گذشته در نسیم شهر که رخ نداد. مربوط به سر خوردن هستند . متأسفانه حتی برخی از رسانه ها نیز در این زمینه جوسازی می کنند و اخباری را منتشر می کنند که باعث نگرانی مردم شده و فایده دیگری ندارد.

دقاتی با بیان اینکه بخش هایی از استان تهران در معرض رانش زمین است، گفت: در استان تهران ورامین و شهریار در معرض رانش زمین و در تهران بخش هایی از شهر به ویژه جنوب و جنوب غرب تهران در معرض این پدیده هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی برای رفع رانش زمین در تهران انجام شده است یا خیر؟ وی همچنین به باراناخبر گفت: در این زمینه کارگروهی فعال است که به طور اتفاقی یک سری ممنوعیت ها از جمله ممنوعیت برداشت آب از چاه ها را اعلام و اجرا کردند. در این راستا اداره کل خطرات سازمان زمین شناسی وظایفی برعهده دارد و عهده دار امور می باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا