اجتماعی

تغییر فصل و دغدغه کمبود یک ویتامین

ویتامین D اغلب به عنوان “ویتامین آفتاب” شناخته می شود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید اولین گزینه برای جذب مقادیر کافی از این ویتامین در بدن است.

به گزارش باراناخبر، اما با فرا رسیدن فصل پاییز، کوتاه شدن روزها و کاهش ساعات تابش خورشید در آسمان و همچنین سردتر شدن هوا و تمایل افراد به ماندن در بیرون، احتمال قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می یابد. اشعه برای اکثر افراد کمتری هستند و در نتیجه احتمال کمبود ویتامین D در بدن افزایش می یابد.

این در حالی است که سیستم ایمنی بدن به دلیل سرمای هوا و افزایش فعالیت بیشتر ویروس ها مانند آنفولانزا، سرماخوردگی و کرونا در این فصل باید به میزان کافی از این ویتامین را دریافت کند تا به کارایی مطلوب خود ادامه دهد.

در چنین شرایطی گنجاندن منابع غذایی حاوی این ویتامین در برنامه غذایی روزانه و هفتگی می تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

ویتامین D در دنیای ویتامین ها بی نظیر است زیرا هم یک ریزمغذی و هم هورمون است. این ریزمغذی در برخی محصولات حیوانی و ماهی یافت می شود.

این ویتامین در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن از جمله تقویت استخوان ها، حمایت از سلامت سیستم ایمنی، تنظیم عملکرد شناختی و خلق و خو و حتی محافظت در برابر بیماری هایی مانند بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 نقش مهمی دارد اما شواهدی وجود دارد. سطح پایین ویتامین D نیز می تواند بر احتمال ابتلای فرد به افسردگی تأثیر بگذارد.

برخی از منابع غذایی سرشار از ویتامین D هستند

اگر به شما توصیه شده است که مقدار بیشتری از این ویتامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، برخی از بهترین منابع عبارتند از: ماهی سالمون، ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، قارچ و جگر گاو هستند.

همچنین یکی از راه های مفید برای بهبود سرانه مصرف ویتامین D، غنی سازی غذاهای رایج مانند غلات، جو و لبنیات با این ویتامین است.

متخصصان بهداشت دریافت 800 واحد ویتامین D در روز را توصیه می کنند. البته این مقدار با توجه به سن افراد متفاوت است. افرادی که به دلایلی نمی توانند این ویتامین را به طور طبیعی از طریق نور خورشید جذب کنند، باید بیشتر ویتامین D مورد نیاز خود را با مصرف منابع غذایی حاوی آن دریافت کنند، اما اگر کمبودی در رژیم غذایی وجود دارد، مصرف مکمل های غذایی یک گزینه خوب است.

با این حال، ما باید مراقب مصرف بیش از حد مکمل ها نیز باشیم. عبارت “بیشتر بهتر” اینجا صدق نمی کند.

از آنجایی که ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است، از طریق ادرار و مواد زائد مانند ویتامین های محلول در آب از بدن دفع نمی شود، بلکه در چربی ذخیره می شود، به این معنی که مصرف بیش از حد آن می تواند باعث تجمع آن در بدن شود. بدن مسمومیت بنابراین مصرف این ویتامین باید طبق تشخیص و تجویز پزشک متخصص و با توجه به نیاز هر فرد انجام شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا