بین الملل

تظاهرات‌های گسترده در سراسر عراق؛ دفاتر جریان انحرافی الصرخی پلمپ شد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین باراناخبر، «علی موسی اکول کاظم المسعودی» خطیب مسجد «الفتح المبین» شهر «الحمزه غربی» در استان بابل، به نقل از ایرنا که از پیروان «محمود الصرخی» است، جمعه گذشته خطبه های نماز جمعه این مسجد را فراخواند. تمامی زیارتگاه ها، مقابر و قبور پیامبران، ائمه و شخصیت های مذهبی تخریب شد.

همین موضوع با محکومیت ها و اعتراضات شدید مردمی و سیاسی در عراق همراه شد و علاوه بر تظاهرات و تجمعات در مقابل دفاتر جماعت الصرخی، موجی از اعتراضات در شبکه های اجتماعی به راه افتاد.

تظاهرات گسترده‌تر عصر امروز سه‌شنبه بود. در استان الدیوانیه، معترضان یک دفتر و مسجد متعلق به فرقه الصرخی را بستند.

کانال تلگرامی صابرین نیوز نیز گزارش داد که قبیله الجبیر در استان ذی قار با حمله به دفتر الصرخی کشور را ویران کردند.

در همین حال، مردم منطقه «البیاء» در بغداد برای بستن دفتر الصرخی به سمت دفتر الصرخی حرکت کردند. این دفتر در منطقه الشهدا بغداد واقع شده است. مردم منطقه الشعب و اور نیز برای پلمپ مقر و دفاتر الصرخی در مناطق خود اعلام آمادگی کردند.

معترضان در البیع، دفتر الصرخی، شعارهایی مانند «کلا کلا الصرخیه» (الصرخیه، هرگز) و «کلا کلا آل سعود» (آل سعود هرگز) سر دادند. اقدامات مربوط به عربستان بوده و نسبت به این موضوع ابراز انزجار کرده اند.

شهروندان بصره همچنین تظاهرات و راهپیمایی گسترده ای در مقابل دفاتر الصرخی در استان برگزار کردند. معترضان همچنین اصرار داشتند که دفاتر پلمب شوند.

کاظم همچنین از برگزاری تظاهرات و تظاهرات گسترده ساکنان این شهر مقدس در مقابل دفاتر الصرخی خبر می دهد. معترضان همچنین به دفاتر هجوم بردند و کتاب های آنها را آتش زدند.

شب گذشته تعدادی از اهالی استان ذی قار در مرکز این استان یعنی شهر الناصریه به دفتر الصرخی در این شهر حمله کرده و به آن اعتراض کردند.

اما شاید شدیدترین واکنش از سوی مقتدی صدر بود.رئیس جناح صدر دیروز به محمود الصرخی هشدار داد که نهایتاً ظرف سه روز علی موسی عقول را آزاد کند، در غیر این صورت شخصاً مبتنی بر دین، وجدان و قانون و منطقی خواهد بود. عادت جامعه وارد میدان خواهد شد. وی تاکید کرد که ترویج افکار فاسد در جامعه عراق نباید نادیده گرفته شود.

«محمود الصرخی» در سال 2003 و پیش از سرنگونی رژیم صدام، دیکتاتور مخلوع عراق، ناگهان ظاهر شد و به عنوان یکی از مراجع دینی عراق در سطح آیت الله العظمی معرفی شد. السرخی با وجود نداشتن وزن علمی، خود را از شاگردان آیت الله شهید محمدباقر صدر و آیت الله سیستانی معرفی کرد و از سال 2003 (در سن 40 سالگی) با ادعای «اقتدار» در عراق فعالیت خود را آغاز کرد. او مدعی آیت الله است و آیت الله در فقه شیعه فردی است که به درجه اجتهاد رسیده باشد اما هیچ مرجع و آیت اللهی ثابت نکرده است که به این مرحله رسیده است.

شایان ذکر است که حامیان «محمود الصرخی» یکی از عاملان اصلی حمله به کنسولگری ایران در کربلای معلی در نوامبر 2009 بودند.

فیلم های زیر نیز از تظاهرات در شهرهای مختلف عراق منتشر شده است:

انتهای پیام/




این را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا