عمومیکسب و کار برتر ایرانی

بهترین ادکلن برای کدام کشور است؟

دنیای عطرها دنیای بسیار شگفت‌انگیزی است و شاید بسیاری از ما ندانیم که برجسته‌ترین، لوکس‌ترین و مشهورترین کمپانی‌های عطرسازی در سراسر جهان فعالیتشان را در زمینه‌ای غیر از عطرسازی آغاز کرده‌اند و درنهایت تصمیم گرفته‌اند که برای تکمیل محصولات برندشان اقدام به تولید عطر و ادکلن کنند. مثلا شرکت بیز اقدام به تولید ادکلن میلانو بیز کرده است. رایحه این عطر شما را مسخ می کند.

شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که تعداد زیادی از برندهای مشهور عطرسازی در جهان، در زمینه‌هایی مانند مُد و فشن، تولید جواهرات، تولید بطری‌های شیشه‌ای لوکس و حتی تولید نوشت‌افزار و لوازم چرمی فعالیت داشته و دارند. اگر جزو طرفداران عطر و ادکلن های ایرانی هستیدادکلن زنانه میلانو beautiful را جز خریدهای بی نظیر خود در نظر بگیرید.

تاریخچه عطرسازی

نخستین عطرها حدود ۴ هزار سال پیش در بین النهرین به وجود آمدند .این عطرهای اولیه به صورت بخوری تهیه شده و درون ظروف سفالی قرار می گرفتند. مواد خوشبو کننده در ابتدای به وجود آمدن تنها مخلوط ساده از ادویه های آسیاب شده بود. این پودر در ابتدا آسیاب می شد و سپس با یک ماده دیگر می چسبید و ترکیب میشد.

عطاران با گذشت زمان متوجه شدند که اگر ادویه یا گلی در چربی یا روغن بخیسد، بخشی از ماده اصلی خوشبو در چربی یا روغن باقی می ماند. در این دوران که پس از میلاد مسیح بود روغن های دارویی و مرهم های معطر ساخته شدند. بعد از به وجود آمدن چنین رایحه های معطری، به سرعت در تمام طبقات اجتماعی از نجیب زادگان تا افراد عادی تحت تاثیر قرار گرفتند. روش های عطرسازی و ساخت روغن های معطر بعد از میلاد، در اروپا توسعه و گسترش زیادی پیدا کرد.

قدیمی ترین کارگاه عطرسازی جهان

در سال ۲۰۰۵ بعد از حفاری در منطقه‌ای به نام پیرگوس قبرس، کارگاه عطرسازیی پیدا شد، که تصور می شود قدیمی ترین کارگاه ساخت پرفیوم در جهان است. طبق تحقیقاتی که در آن انجام شد، مشخص کرد که کارگاه چهار هزار سال قدمت دارد. همچنین طبق مشاهدات و تحقیقات وسایل و اشیای آن بنا به تشخیص باستان شناسان ، به منظور عصاره گیری و ساخت پرفیوم استفاده میشد. در این کارگاه حدود ۶۰ دستگاه تقطیر و عصاره گیری، تعدادی کاسه برای ترکیب روغن، قیف جداکننده و بطری هایی برای نگهداری مواد مشاهده شد. این محل در نمونه خود بی نظیر و شگفت انگیز به حساب می آید.

کدام کشور بیشترین عطر را دارد ؟

فرانسه بزرگ ترین کشور تولید کننده عطر در جهان است که حدود ۳۰ درصد از تولید این محصولات را در اختیار دارد. بسیاری از مانند برندهای ، ، و در کشور فرانسه قرار دارد. فرانسوی ها مخترع عطرها نیستند اما پیشرفت و توسعه صنعت سازی در فرانسه و پاریس در دوران رنسانس اتفاق افتاد. به همین دلیل است که مهد عطرسازی نوین را به فرانسه نسبت می دهیم.

علت این که اکنون بزرگترین تولید کننده عطر در جهان فرانسه میباشد، صنعتی شدن ساخت پرفیوم است. در طی سال های اخیر استفاده از اسانس ها و مواد شیمیایی، در پرفیوم ها افزایش چشمگیری داشته است. تولید چنین عطرهایی نیاز کمتری به استادی و مهارت سنتی دارد.  به همین علت است که در هر کشوری می شود آن را تولید نمود. البته همچنان عطرهای خاص و گران قیمت از اصول عطرسازی قدیمی پیروی می کنند. اما بازار عطر بیشتر تمایل به قیمت کم دارد. بنابراین کشورهای زیادی فرمولاسیون عطر های فرانسوی را خریداری کرده و آن را در با قیمت پایین تر عرضه میکنند.

در ایران نیز شرکت هایی اقدام به تولید و ساخت عطر و ادکلن کرده اند. عطرهایی که کیفیت ادکلن های فرانسه را به یاد شما  می آوردند. ادکلن هایی نظیر ادکلن میلانو آبی با بوی منحصر بفرد خود می تواند حتی شما را در تاریخ گم کند.

اولین عطرها در فرانسه چگونه ساخته شد؟

در فرانسه به کمک هنر عصاره گيری كه اعراب سينه به سينه و نسل به نسل آموخته بودند، اولين عطرها ساخته شدند. دلیل آن كه بيشتر عطرهای اولیه فرانسوی، رایحه بسیار تندی داشتند، به خاطر استفاده از و عنبر چرب خالص در ساخت عطرها بوده است.

البته همين عطرهای تند باعث می‌شد، که مردم كمتر به حمام بروند، زیرا تا مدت‌های طولانی، رایحه تند آن عطر بر روی بدن آن‌ها می‌ماند و نيازی به حمام رفتن نبود.

«کیفی» اولين عطر فرانسوی به شمار می‌رود، كه تركيب آن بسیار معروف و شناخته شده است. مواد اين عطر قديمی از ترکیب اصلی عصاره‌های گل رز، عنبر و مشک درست شده و تركيبی از 30 عصاره طبیعی دیگر را در خود جای داده بود.

كشف الكل كمك بزرگی به صنعت عطر كرد. اولين عطری كه با الكل ساخته شد «لودورن» نام داشت. اين نام به‌ خاطر يك افسانه قديمی به این عطر تعلق گرفت. در اين افسانه آمده است، كه ملكه مجارستان شيفته پادشاه هلند می‌شود و برای جلب رضايت او دستور ساخت اين عطر را می‌دهد.

زمانی که همسر هنری دوم،‌ پادشاه فرانسه از چند عطرساز ايتاليايی خواست تا در پاريس بمانند، كم‌ كم جايگاه عطر در دنيا از ايتاليا به فرانسه منتقل شد. هر چند در قرون وسطی شست‌ و شو و نظافت رواج پيدا كرده بود، اما در رنسانس اين عادت به خاطر بروز بيماری واگيردار طاعون فراموش شد.

پزشک هنری دوم دستور داد تا تمامیحمام‌های عمومیرا ببندند و به جای آب از عطر در حمام استفاده كنند، تا با ضد عفونی كردن بتوانند با اين بيماری مهلک مقابله کنند. به مرور زمان اين عطرهای تند و خوشبو نه ‌تنها برای حمام رفتن بلكه در توالت‌ها هم استفاده شد و در زمان بيماری‌های واگيردار، عطرسازان سعی می‌كردند عطرهایی بسازند، كه علاوه بر خوشبو كردن و استفاده در حمام و توالت، ضدعفونی كننده نیز باشند.

صد البته که عطرسازان تاریخ جهان، توليد اين عطرها را وام‌دار كشف الكل توسط ذكريای رازی بودند. امروزه نيز فرانسوی‌ها به جای حمام کردن روزانه، طبق عادت تاریخی خود با عطرها دوش می‌گيرند! عطر در فرانسه نه تنها به عنوان جزئی از نیازهای مراسم آیینی به حساب می‌آید، بلكه پوششی است برای رفع بوی بدی که به خاطر حمام نکردن یا کم دوش گرفتن در بدن ایجاد می‌شود.

امروزه عطرسازان دنیا در برندهای مختلف، تمركز خود را بر روی كيفيت و خلوص رايحه عطرها گذاشته‌اند. همچنینی از آنجایی که دیگر در خانه همه مردم، حمام وجود دارد و مردم مجبور نیستند برای دوش گرفتن از خانه بیرون بروند یا سختی خاصی را تحمل کنند، بنابراین از عطرها برای رفع بوی بد بدن بهره نمی‌گيرند. این روزها هدف مردم از عطر زدن، بيشتر از اینکه رايحه‌ای خوش از آن‌ها منتشر شود، برای آن است که كاراكتری جذاب، خاص، دوست داشتنی، لطيف و با اصالت به اطرافیان و مخاطبان خود ارائه دهند.

با همه این‌ها، نباید فراموش کنیم، که معطر بودن قبل از هركسی باید به خودمان احساس خوب آرامش، طراوت و زیبایی بیشتر را هديه کند و نباید انتظار داشته باشیم،‌ که عطرها به عنوان وسیله‌ای برای پوشاندن عیوب استایل و سبک زندگی ما نقش بازی کنند. بنابراین همه ما می‌توانیم با انتخاب عطری مناسب برای شخص خودمان، به سوی زندگی زیباتر، جذاب‌تر و در نتیجه دارای رایحه خوشبوتری گام برداریم.

مقایسه تمیزی فرانسوی‌ها و ایرانی‌ها در طول تاریخ

آن‌ طور که در تاریخ آمده است، لویی چهاردهم پادشاه فرانسه، در طول عمر خود تنها یک بار حمام کرده بود. فرانسوی‌های مغرور به شدت كثیف هم هستند. با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته، بيش از 35 درصد از جمعیت جوان و ميان‌سال فرانسه در طول روز حتی یک بار هم دست و صورت خود را نمی‌شويند. همچنین آن‌ها فقط یک بار در هفته حمام می‌كنند! بله، فرانسه‌ای كه به مهد شعر و ادبیات و هنر غره است، در نظافت و بهداشت حرفی برای گفتن ندارد. زماني كه فرانسوی‌ها در طول زندگی خود حمام نمی‌رفتند، ايرانی‌ها حداقل یک بار در هفته حمام می‌كردند و هر روز چندبار دست و صورت و پاهای خود را می‌شستند.

اعراب جاهلی هم از فرانسوی‌ها نظيف‌تر بودند. مخصوصا زمانی كه اسلام وارد شبه قاره عربستان شد و تمام این سرزمین را درنورديد، زنان و مردان مسلمان برای غسل هم كه شده بيش از یک بار در طول هفته حمام می‌كردند. اما كیفیت حمام ايرانی‌ها چگونه بوده است؟ ايرانی‌ها از نظيف‌ترين مليت‌های تاریخ باستان بودند. ایرانی‌های قدیم با پذيرفتن آيين زرتشتی و داشتن اعتقاد راسخ زرتشتيان به طهارت، توجه ویژه‌ای به نظافت داشتند و این توجه آن‌ها روز به روز بیشتر و جدی‌تر می‌شد.

آیین‌های طهارت زرتشتی، آيين‌ها و مناسكی هستند، كه به طور آیینی از سوی زرتشتیان براي پاكیزگی و اجتناب از آلودگي به كار می‌روند. از اين مناسک می‌توان به شستن چهره، شستن دست‌ها و پاها پيش از نماز‌های پنج گانه اشاره كرد. آب روان و آفتاب نيز در دين زرتشتی طاهر و پاك كننده به شمار می‌روند. ویلیام جكسون از پژوهشگران آيين‌های باستاني در كتاب خود با نام «پژوهش‌های زرتشتی» عنوان می‌كند كه كمتر دينی به اندازه دين ایرانیان بر لزوم پاكيزه نگه داشتن تن و روان تاكيد می‌كند.

در «مزدیسنا» به دليل آن كه پلیدی‌ها و آلودگی‌ها ناشی از «انگره مینو» است، بايد برای از ميان برداشتن آن‌ها كوشش كرد. آب روان در اين دين اگرچه طاهر است، اما بايد پاكيزگی آن را نيز حفظ کرد. برای حفظ پاکیزگی در این باور، بايد پس از خشک کردن آثار آلودگی، با استفاده از نور خورشيد يا ماسه، آلودگی‌ها را با آب روانی كه از منشا مانند چاه يا چشمه جدا شده‌ است، پاكيزه کرد و نبايد گذاشت كه آلودگی‌ها با آب روان تماس مستقيم پيدا كنند. به این ترتیب، حمام به يكی از ملزومات بهداشت و نظافت ايرانيان تبدیل شد. تعويض جامه‌های كثيف، پوشيدن لباس‌های تميز بعد از حمام و اصلاح سر و صورت و بدن از ديرباز مورد توجه ايرانيان بوده است. در عين حال بوی خوش نيز از نمادهای پاكيزگی نزد ايرانيان به شمار می‌رفت.

پس از ورود اسلام به ایران، توجه به پاکیزگی در زندگی همه مردم نقش پررنگ‌تری گرفت. افرادی که به دین اسلام روی آوردند، برای خوشبو کردن خود از انواع گلبرگ‌ها، گياهان معطر و صمغ‌های معطر در حمام استفاده می‌كردند. آن‌ها پس از پر كردن آب گرم از اين مواد در داخل سنگی كه شبيه وان‌های امروزی است می‌ريختند و ساعتی در اين آب می‌خوابيدند تا تن خود را معطر کنند.

در همان زمان، همسر لوئي پانزدهمهم به صورت مداوم حمام می‌کرد و این اتفاق در فرانسه، پديده‌ای عجيب به شمار می‌رفت. مادام دوپمپادور هر روز با گياهان خاصی حمام می‌كرده است. او براي جمع آوری گياهان مورد نظرش، گروهی را مامور كرده بود تا در سراسر فرانسه جست و جو و گياهان دلخواه او را پیدا کنند. لوئی پانزدهم هم هميشه نگران بوده است، كه مبادا مادام دوپمپادور در اثر حمام روزانه زيبایی خود را از دست بدهد و از اينكه می‌ديده، اين خانم زيبايی ناتمامش آب رفتنی نيست، خيلی تعجب می‌كرده است! جالب‌تر اينكه خود لوئی پانزدهم در طول عمرش حمام نكرده است!

دکمه بازگشت به بالا