موسیقی کلاسیک تعریف درستی از موسیقی است. وقتی با شنیدن موسیقی کلاسیک دوران رمانتیک استرس داریم، وقتی شاد هستیم و وقتی یک والس جذاب قرن بیستمی حالمان را بهتر می کند، سمفونی شماره بتهوون. 5 با شروع دیوانه کننده و جذاب خود روحیه را بالا می برد، ما به وضوح می بینیم که موسیقی کلاسیک با بلوز، کانتری، راک، پاپ و سایر انواع موسیقی که از قرن بیستم خلق شده است متفاوت است.
در مقاله پیش رو سعی می کنیم معروف ترین قطعات موسیقی کلاسیک (شاهکارهای موسیقی کلاسیک) را برای دانلود آهنگ ارائه کنیم.
(برای دانلود 100 آهنگ برتر کلاسیک به لینک های مفید انتهای قسمت مراجعه کنید).
شاهکارهای باروک موسیقی کلاسیک
کلودیو مونتوردی (1567-1643): اپرا اورفئوس
اپرا Orfeo یکی از قدیمی ترین اپراهای تاریخ است که هنوز توسط آهنگسازان و نوازندگان اجرا می شود. Orfeo اولین اپرایی بود که با احساسات واقعی خلق شد و مونتهوردی در تاریخ موسیقی به عنوان بنیانگذار اپرا مشهور شد. این اپرا داستان اورفئوس و سفر او به دنیای زیرین یا مردگان و رابطه او با هادس و تلاش او برای بازگرداندن عروسش یورودکه به دنیای زندگان را روایت می کند.
“اورفیوس” از اپرای باستانی “Eurodike” ساخته شده توسط Jacopo Peri، خالق اپرا گرفته شده است. اورفئوس از یک پیش درآمد و پنج پرده تشکیل شده است، اما طول کنش ها در مقایسه با اپراهای امروزی نسبتاً کوتاه است.
آنتونیو لوچو ویوالدی (1678-1741): چهار فصل.
مجموعه چهار فصل که شامل چهار کنسرتو ویولن است، معروف ترین و مشهورترین اثر آنتونیو ویوالدی است که هر یک از این چهار کنسرتو با یکی از چهار فصل مرتبط است و ویژگی هایی را تداعی می کند و حال و هوای فصل مربوطه را نشان می دهد. مانند استفاده از بسیاری از پیزیکاتوها در دامنه آوازی پایین ویولن برای نمایش زمستان و بارش برف.
ویوالدی این مجموعه را در سال 1716 ساخت و در سال 1725 منتشر کرد. هر کنسرتو دارای سه موومان است که با اولین کنسرتو، La Primavera، در کلیدهای ای ماژور، سی مینور، فا ماژور و فا مینور شروع می شود که هر کدام دارای الگوی سریع-آهسته-سرعت هستند.
این مجموعه کنسرتو برای ویولن، ارکستر زهی و باسو continuo است. با ایجاد مجموعه Four Seasons، اجرای تکنواز ویولن به عنوان کنسرتو همراه با تکنوازی ویولن و basso continuo در این مجموعه با شناخت شکلی جدید و مدرن از موسیقی قابل توجه شد.
جلوههای موسیقایی تعیینکننده این کنسرتوها با تصاویر شعر غنایی که قبل از هر موومان قرار دارند، مطابقت دارد. ویوالدی برای اینکه مضمون موسیقی خود را واضحتر نشان دهد، سطرهایی از این اشعار را قبل از شروع هر حرکت در پارتیتور گنجاند و حتی عناوین توصیفی مانند چوپان خوابیده یا سگ پارس میکند. کنسرت های بهار، تابستان، پاییز و زمستان نمونه هایی از موسیقی برنامه دوره باروک هستند. نوعی موسیقی که همراه با داستان، شعر، ایده یا صحنه است.
موومان دوم (Largo e Pianissimo semper) یکی از چهار فصل ویوالدی است و آرامترین و همیشه ملایمترین موومان است.
و سپس در یک چمنزار دوستانه پوشیده از گل،
که با خش خش ملایم برگ ها و شاخه ها در باد خوابید.
چوپان با سگ وفادارش کنارش خوابید.
موومان سوم رقص پاستورال از چهار فصل ویوالدی
وقتی بهار شکوفا شد،
پوره ها و چوپان ها آن را دوست دارند
آنها با موسیقی چوپانان روستا می رقصند.
ششمین سخنرانی هندل، Der Messiah (به آلمانی: Der Messiah)، معروف به HWV 56، بزرگترین اثر مذهبی هندل است.
این اثر دارای سه قسمت یا صحنه است که هر کدام دارای سه حرکت است. دو موومان آواز یا ساز نیستند و یکی خوانندگی و آریا یا کر است.
حرکات بی صدا در ابتدا و وسط قسمت اول به ترتیب «سمفونی» و «پیفا» اجرا می شود. کلمه سمفونی را خود هندل برای موومان اول که به صورت اورتور اجرا می شود انتخاب کرد و پیفا موومان دوم پاستورال است که گاهی به آن “سمفونی پاستورال” نیز می گویند.
اواتوریو مسیح فاقد محتوای نمایشی و گفت و گوی مستقیم بین خوانندگان است و در بخش های مختلف زندگی، رنج و رستاخیز نهایی مسیح مطرح می شود. پس از مرگ هندل، آهنگسازان زیادی مانند موتزارت این اثر را اجرا و تدوین کردند.
دوران کلاسیک شاهکارهای موسیقی کلاسیک
کریستف ویلیبالد گلوک (1714-1787): رقص ارواح بخشیده شده (بخشی از اپرای اورفئوس و اوریدیک)
فلوت انفرادی “رقص ارواح مقدس” یک قطعه باله از اپرای گلوک Orfeo ed Euridice است که بر اساس داستان اورفئوس از اساطیر یونانی ساخته شده است.
این قطعه بخشی از پرده دوم این اپرا است. عمل دوم با مقدمه ای غم انگیز آغاز می شود. صدای بوق، خبر از ورود اورفئو می دهد. در این قسمت است که اورفئو با گناهکارانی که برای انتقام از گناهانشان شکنجه می شوند ملاقات می کند و می رقصد، آیرونیست ها از ورود او جلوگیری می کنند. آخرین قسمت باله “رقص ارواح مبارک” است که پس از آن اوریدیک (یکی از ارواح مقدس) تک نوازی می خواند. اورفئو صدای زیبای اوریدیک را در هرج و مرج دنیای اموات می شنود و پس از آهنگ به معشوقش نزدیک می شود.
این اپرا بر اساس نمایشنامه ای است که کالزابیگی آن را در سه پرده به زبان ایتالیایی ویرایش کرد و اولین بار در سال 1762 در وین اجرا شد. برای ایجاد یک صحنه، گلوک ابتدا صدای اورفئو را به کنترالتو اختصاص داد، اما صدای زن مناسب نبود. نقش، در سال های بعد و پس از ترجمه اپرا به فرانسوی، او به صدای کنترالتو تغییر کرد. به تنور و در سال 1774 او آن را با اصلاحات جدید در پاریس ارائه کرد.
گلوک همیشه در تلاش بود تا موسیقی پر از سادگی زیبا بنویسد و سرانجام در اپرای Orfeo and Eurydice به این هدف دست یافت.
جوزف هایدن (1732-1809): سمفونی آینه ای (سمفونی 94)
هایدن به عنوان «پدر سمفونی» شناخته می شود. زیرا سمفونی های باشکوه، پرطرفدار و عفونی او الگویی برای آهنگسازان بعدی بود. سمفونیهای هایدن بهطور سنتی شمارهدار هستند، اما بسیاری از سمفونیهای او که با نامی منحصربهفرد شناخته میشوند (برخی از این نامها را خودش گذاشته است)، از شاخصترین آثار این هنرمند بهشمار میرود.
سمفونی های هایدن به طور کلی دارای چهار موومان است: 1- موومان سریع به صورت سونات که معمولاً با مقدمه آهسته شروع می شود 2- حرکت آهسته 3- منو، سه گانه 4- پایان سریع که معمولاً به صورت سونات یا روندو ارائه می شود. .
این سمفونی اولین بار در سال 1792 اجرا شد. در حرکت آهسته سمفونی شماره 94 صدا به یکباره با ضرب آهنگ ضعیفی با شدت فورتسیمو متوقف می شود تا جایی که این سمفونی را سمفونی غافلگیری نامیده اند.
تنها یک آکورد قوی در این قطعه وجود دارد که هایدن بعداً اعتراف کرد که به طور ناگهانی از آن برای تحت تأثیر قرار دادن مردم با ساز جدید و غافلگیرکننده استفاده کرده است. دانلود آهنگ خارجی
ولفگانگ آمادئوس موتزارت (1756-1791): لاکریموزا (بخشی از رکوئیم در د مینور)
مرثیه آخرین اثر موتسارت است که در سال 1791 در آخرین روزهای زندگی و در بستر مرگ سروده است. در ژوئیه 1791، قبل از اینکه موتزارت فلوت جادویی را اجرا کند، غریبهای خاکستری از او خواست تا عریضهای بنویسد. این اثر یکی از بهترین آثار کرال مذهبی دوران کلاسیک است.
موتزارت برخلاف انتظارش نتوانست رکوئیم را تمام کند و آن را ناتمام گذاشت و درگذشت. پس از او، دوست و شاگردش سوسمر مراسم را به پایان رساند. او چند خط به پیشنویس موتزارت اضافه کرد و بخشهای Sanctus، Benedictus و Agnusdei را ساخت تا موسیقیای را که موتزارت برای بخشهای قبلی نوشته بود، تکرار کند و به این ترتیب رکوئیم کامل شد.
رکوئیم شامل 15 موومان، 9 موومان کامل و بخش دهم موتزارت است. رکوئیم موتزارت شامل حرکات کرال، تکنوازان و ترکیبی از هر دو است و سبکهای مختلفی از فوگهای باروک گرفته تا بخشهای کم و بیش اپرا را میبافد.