فرهنگ و هنر

برگی از یک جنایت شیمیایی

“جمهوری اسلامی ایران قدرت استفاده از همان سلاحها را هر زمان که بخواهد دارد و اقدامات متقابل پیشرفته تری نیز برای قرار دادن حاکمان عراقی در موقعیتی اسفبار دارد.” اما از نظر حقوق بشر ، اصول اسلامی و حقوق بین الملل ، ما تاکنون از انتقام گیری اجتناب کرده ایم. ”

به گزارش باراناخبر ، به دنبال حمله شیمیایی عراق در منطقه سومار در تاریخ 9 اکتبر 1987 ، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نامه ای به دبیرکل سازمان ملل نوشت و خواستار رسیدگی سریع شورای امنیت به موضوع شد. در این نامه دکتر علی اکبر ولایتی نوشت:

“توجه شما را به این واقعیت جلب می کنم که رژیم جنایتکار عراق بار دیگر از سلاح های شیمیایی در مقیاس بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. این اقدام شنیع و ضد بشری ، که بر خلاف تمام قوانین و قراردادهای پذیرفته شده بین المللی فقط توسط رژیمهای فاشیستی از نوع توسعه انجام می شود.

حاکمان چنین رژیم هایی به انسانیت ، مردم و حتی عزت ملی آنها توجه ندارند. جای تأسف است که بگوییم سازمانهای بین المللی و حتی دولتهایی که کنوانسیونهای منع استفاده از چنین سلاحهای مهلکی را امضا کرده اند ، استفاده از چنین سلاحهایی را به شدت محکوم نکرده و به نوبه خود چراغ سبز این کار را به مقامات عراقی داده اند. نقض مکرر پروتکل ژنو در سال 1925. آنها مورد تمسخر قرار گرفتند. به دنبال این اقدامات ، شهر سومار (در غرب کشور) در ساعت 10:05 و 10:15 (به وقت محلی) در تاریخ 8 اکتبر 1987 تحت بمباران شیمیایی سنگین و ناجوانمردانه ای بود.

من می خواهم به شما اطمینان دهم که جمهوری اسلامی ایران این قدرت را دارد که هر زمان که بخواهد از همان سلاح ها استفاده کند و اقدامات متقابل پیشرفته تری نیز دارد تا حاکمان عراق را در موقعیتی اسفناک قرار دهد. اما با توجه به حقوق بشر ، مبانی اسلامی و قوانین بین المللی ، ما تاکنون از قصاص جلوگیری کرده ایم.

بنابراین ، وظیفه شورای امنیت این است که بلافاصله برای متوقف کردن وی و برخورد قاطع با وی و مجازات جنایتکاران جنگی که مسئول این اقدامات وحشیانه هستند ، اقدام کند. ما همچنین انتظار داریم که قبل از محو شواهد این جنایات ، تیمی از کارشناسان در اسرع وقت به منطقه اعزام شوند. لازم به ذکر است که عدم پاسخ مناسب به درخواست جمهوری اسلامی ایران برای اعزام تیمی از کارشناسان برای بازدید از مناطق غیرنظامی سردشت که عراق بمباران شیمیایی شده است و نقطه عطفی در تاریخ استفاده از سلاح های شیمیایی خواهد بود. حاکمان عراق را به اقدام غیرقانونی تشویق کنید. ادامه ما امیدواریم که این مسئله مهم با مسئولیت پذیری و مستقل تری مورد بحث قرار گیرد.

لازم به ذکر است که هواپیماهای ارتش عراق قبل از بامداد شامگاه 28 ژوئیه 1987 چندین بار مناطق مسکونی و اشغالی سردشت و حومه آن را بمباران شیمیایی کردند. روز بعد (4 آوریل 1987) ، هواپیماهای عراقی بار دیگر بیمارستان سردشت و اطراف آن را بمباران کردند. خود. در این جنایت وحشیانه ، بیش از 5،000 نفر زخمی و 200 نفر شهید شدند.

از سوی دیگر سخنگوی ارتش عراق استفاده از سلاح شیمیایی را تکذیب کرد و گفت: “ادعاهای دروغین مقامات ایرانی بهانه ای برای سرپوش گذاشتن بر خسارات نظامی آنها در جبهه ها است و آنها می خواهند از این طریق افکار عمومی جهان را فریب دهند.”

آنالیز محافظت از شلوار جین در برابر حملات شیمیایی عراق

مجله Jeans Defense در مقاله ای تحت عنوان “خاورمیانه صحنه جنگ شیمیایی است” نوشت: در جنگ ایران و عراق ، عراقی ها ابتدا در سال 1983 ، سپس در فوریه 1984 ، و سپس در مارس و آوریل 1985 جنگیدند. 64) و آنها تاکنون بیش از 30 بار از این سلاح علیه ایران استفاده کرده اند که باعث زخمی شدن بیش از 5000 نفر شده است.

تیم های بازرسی سازمان ملل گازهای مورد استفاده به عنوان گاز خردل و گاز عصبی را شناسایی کرده اند و عراقی ها متعاقباً از گازهای سمی مانند سیانید هیدروژن و لویس استفاده کرده اند. برخی از این گازها به صورت محلی در عراق تولید می شوند. من همچنین از تکنولوژی اروپا برای ساخت بمب های طاعون استفاده می کنم. عراق همچنین سیستم هایی را از کشورهای آمریکای لاتین دریافت کرده است.

منابع:
– علی اکبر ولایتی – وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران “(سند شماره S / 19193 شورای امنیت سازمان ملل ، 9 اکتبر 1987 ، ترجمه شده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ).

– (خبرگزاری جمهوری اسلامی ، مجله گزارش های ویژه ، مجله شماره 205 ، 19.07.1366 ، ص 9 ، بغداد ، خبرگزاری عراق ، 18.08.1366).

– (سند شماره 137256 مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ: فرماندهی کل سپاه ، 25/7/1366).

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا