عمومی

باید نظام مالیاتی و بانکی هوشمند شکل بگیرد

با توجه به پایگاه داده باراناخبر ،

فرهاد داپسند ، وزیر امور اقتصادی و دارایی ، در برنامه اصلی امشب گفت: “وضعیت مالیات پیچیده است ، اما اقدامات اساسی برای هوشمندتر کردن آن انجام شده است.”
وی با تأکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی باید با تخصص و از درون انجام شود ، افزود: سیستم پولی ، سیستم بانکی و … مطالبات خود را مطالبه می کنند و این بحث طولانی است.
داپسند گفت: “دقت را نباید فدای سرعت كرد. اصلاح سیستم پولی باید با دقت و با در نظر گرفتن همه جوانب و از بین بردن همه خسارات انجام شود.”
وی با بیان اینکه باید یک بانک هوشمند تشکیل شود ، افزود: سیستم بانکی در حال سلب است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به دوره های مختلف اقتصادی پس از انقلاب گفت: ما در دوره های مختلف تأثیرات مختلف و متفاوتی داشته ایم و بنابراین نمی توان یک دوره را با دوره قبل مقایسه کرد ، زیرا سیستمی که در حال شکل گیری است توسط پدیده های مختلف مانند جنگ. “تحریم ها و غیره روبرو می شوند و تحت تأثیر آنها قرار می گیرند. متغیرهای کلان نیز بر اقتصاد تأثیر می گذارند. ما در سال 1964 رشد نقدینگی کمتری داشتیم ، اما تورم در سال 1965 به 25 درصد رسید. از این رو ، سال 65 را نمی توان با سالهای گذشته مقایسه کرد. از ظرفیت های خالی در اقتصاد در سال های 1366 و 1367 استفاده شده است و گرایش رشد اقتصادی با قبل از این دوره متفاوت است. پس از جنگ ، ما در چندین پایه مانند زمین ، آب و خطوط برق رشد قابل توجهی داشتیم.
داپسند همچنین درباره زمان برگزاری انتخابات هیئت مدیره سهام عدالت افزود: هیئت مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی از 13 تا 27 ماه رجب برگزار می شود.
وی همچنین در مورد سیاست های دولت در بورس گفت: در بورس شاخص های مختلفی داریم. ممکن است در بعد رسانه ای شاخص مهمی به نظر برسد ، اما اینگونه نیست. تمام شاخص ها باید در نظر گرفته شوند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: برای اینکه بورس سهام عمق بیشتری پیدا کند ، ورودی ها باید بررسی و نظارت شوند. پذیرش و عرضه مهم است. در صورت کامل بودن مدارک ، ظرف مدت یک ماه در بورس تحصیلی پذیرفته می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: “ما تسهیلاتی را ارائه دادیم”. مانند مجموعه سرمایه ، مالیات ، نمادها ، ابزارهای مالی. امروز همه ابزارهای مالی تعریف شده اند.
داپسند افزود: فرهنگ مالکیت سهام در کشور رشد کرده است. ما یک انجمن الکترونیکی در بورس سهام ایجاد کردیم.
وی اظهار داشت: هرکس وارد بازار سرمایه شود نباید کوتاه به نظر برسد ؛ بورس بی ثبات است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه نرخ ارز به طور طبیعی نوسان دارد ، افزود: در بورس اوراق بهادار دو موضوع ارزش سرمایه و کسب سرمایه وجود دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در مورد ضرر و زیان برخی افراد در بورس گفت: سهام داشتن مثل خرید سکه و طلا نیست ؛ در بورس نباید کوتاه فکر کنید.

داپسند افزود: بورس سهام برای خریدار بهتر از بازار طلا است. سهامداران مجبور نیستند تمام سهام خود را در یک سبد قرار دهند.
فرمود: درخت اول ترکیبی است. اگر ارزش سهام یک قسمت کاهش یابد ، قسمت دیگر این کاهش یا افت را جبران می کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: نوسانات اخیر بورس طبیعی نبود و عمدتاً ناشی از تحولات خارجی بود.
داپسند همچنین در مورد مالیات گفت: مالیات تابعی از بخشهای دیگر مانند هزینه است. بعضی اوقات باید به بخش ساخت و ساز توجه کنیم. یا شرایط بیماری. بیماری کرونا ویروس قلب فقط یک بیماری نیست. این یک شرایط خاص است. در این شرایط ، ما مالیات بسیاری از بخش ها را بخشیده یا به تأخیر انداخته ایم.
وی گفت: “مالیات عملکرد در سال 1998 عادی بود ، اما در سال 1999 شرایط ویژه ای حاکم بود. شرایط کرونا ویروس عملکرد مالیات را به 1400 تغییر می دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بسیاری از بنگاه های اقتصادی با بازده بالا یا بخش کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند. در شرایط کرونا ویروس ، عملکرد کرونا ویروس متغیر است.
داپسند تاکید کرد: یک سیستم مالیاتی هوشمند باید ایجاد شود و مراحل اساسی مالیات هوشمند برداشته شده است.

دکمه بازگشت به بالا