عمومی

ایده‌هایی برای گفت‌وگوی رییس قضا

به زندانیان آرامش بدهید و بگذارید آزادانه و آشکار صحبت کنند. از مبلغ مربوط به حوزه قضایی استفاده کنید و بقیه را به سایر مقامات کشور اطلاع دهید. حداقل فایده اش این است که متوجه می شوید بسیاری از کسانی که امروز در زندان هستند نه عامل دشمن هستند و نه فریب استکبار را می خورند. درد دارند و گاهی برای درد موضعی داروی خوبی دارند. اگر کسی ایده یا پیشنهاد اجرایی خوبی ارائه کرد که حداقل به بهبود سیستم قضایی کمک کند، مجازات او را کاهش دهید یا او را آزاد کنید.

به گزارش باراناخبر، در یادداشتی به روزنامه اعتماد محمد زکری نوشت: جناب حجت الاسلام والمسلمین محسنی اجیعی رئیس محترم قوه قضائیه آمادگی خود را برای بحث در حوزه تحت امر خود و شنیدن انتقادات مردم اعلام کرده است و تا کنون جای بسی اقبال و غیرعادی بوده است. برای یک ضابط ارشد قضایی که تمایل دارد با مردم صحبت کند و به انتقادات و نظرات آنها گوش دهد. آنها همچنین نشان داده اند که اگر چیزی می گویند، به هر قیمتی شده پای حرف خود می ایستند، بنابراین می توانید به قول خودشان روی آن حساب کنید. پس از مطرح شدن این پیشنهاد، واکنش های مختلفی در فضای مجازی نسبت به آن وجود داشت؛ از تکذیب تا طرفداری و گاه پیشنهاد، در این یادداشت، با بهره گیری از برخی پیشنهادات کاربران در فضای مجازی، قصد دارم نکاتی را در امید است که برای شروع و ادامه گفتگو مفید باشد.

به نظرم بهتر است دور نرویم و از زندان اوین شروع کنیم یا از یکی از زندان های زیر نظر دادگستری که اتفاقاً اکثر دستگیرشدگان حوادث اخیر در آنجا زندانی هستند. امروز همه گروه های سیاسی و فکری در زندان حضور دارند: از سیاستمداران گرفته تا نویسندگان، روزنامه نگاران، شاعران، هنرمندان، دانشجویان، اساتید دانشگاه، معلمان، روحانیون، متخصصان و کارگران. از آنجایی که به دلایل امنیتی نمی توانید روی زمین باشید، بهترین مکان زندان است. ترجیحا بدون دوربین و با حداقل همراهان ممکن. به زندانیان آرامش بدهید و بگذارید آزادانه و آشکار صحبت کنند. از مبلغ مربوط به حوزه قضایی استفاده کنید و بقیه را به سایر مقامات کشور اطلاع دهید. حداقل فایده اش این است که متوجه می شوید بسیاری از کسانی که امروز در زندان هستند نه عامل دشمن هستند و نه فریب استکبار را می خورند. درد دارند و گاهی برای درد موضعی داروی خوبی دارند. اگر کسی ایده یا پیشنهاد اجرایی خوبی ارائه کرد که حداقل به بهبود سیستم قضایی کمک کند، مجازات او را کاهش دهید یا او را آزاد کنید.

مرجع دوم فضای مجازی است. جناب عالی صفحات توئیتر و اینستاگرام دارید که الان به لطف دوستان امنیتی فیلتر شده اند اما صفحات شما (که احتمالا در دست مدیر است) مانند سایر مسئولین کشور فعال هستند و سایر کاربران نیز زیر پست های شما کامنت می گذارند یا توییت ها برخی از مطالب ممکن است تند و رادیکال یا حاوی الفاظ ناپسند باشد، اما بسیاری از نخبگان و صاحب نظران اگر بدانند که شخصی (مخصوصاً رئیس مرجع) گاهی وقت می گذارد و افکار آنها را می خواند، قطعاً به شما توصیه ها و نظرات مفیدی خواهند داد. اگر خودتان وقت ندارید (که پیشنهاد می‌کنم هنگام بازدید از این سایت‌ها انجام دهید)، از مدیر سایت خود بخواهید تا گزارشی شفاف و شفاف از انتقادات و ایده‌هایی که در زیر پست‌های سایت شما قرار می‌گیرد، در اختیار شما قرار دهد. . ظرفیت باشگاه را دست کم نگیرید. کارکرد اصلی باشگاه گفتگو است و در جریان انتخابات ظرفیت خوبی برای ارتباط مسئولان کشور با نخبگان و اقشار مختلف مردم از خود نشان داد. خوبی این است که می توانید بیایید و مستقیماً با مردم صحبت کنید و بدون هیچ گونه نگرانی امنیتی به آنها گوش دهید.

دسته سوم اصحاب رسانه و به ویژه خبرنگاران دادگستری هستند که کم و بیش امور شعبه را می شناسند و صدای مردم و مخاطبان آن ها هستند. البته زمانی که سخنگوی دادگستری بودید، ارتباط مستمری با خبرنگاران داشتید و نشست های خبری شما مرتب برگزار می شد. حالا در کسوت رئیس اداره، فرصت گفت و گو را فراهم کنید نه پرسش و پاسخ. همچنین از خبرنگارانی که در این مدت به دلیل انجام وظایف شغلی خود دستگیر و زندانی شده اند دعوت کنید و به مطالبات و سخنان آنها گوش فرا دهید.

گروه چهارم که شاید مهمتر از همه اینها باشد همکاران شما در قوه قضائیه اعم از قضات صادق، عالم و مستقل و کارکنان قضایی هستند که تعدادشان کم نیست. آنها در این ساختار کار می کنند، در خط مقدم ارتباط با مردم هستند و در صورت فرصت، مسائل و مشکلات مراجع را همراه با راه حل ها به شما منعکس می کنند. بسیاری از این افراد در لابلای بوروکراسی اداری و قضایی گم می شوند و به دلیل عدم احترام به دانش، تجربه و شرافت، انگیزه اصلاح را از دست می دهند.

همچنین دو گروه ذینفع دیگر و همکاران شما در محاکم دادگستری حقوقدان و کارشناسان رسمی هستند. از آنجایی که این دو گروه هیچ گونه ارتباط سازمانی با دولت ندارند و زبان و نظام حقوقی را می شناسند، می توانند مشکلات سیستم قضایی را در تمامی ابعاد به بهترین شکل به شما منتقل کنند. به این دانشجویان و اساتید، فعالان و کارآفرینان تجاری و بسیاری دیگر اضافه کنید. اکنون که علم گفتگو را مطرح کردید، افراد زیادی هستند که باید صدای آنها را بشنوید، اما ذکر سه نکته در پایان ضروری است: به مخاطب اطمینان دهید که حتی اگر آشکارترین انتقادات را به شما یا سایر مسئولین وارد کند. کشور مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد. اگر فردی پس از صحبت با شما دچار مشکل شود، آب از دست رفته نمی تواند به جو بازگردد. دوم، گزینشی صحبت نکنید و مخاطب را فقط از خودی ها انتخاب نکنید. بخشی را به صورت تصادفی و بخشی را عمدا از بین کسانی که می دانید زبان قرمز دارند و نترس و صریح هستند انتخاب کنید. در بین خودی ها، کسانی را که کمتر به شما دسترسی دارند دعوت کنید. در نهایت خوب است آنچه را که شنیده اید و تصمیمات و اقداماتی که برای حل مشکلات انجام داده اید به همه مردم و رسانه ها گزارش دهید. بگذارید مردم بدانند که حرف هایشان شنیده می شود و انتقادات و نظرات مورد توجه قرار می گیرد. من مطمئن هستم که از این روش ضرر نخواهید کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا