عمومیکسب و کار برتر ایرانی

 اهمیت استفاده از متلقات قالب بندی

امروزه برای اینکه تمامی مراحل مرتبط با ساخت‌ و ساز به خوبی طی شود، نیاز به تجهیزات و وسایل متفاوتی داریم که به دسته های مختلفی از جمله اتصال و مهار بندی سیستم قالب بندی تقسیم می گردند . از مهم‌ترین این تجهیزات میتوان به متعلقات قالب بندی اشاره کرد. متعلقات قالب بندی شامل موارد زیادی می‌ شود که با استفاده از آنها اجرای سازه های بتنی بسیار سریع و ایمن انجام می شود از بین این موارد میتوان به برخی از موارد مربوطه مانند؛ کنج کناری، بلت، گیره قالب، واشر کاست، سولجر و کلیپس قالب بندی اشاره کرد. استفاده از این متلقات در اجرایی قالب بندی بسیار ضروری است تمامی موارد ذکر شده در زمینه‌ی قالب بندی اهمیت ویژه‌‌ای دارند و در صورت نبود هر یک، کلیه‌ فرایند قالب بندی با مشکل مواجه خواهد شد از این رو تهیه بهترین نوع متلقات قالب بندی بسیار مهم است

قالب بتن

یکی از مهم ترین متلقات قالب بندی که اصولا نگهداری بتن و سیستم قالب بندی را تشکیل میدهد قالب بتن است. قالب بتن به دسته های مختلفی از لحاظ کیفیت، نحوه اجرایی، مقاومت و ماندگاری تقسیم می شوند و معمولا از جنس چوب، پلاستیک و فلزی هستند. یکی از مهم ترین آنها که امروزه به یکی از پرفروش ترین و پرکاربرد ترین نوع قالب ها تبدیل شده است قالب فلزی بتن است. این قالب به واسطه برخورداری از ویژگی های فراوانی همچون وجود ابعاد و اندازه مختلف، اتصالات گوناگون، مقاومت بالا، سهولت در اجرا، ماندگاری فراوان و ایمنی زیاد در بکارگیری در بخش های مختلف مورد استفاده فراوانی قرار میگیرند و میتوان گفت جزو محبوب ترین نوع قالب های بتن هستند

کنج های کناری

کنج یا نبشی های کناری از متلقات دیگر قالب بتن است که اصی ترین کاربرد آن اتصال و یکپارچه سازی قالب های بتنی در شرایطی است که نیازمند قالب بندی در جهت های عمود بر سیستم قالب بندی است به طوری که برای قالب بندی ستون و اتصال قالب ها در جهت های مختلف مور استفاده قرار میگیرد. این کنج ها دارای ابعاد و اندازه های مختلفی می باشند که به صورت کنج و نبشی تولید و عرضه می گردند و در صورت نیاز به افزایش ابعاد قالب کنج ها و در صورت نیاز نداشتن به این کار نبشی های صفر بکار گرفته می شوند

پین و گوه

پین و گوه یا اتصال دهنده قالب متشکل از یک نری و یک مادگی می باشد که از ورق ۴ و ۵ میل تولید می گردند که از آنها برای اتصال دو قالب بتن به یکدیگر و ایجاد یکپارچی در سیستم قالب بندی استفاده می کنند. در واقع با ایجاد حفره های در ابعاد و اندازه پین و گوه در تسمه های کناری قالب فلزی شرایط برای اتصال دو قالب به یکدیگر محیا می شود بکارگیری این تجهیزات موجب سهولت در اجرا و افزایش سرعت اجرایی می گردد.

سولجر قالب بندی

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که برای مهندسین عمران وجود دارد، اجرای سازه‌هایی با فشار هیدرواستاتیکی و جانبی زیاد است. در چنین شرایطی است که سولجر اهمیت خود را نشان میدهد. در واقع سولجر قالب بندی به عنوان یک تکیه‌گاه عمودی در سازه‌هایی با ارتفاع زیاد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سولجرها در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند. این ابعاد شامل، سولجر ۱، ۱.۵ ، ۲ ، ۲.۵ ، ۳ متری است. لازم است بدانید که در صورت نیاز می‌توانید با استفاده از پیچ و مهره دو عدد از سولجرها را به هم متصل کنید و به ارتفاع مد نظرتان برسانید.

سولجر تاثیر زیادی در حفظ شکل اولیه‌ی قالب‌ها دارد و فشار وارد شده در هنگام بتن ریزی را به خوبی تحمل میکند‌. در واقع سولجر سیستم حمایتی مناسب برای بتن ریزی دیوارهای مرتفع است که در صورت نبودش، فشار وارد شده ناشی از بتن ریزی می‌تواند سازه را به صورت کامل تخریب کند. با در نظر گرفتن تمامی این موارد در صورتی که می‌خواهید سولجرهای استاندارد گفته شده را خریداری کنید، می‌توانید از طریق قسمت در وبسایت مدرن سازان به راحتی این کار را انجام دهید.

کلیپس (گیره)

یکی دیگر از تجهیزات مهم مربوط به قالب بندی، کلیپس و یا گیره است. کلیپس وظیفه‌ی تامین ثبات پشت بندهای افقی و اتصال آن‌ها به یکدیگر را بر عهده دارد. در واقع کلیپس قالب بندی، شبکه‌ی نگه داشت سازه را در امتداد افقی تقویت می‌کند و این موضوع باعث افزایش کیفیت سازه خواهد شد. گیره‌های قالب بندی در دو نوع بلند و متوسط تولید می‌شوند. گیره‌ی بلند در شرایطی استفاده می‌شود که پشت بند افقی قالب فلزی از ناودانی باشد و یا اینکه از لوله به عنوان پشت بند قائم استفاده کنیم.

همچنین گیره‌ی متوسط را در شرایطی که پشت بند از لوله باشد می‌توانیم مورد استفاده قرار دهیم. به صورت کلی برای خرید کلیپس قالب بندی، قبل از هرچیزی باید نوع و جنس پشت بند را تعیین نمایید و نسبت به این موضوع گیره‌ی مورد نظرتان را بخرید. در نظر داشته باشید که گیره‌های موجود در بازار می‌توانند کیفیت و قیمت متفاوتی داشته باشند و به همین دلیل بهتر است از فروشگاه‌های معتبر خرید خود را انجام دهید.

براکت قالب بندی

در قالب بندی بتن، براکت قالب بندی به شکل دستگاه‌ هایی طراحی می‌ گردند که برای اتصال و تثبیت اجزای قالب بندی به یکدیگر استفاده می‌ شوند. این براکت‌ها به شکل دو قطعه تولید عرضه می گردند که هر قطعه دارای یک پایه پهن و یک پایه باریک است که به همراه یک دسته برای نصب و حمل آسان آنها ارائه می‌ شود. براکت قالب بندی بتن به دلیل توانایی بالای خود در تثبیت قالب‌های بتنی با ابعاد مختلف، در انواع مختلف پروژه‌های قالب‌بندی بتنی مورد استفاده قرار میگیرند. این براکت‌ها معمولاً از فولاد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر بار وضعیتی و انعطاف پذیری مطلوبی دارند.

مزایای استفاده از تجهیزات قالب بندی

۱- افزایش سرعت و کیفیت تولید: استفاده از تجهیزات قالب بندی مدولار باعث افزایش سرعت و کیفیت تولید می شود. در واقع، با قابلیت ترکیبی ساده بین اجزای مختلف، تولید کالاها به صورت سریعتر و با کیفیت بهتر انجام می شود.

۲- انعطاف پذیری بالا: تجهیزات قالب بندی مدولار قابلیت تغییر و تنظیم با انعطاف پذیری بالا را دارند. به عنوان مثال، با تغییر قطعات مختلف، می توان به راحتی تولید کالاهای مختلف را آغاز کرد.

۳- کاهش هزینه ها: استفاده از تجهیزات قالب بندی مدولار به دلیل تنوع قطعات و امکان استفاده مجدد اجزا، باعث کاهش هزینه های تولید و نگهداری می شود.

۴- افزایش ایمنی: با استفاده از تجهیزات قالب بندی مدولار، می توان ایمنی کارکنان را افزایش داد. به دلیل اینکه تجهیزات قالب بندی مدولار دارای قطعات استاندارد و یکسان هستند، به راحتی قابل نصب و تعویض هستند و باعث کاهش خطرات احتمالی ایجاد شده توسط قطعات سفارشی می شوند.

۵- سهولت در نگهداری و تعمیرات: تجهیزات قالب بندی مدولار باعث سهولت در نگهداری و تعمیرات می شوند. به دلیل اینکه قطعات قابل تعویض هستند، تعمیر و نگهداری تجهیزات با سرعت و کارایی بیشتری انجام می شود.

دکمه بازگشت به بالا