عمومی

امام زمان منجی یا امام زمان رخنه‌پوش

اگرچه پیشرفت علمی و جمع آوری تجارب تاریخی بشری موجب دلجویی وی شده است ، اما واقعیت این است که وی در زمینه آرام سازی موفقیت چندانی کسب نکرده است ، بنابراین او هر روز یافته ها و داشته های خود را مرور می کند. او باید شک کند و به دنبال راه درست باشد و سوابق مذهبی یکی از این موارد است ، اگرچه آنچه ادیان به او پیشنهاد می دهند ، به دلیل رویکردهای سودآوری رهبران / مدیران آنها ، هنوز نتوانسته است او را راضی کند.

هاراری در اولین درس از بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم، از نگا نا امیدی گفته می شود که پس از دو آزمایش یا داستان ساخته شده توسط نیویورک ، برلین ، لندن و مسکو با عناوین فاشیستی ، که در سال 1938 (با جنگ جهانی دوم) و کمونیسم ناپدید شد ، که در سال 1980 با سقوط اتحاد جماهیر شوروی تحقق یافت. اکنون با داستان سوم ، لیبرال ، که به نظر او ، با تمام سلطه و جهانی شدن ، با دو پدیده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 (Brexit) و ظهور دونالد ترامپ واردات کرده است ، وارد مرحله جدیدی شد و اساساً به مرحله ناکارآمدی و بی ثباتی جدی رسیده است و شعارهای جذاب آن ، که منعکس کننده عزت آزادی و سیستم دموکراتیک است ، به شدت سرکوب شدند ، و امروز ، تاریخ ، با پایان تاریخ ، (1) از سر راه خود خارج شده است و آن داستان ایده آل جوابگوی نیازها یا نگرانی های زمان نیست. به گفته هراری ، سردرگمی در هدف ، لیبرال ها را مجبور کرده است که در قالب مفاهیم آخرالزمانی فکر کنند ، گویی انحراف تاریخ از مسیر مرگبار خود تنها می تواند به این معنی باشد که ما اکنون به سمت آرماگدون (نبرد نهایی بین خیر و شر) می شتابیم. شر ، قبل از روز قضاوت) ، ما در حال حرکت هستیم. وی سپس ادامه می دهد: وقتی توانایی خود را برای مواجهه با واقعیت از دست می دهیم ، ذهنمان به سناریوهای فاجعه بار می خورد..(2)

هراری ، که به گفته برخی ، مطالعه ای خردمندانه و منحصر به فرد در توضیح تاریخی جهان بشریت دارد ،(3) در این گفتار ، نكته ظریفی كه قابل تأمل است ، اشاره دارد ، حتی اگر با همه ادعاهای آنها مطابقت نداشته باشد. تجربه بشر در تهیه الگویی برای زیست شناسی برتر و انسانی با موانع / کوه های یخی بزرگی روبرو شده است که تنها کسری از آنها برای انسان ها آشکار شده است. هیچ یک از داستانهای ساخته شده نمی توانند نیازهای اساسی انسان را برآورده کنند ، همانطور که تواین بی در گذشته در کتاب خود انجام می داد ، زمانی که تمدن غرب هرگز با چنین بحران هایی روبرو نبوده است. تمدن در گیاه آزمایشیوی از چالش هایی که البته در دو مقوله خلا معنوی و رشد ملی گرایانه با آن روبرو شد صحبت کرد. بنابراین سوال این است که ، چه امیدی می تواند زندگی را ممکن کند؟

همانطور که مشخص شد ، هاراری بر اساس دیدگاه مادی خود ، آخرین نبرد خیر و شر را سناریویی فاجعه بار می نامد و البته راهی دیگر برای فرار از بحرانهای بوجود آمده پیشنهاد می کند ، که این از حوصله این ننی خارج است. نقطه اختلاف با آنها ، زیرا او می داند که اعتقاد به تعارض خیر و شر و آمدن منجی یا اصلاح کننده آخرالزمان ، که در همه ادیان یکتاپرست است ؛ آیین زرتشت ، یهودیت ، مسیحیت و اسلام چندین هزار سال پشتیبانی داشته و عظمت داده های آسمانی را مستند می کند و به چالش کشیدن و زیر سوال بردن آن آسان نیست.

آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش امام زمان / ناجی و مصلح جهانی در زندگی بشر بر اساس اندیشه شیعه است که به طور خلاصه می توان به شرح زیر شرح داد: او خواهد آمد و پس از جنگ با او و ستمگران ، پر خواهد کرد جهان با خیر و عدالت ، تعارض خوب و بد با آن پایان می یابد ، خوب روی صندلی می نشیند ، سعادت جهانی خواهد شد ، ظلم و استبداد از بین می رود ، بی عدالتی ناپدید می شود و زندگی آرمان محقق از بین می رود دنیای انسانی ، انسانها در آرامش و اعتماد کامل در کنار یکدیگر قرار می گیرند و از منظر کلان ، تمدنی کامل و مطلوب تحقق می یابد و آنچه بشر در آرزوی دستیابی به آن در طول تاریخ بوده است. بدون تردید چنین دیدگاهی برای همه امیدوارکننده و مفرح است ، اما چنین دیدگاهی یا اعتقادی نمی تواند ضعف ها یا کاستی ها را توجیه کند و یا موجب بی عدالتی و ناکافی بودن در جامعه بشری شود.

تقلیل امام زمان به شخصیتی منحرف که کمبودهای مدیریتی افراد را توجیه کند یا اجازه دهد بی مسئولیتی فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی مردم – همانطور که برخی از مدعیان / حجتیه گفتند – بیش از هر چیز دیگری را پوشش دهد. این خود ناکارآمدی و ضعف است و باعث شرمندگی حقیقت ناجی می شود ، که انگیزه ، مسئولیت ، فداکاری ، غیرت و شایسته سالاری را در خود جای داده است ، و اگر غیر این باشد ، بدون شک باعث مسمومیت ذهن و تحریف وظایف انسانی و در نهایت ناامیدی می شود . و ناآرامی هایی به وجود خواهد آمد که با فلسفه انتظار و ظهور مصلح سازگار نیست.

* عضو دانشکده م theسسه علوم و فرهنگ اسلامی

منبع و پیوست ها:
بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم، یوهان نوح هراری ؛ تمدن در گیاه آزمایشی، آرنولد تواین ب. پایان داستان، فرانسیس فوکویاما.
1. آخرین نظریه تاریخ ، ارائه شده توسط فرانسیس فوکویاما ، بر آرمان لیبرال دموکراسی به عنوان عالی ترین دستاورد تاریخ بشری اصرار دارد.
2. Harari، z بیست و یک درس برای قرن بیست و یکم ، ص. 13 به بعد
3. سخنی از صاحبان املاک در نقد کتاب های حرار.

دکمه بازگشت به بالا