ورزشی

از چمن تا استیج؛ دربی بازهایی که خواننده شدند

سمیه تاج الدین: در میان افرادی که شانس خود را امتحان کردند می‌توان نام برخی فوتبالیست‌ها را مشاهده کرد که به تک آهنگی بسنده کردند یا مانند نکیسا حرفه فوتبال را رها کرده و به هنر چسبیدند. در این گزارش سعی شده تا به برخی از این فوتبالیست‌ها اشاره شود.

شیث رضایی

شیث رضایی متولد ۱۳ فروردین ۱۳۶۳ ساری و بازیکن سابق تیم ملی و پرسپولیس بود. او سابقه‌ کاپیتانی در تیم پرسپولیس و بازی در تیم ملی را در کارنامه خود دارد. او در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ عضو تیم ملی امید بود. در آنلاین ۱۳۸۵ برای شرکت در تورنمنت تدارکاتی LG، به تیم ملی دعوت شد. او اولین بازی ملی خود را در مقابل عراق در ۱۲ آنلاین ۱۳۸۵ انجام داد و در این دیدار توانست نخستین و تنهاگل ملی خود را به ثمر برساند.

در خصوص زندگی هنری او می‌توان چنین گفت که او از همان نوجوانی عادت داشت در اردوهای تیم ملی بازیکنان را کنار هم جمع کند و برای‌شان بخواند. همبازی‌های شیث در پرسپولیس نیز در هر شرایطی ناچار بودند به صدای این بازیکن گوش بدهند. البته او صدای خوبی داشت و توی ذوق نمی‌زد. به همین سبب به دنبال این رشته نیز رفت و این آهنگ‌ها را ارائه کرد: «باید بدونی (حال داغون)» سال ۱۳۹۴، «همه جا اسم توئه» (این آهنگ به مهرداد اولادی و هادی نوروزی تقدیم شده است) اردیبهشت ۱۳۹۵، «تو فکرتم» دی ۱۳۹۵، «پر احساس» اسفند ۱۳۹۵، «کم آوردم بیا» خرداد ۱۳۹۶، «حباب» تیر ۱۳۹۶، «ای کاش» اسفند ۱۳۹۶، «عاشق که میشی» خرداد ۱۳۹۷.

غلام‌رضا عنایتی

غلام‌رضا عنایتی زاده‌ ۱ آنلاین ۱۳۵۵ مشهد که در تیم‌های ابومسلم خراسان و استقلال تهران توانست سه بار آقای گل بازی‌های لیگ ایران شود. او در فصل ۹۲ توانست بعد از کریم انصاری فرد با ۱۳گل دومین گلزن لیگ برتر ایران شود. او که با ۱۴۷ گل زده رکورد دار بیشترین گل زده در تاریخ لیگ برتر ایران را دارد، در ۱۳۹۶ در بازی دوستانه بین تیم منتخب مشهد و منتخب کربلا از فوتبال خداحافظی کرد.

عنایتی پس از میناوند و نکیسا سومین بازیکنی است که وارد دنیای خوانندگی شده است.

عنایتی آلبوم مهاجم سابق استقلال اولین آلبومش را پس از سه سال انتظار برای دریافت مجوز، سال ۸۹ روانه بازار کرد تا نام عنایتی هم با آلبوم «همه چیم تو» به عنوان فوتبالیست‌ خواننده ثبت شود. تهیه‌کنندگی این آلبوم که به کوشش «مهرداد طلاکوب» آماده شد را «سیاوش اکبرپور» بر عهده گرفته است که خود او هم از فوتبالیست‌های مطرح کشور است. «سعید طرزی» و «مسعود مفیدی» موسیقی این کار را بر عهده دارد. او «همه چیم تو» را در حالی روانه ی بازار کرد تا در کنار فوتبالیست‌هایی قرار بگیرد که پا به دنیای سینما و هنر گذاشته‌اند.

عنایتی که به گفته خودش سه سال منتظر دریافت مجوز بود، اما نتوانست نظر مخاطبان را جلب کند. او گفته بود در صورتی که استقبال مردم از آلبوم اولش خوب باشد با انگیزه‌ بیشتری برای تهیه آلبوم دوم تلاش خواهد کرد. اما از سوی استقلالی‌ها هم چندان با استقبال رو به رو نشد. اولین و آخرین آلبوم زندگی‌اش را سال ۸۹ منتشر کرد. جالب اینکه یکی از همبازی‌های رضا یعنی سیاوش اکبرپور، تهیه کنندگی این آلبوم را بر عهده گرفت تا یک پروژه تجاری کاملا ضررده را پشت سر بگذارد. عنایتی بعد از دیدن واکنش‌ها، به طور کلی خوانندگی را بوسید و کنار گذاشت. او هرگز کنسرتی برگزار نکرد و حتی خبری از آلبوم دوم یا ترک سینگل هم نشد.

آلبوم عنایتی، با سبک بین سنتی و کوچه‌بازاری نتوانست مخاطبان را به خود جلب کند و حتی نیما نکیسا که خود یکی از فوتبالیست‌های خواننده است، نسبت به این آلبوم واکنش نشان داد و گفت: اگر رضا در خانه‌اش بخواند، مادرش می‌گوید، ساکت بچه‌های همسایه می‌ترسند!

اینها عناوین آهنگ‌های آلبوم «همه چیم تو» هستند: نرو ای یار، مادر، نه دیگه گریه نکن، آخه عاشقی ننگ نیست، فکر نکنی زرنگی، خیانت، دوسم نداری، همه چیم تو و سیب سرخ هوا

مهرداد میناوند

مهرداد میناوند متولد (۹ آذر ۱۳۵۴ – ۸ بهمن ۱۳۹۹) بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران بود. وی برای باشگاه‌های گوناگونی از جمله پاس تهران، پرسپولیس، اشتورم گراتس، الشباب و سپاهان بازی کرد. مهرداد میناوند بیش از علی دایی، علی کریمی، مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان سابقه‌ی بازی در لیگ قهرمانان اروپا را دارد.

میناوند در ۳۰ دی ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان لاله بستری شد و در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۹ درگذشت.

همه آنهایی که با آهنگ «تک ستاره» یا ویدئوی «مادر» از مهرداد میناوند برخورد کردند، به شدت غافلگیر شدند. همیشه در اطراف تیم ملی شنیده می‌شد که مهرداد صدای خوبی دارد؛ اما این آهنگ در حد و اندازه‌های یک خواننده‌ی حرفه‌ای بود و نه یک فوتبالیست که قصد دارد به خوانندگی ناخنک بزند. تحریرهای او شبیه یکی از خواننده‌های معروف خارج نشین بود و آهنگ‌اش نیز با استقبال زیادی روبرو شد. مهرداد اما هیچ وقت خوانندگی را چندان جدی نگرفت و آلبومی روانه بازار نکرد. او یک بار در دوراهی فوتبال و موسیقی، فوتبال را انتخاب کرد و برای همیشه به این انتخاب وفادار ماند.

اما تک آهنگ‌های «پوکر قهرمانی پرسپولیس» با همکاری حامد طاها و «تک ستاره» از او به یادگار مانده است.

از چمن تا استیج؛ دربی بازهایی که خواننده شدند

نیما نکیسا

نیما نکیسا زاده ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۴ در تهران و دروازه بان بازنشسته فوتبال و خواننده‌ی ایرانی است که مدتی عضو تیم ملی فوتبال ایران بود.

نیما نکیسا در سوم آنلاین ۱۳۹۷ به عنوان مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال انتخاب شد. نکیسا در رشته آسیب‌شناسی ورزشی در پردیس کیش دانشگاه تهران در مقطع دکتری تحصیل کرد و شش جلد کتاب از او منتشرشد.

او از بچگی عاشق موسیقی بود و با ملودیکا که نوعی ارگ قدیمی بود، می‌نواخت. خواندنش را از رفاقت با مرحوم ناصر عبداللهی شروع کرد و با اصرار عبداللهی بود که آهنگ‌های آلبوم «خدا کنه بارون بیاد» را جمع‌آوری کرد. از جمله کارهای ماندگار او آهنگ «ستارگان پارسی» است که با «مهرداد میناوند» و «پژمان جمشیدی» برای جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان کار کرد.

«خدا کنه بارون بیاد» این عنوان اولین آلبوم نیما نکیساست که چند سال پیش وارد بازار شد تا این دروازه‌بان سابق تیم ملی هم در ردیف فوتبالیست‌های هنرمند قرار بگیرد. نکیسا اوایل نوازنده بود ولی در ادامه با توجه به صدای خوبی که داشت روبه خوانندگی آورد. «عروس بندر»، «بخون بخون»، «چی مونده»، «پشیمان»، «یه عمره»، «چگونه»، «خدا کنه بارون بیاد» و «خسته شدم» از آهنگ‌های این آلبوم است.

انتشار آلبوم «خدا کنه بارون بیاد» اولین قدم جدی او در این راه بود که او کنسرت هم برپا کرد و ویدئو کلیپ یکی از قطعات آلبومش به نام «عروس‌بندر» بارها از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد. او همچنین به گفته‌ خودش بارها با پیشنهاد بازیگری روبه‌رو شده که به خاطر نداشتن علم این کار به آنها جواب رد داده است.

از کارهای او می‌توان به: آلبوم «خدا کنه بارون بیاد»، «ایران» به همراه پژمان جمشیدی و مهرداد میناوند (در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان)، «اوج پرواز» با همراهی امین حیایی، کامران تفتی، کامبیز دیرباز، علی ضیا، سیاوش خواهانی، مازیار عصری، پرهام امینی، مجید ادیب، بردیا صابری و پویا امینی ۱۱ تیر ۱۳۹۳، «حاشا نکن» به همراه کامران تفتی ۸ فروردین ۱۳۹۴، «اتمسفر» ۲۶ خرداد ۱۳۹۵، «وای دلم» ۵ اسفند ۱۳۹۵، «دلواپسی» ۳ مرداد ۱۳۹۶ در کارنامه خود دارد.

بیشتر بخوانید:

ممنوع‌الفعالیتی هنرمندان در پرده ابهام/ وزیر تکذیب می‌کند، هنرمندان تایید!

وضعیت جعلی و سطح پایین تلویزیون؛ تبلیغ ماکارونی در خانه دوبلکس/ عادل فردوسی‌پور کجا مجری فعلی کجا؟

تلویزیون باید تا صد سال آینده بابت حذف «نود» عذر خواهی کند/ کارگردان «زخم کاری» پشیمان شد که من را زود کشته!

بختیار رحمانی

بختیار رحمانی (زاده‌ی ۱ آنلاین ۱۳۷۰ در سرپل ذهاب) بازیکن فوتبال اهل ایران است که در پست هافبک برای باشگاه فوتبال دالکورد بازی می‌کند. بختیار رحمانی در سال۱۳۷۰ در شهرستان سرپل ذهاب از توابع کرمانشاه به دنیا آمد. بختیار به خوانندگی علاقه دارد؛ او تاکنون یک نماهنگ با نام «سفر کردی» به زبان کردی منتشر کرده‌است.

پژمان جمشیدی

پژمان جمشیدی متولد شهریورماه ۱۳۵۶ بازیکن سابق فوتبال است که در طول فعالیت حرفه‌ای خود در فوتبال ایران برای باشگاه‌های سایپا، پرسپولیس و پاس تهران و فولاد خوزستان و نیز برای تیم ملی ایران بازی کرده است. او زمانی که به فوتبال حرفه‌ای می‌پرداخت بازیکن شناخته شده و توانمندی بود و دوران فوتبالی موفقی را پشت سر گذاشت؛ اما عشق و علاقه‌ی او به سینما و بازیگری و تئاتر او را به سمت این هنر سوق داد. به طوری که می‌توان گفت جمشیدی از پول‌سازترین و فعال‌ترین بازیگران سینمای ایران در سال‌های اخیر است.

پژمان جمشیدی ستاره سابق تیم پرسپولیس از جمله فوتبالیست‌های ایرانی است که هم به عرصه خوانندگی رو آورده و هم در عرصه بازیگری شانس خود را امتحان کرده است. به این ترتیب می‌توان او را «فوتبالیست، خواننده و بازیگر» نامید.

پژمان از سال‌ها قبل خبر انتشار آلبوم «۱۱» با حضور مطرح ترین چهره‌های تنظیم و ترانه سرایی را به هوادارانش داده و حتی جزئیات آن را منتشر کرده اما معلوم نیست که چرا این آلبوم هنوز هم به بازار نرسیده است. قطهتن آلبوم «یازده» را آهنگسازانی همچون سیروان خسروی، فریدون آسرایی، زانیار خسروی، مهدی یراحی و اشکان خشایی ساخته‌اند. کارن همایونفر نیز به عنوان آهنگساز در کنار جمشیدی قرار گرفته تا یک آلبوم کامل روانه بازار شود.

ترانه‌های این آلبوم را عبدالجبار کاکایی، روزبه بمانی، زهرا عاملی، مریم اسدی و میلاد باران سروده‌اند. تنظیم آنها را بر عهده سیروان خسروی، امیر علیزاده و فرشاد فارسی بوده است.

مدافع راست پرسپولیس در اولین سال‌های دهه ۸۰ چند تک آهنگ منتشر کرد که یکی از آنها به نام «سوت پایان» در روزهای پخش سریال پژمان به شدت مورد توجه قرار گرفت. او این روزها کمتر به موسیقی می پردازد و بیشتر سرگرم بازی در تلویزیون، سینما و تئاتر است. بعد از انقلاب او موفق‌ترین فوتبالیست در زمینه کارهای هنری به شمار می‌رود.

تک آهنگ «آخرین ستاره» نیز کاری مشترک از محمدرضا هدایتی و پژمان جمشیدی است که منتشر شد.

از چمن تا استیج؛ دربی بازهایی که خواننده شدند

علی انصاریان

علی انصاریان متولد تیر ۱۳۵۶ بود که کار خود را در سال ۱۳۷۵ با بازی در باشگاه فوتبال فجر سپاسی شیراز آغاز کرد و در پرسپولیس به اوج رسید. سرانجام در سال ۱۳۹۰ از فوتبال خداحافظی کرد. انصاریان پس از فوتبال در حرفه سرگرمی و تلویزیون فعال شد. او در ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ دو هفته پس از بستری شدن در بیمارستان فرهیختگان تهران بر اثر ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ درگذشت. ستاره سابق تیم پرسپولیس نیز هم‌چون هم‌تیمی سابق خود هم وارد عرصه خوانندگی و هم عرصه بازیگری شده است. او چند آهنگ با صدای خود منتشر کرده است.

او دو تک‌آهنگ به نام‌های «پریشون» و «شدید» روانه فضای اینترنتی کرد. البته «شدید»، را انصاریان به همراه «آرتین زمانی» و «مهدی کشوری» خوانده است.

۵۷۲۴۹

دکمه بازگشت به بالا