بین الملل

ادامه جنجال‌ها بر سر بالون جاسوسی چین/ ترامپ سه بار از این موضوع غافل شد!

به گزارش باراناخبر، پنتاگون سرانجام بالون تجسسی چین را با موشک هوا به هوا که از جنگنده اف-۲۲ شلیک شد ساقط کرد. پرنده‌ای که برای رهگیری بالون چینی به هوا برخاست و آن را هدف قرار داد، اف ۲۲ رپتور جنگنده نسل پنجمی مشهور ارتش آمریکا بود. این جنگنده برای شلیک به بالون از یک گونه موشک ایم ۹ سایدوایندر به نام ایم ۹اکس (AIM-9X) استفاده کرد که توسط هواپیماسازی هیوز متعلق به کمپانی ریتیان طراحی شده است. این موشک در میانه دهه ۱۹۵۰ میلادی ساخته و عملیاتی شد و از آن زمان تا کنون با ارتقاها گوناگون همچنان در خدمت مانده است.

در همین حال سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت: نمی‌توانم وارد جزئیات شوم؛ اما فرصت بررسی بالون و تجهیزات ازرشمند و موجود در آن را یافتیم.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز درباره دستور شلیک به بالون چینی گفت:”درباره بالون به طور خلاصه بگویم که من به پنتاگون دستور دادم تا در اسرع وقت این بالون رو ساقط کنند. البته آنها تصمیم گرفتند که این کار رو بدون آسیب زدن به افرادی که روی زمین هستن (در منطقه‌ای که بالون در حال پرواز است) انجام بدهند … این کار به طور موفقیت‌آمیز انجام شد.”

در پی این اقدام بیانیه وزارت خارجه چین، طرف چینی نارضایتی شدید و اعتراض خود را به استفاده از اعمال زور از سوی دولت آمریکا برای حمله به این بالون هواشناسی ابراز کرد.

این اتفاق با جنجال ها و واکنش های زیادی در آمریکا به همراه بود به طوری که موجب لغو سفر آنتونی بلینکن به چین شد و تنش را در روابط پکن و واشنگتن شعله ور کرد.

وارن گانلز، کارشناس اقتصادی و از مشاوران برنی سندرز در توئیتی با کنایه نوشت: “نه. یک بادکنک اصلا به اندازه 68 هزار آمریکایی که هر ساله جون خودشونو از دست میدن، ترسناک نیست. چون که اونها نمیتونن از عهده یک سیستم مراقبت بهداشتی ناکارآمد که سود خودش رو به منافع مردم ترجیح میده، بربیان.”

مارجری تیلور گرین، نماینده محافظه‌کار و جنجالی کنگره آمریکا با انتشار تصویری از بالون چینی که در آن جملاتی به نقل از فنگ فنگ، جاسوس چینی که با اریک اسوالول، نماینده دموکرات کنگره رابطه داشت، نگاشته شده است، بالون چینی را به طنز هدیه روز ولنتاین از طرف فنگ فنگ برای اسوالول دانست. از طرفی اسوالول هم دست به کار شد و با طعنه خطاب به مارجری گرین و اعتقاد وی مبنی بر وجود «لیزرهای فضایی یهودیان» نوشت که آیا لیزر نداشتیم که به این بالون شلیک کنیم؟

نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در توئیتی نوشت:”بالون را ساقط کنید. سفر بلینکن را لغو کنید. چین را پاسخگو کنید. بایدن به چین اجازه میدهد تا در سراسر کشور ما قدم بزند. وقت آن است که آمریکا را دوباره قوی کنیم.”

نکته جالب این ماجرا این است که حضور این بالون مسبوق به سابقه بوده است. نشریه بیزینس اینسایدر در گزارشی اعلام کرد که هم اکنون در فضای سیاسی آمریکا، جمهوری خواهان، جو بایدن را به خاطر اجازه ورود دادن به یک بالن جاسوسی برای دولت چین، به داخل آسمان ایالات متحده سرزنش می کنند اما طبق برخی اخبار، مقامات نظامی آمریکا تاکید کرده‌اند که این اتفاق، سه بار در دوران دولت ترامپ هم اتفاق افتاده است.

این نشریه گزارش خود را مبتنی بر خبری در آسوشیتدپرس و به نقل از مقامات ارشد پنتاگون مستند کرده و اعلام کرد که بالون‌های نظارتی مشکوک چینی، حداقل سه بار در دوران دولت ترامپ و یک بار دیگر در دولت بایدن وارد آمریکا شده بوده بودند. همچنین مشخص نیست که آیا بالون‌های مشاهده شده در دوران دولت ترامپ، به مانند این دفعه سرنگون شده‌اند یا خیر و عجیب اینکه سخنگوی پنتاگون به درخواست برای اظهار نظر درباره این موضوع پاسخی نداد.

این اتفاق باعث شده تا ایالات متحده تحریم هایی علیه چین اعمال کند. وزیر حمل و نقل آمریکا اعلام کرد که واشنگتن ممکن است تحریم‌هایی را علیه پکن به خاطر بالون چین اعمال کند، زیرا کشورش به صراحت اعلام کرده است که آنچه رخ داده نقض غیرقابل قبول حاکمیت ایالات متحده است.

پیت بوتیگیگ وزیر حمل و نقل ایالات متحده در مصاحبه‌ای با سی ان ان در پاسخ به سوال مجری برنامه در مورد اینکه پیامدهای شناسایی بالون نظارتی چین در آمریکا چه خواهد بود و آیا تحریم‌هایی علیه چین اعمال خواهد شد، گفت: من فکر می‌کنم می‌توانید انتظار داشته باشید که هر گونه تحولات در این زمینه برای پاسخ به آنچه اتفاق افتاده است، مناسب باشد.

311311

دکمه بازگشت به بالا