رنگ سیم سنسور کیلومتر پیکان

وظیفه سنسور کیلومتر روآ

وظیفه دارد که سرعت خودرو را در حالتهای مختلف اندازه بگیرد و به واحد کنترل الکترونیکی خودرو ارسال کند و ECU نیز بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسور مقدار پاشش سوخت را برای وضعیت های مختلف حرکت خودرو مانند : حرکت کردن به صورت دور آرام- شتاب گیری و توقف خودرو و … تنظیم نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از خرید بست کمربندی سری به وبلاگ بزنید.

چگونگی عملكرد سنسور کیلومتر روآ:

نحوه کار سنسور کیلومتر روآ همانند سنسور موقعیت میل سوپاپ از نوع القایی اثر هال بوده که  با چرخش چرخ دنده و یا محور سنسور کیلومتر اتومبیل میدان مغناطیسی تغییر کرده و سیگنال ها را به صورت موج مربعی به ECU ارسال میکند و   ECUپالسهايي كه دريافت ميكند سرعت خودرو را محاسبه مي کند .

اصولا سنسور کیلومتر روآ در سرعت هاي بالاتر از 2 كيلومتر در ساعت در هر دورگردش ميل لنگ 8 پالس ارسال كرده

و ECU ازاطلاعات آن براي بدست آوردن پارامتر هاي زير استفاده خواهد کرد:

  • درك سرعت خودرو و نمايش آن
  • فهميدن دنده درگيرشده در خودرو
  • تصحيح دور آرام هنگامي كه خودرو درحال حركت است (وقتي خودرو در حال حركت است هواي ورودي

خودرو از طريق دريچه گاز تامين مي شود و با رها كردن پدال دريچه گاز بسته شده و هواي ورودي از

طريق استپر تامين مي شود. )

  • بهينه كردن شتاب خودرو
  • كاهش مكث هاي خودرو

مدار الكتريكي سنسور کیلومتر روآ :

اين قطعه از يك سوكت 3 پايه تشكيل شده است:

پايه 1 :سيم اتصال به بدنه

پايه 2 :تغذيه 12 +ولت (از طريق رله دوبل)

پايه 3 :ارسال سيگنال ECU

آشنايي با اثرات خرابي ظاهري سنسور کیلومتر روآ :

با توجه به اینکه ECU از طریق سنسور سرعت روآ براي اعمال در پارامترهاي پاشش بنزین و جرقه در خودرو استفاده می کند بروز خرابي در سنسور سرعت روآ در نسبت به تغييرات سرعت و يا نسبت به سرعت هاي بالا يا پايين حساس شده و اثرات زير را برجا ميگذارد:

  • خاموش شدن موتور درهنگام رها كردن گاز در موارد خاص بخصوص پشت چراغ قرمز (توقف آني).
  • بد كار كردن موتور در سرعتهاي بالا كه با افزايش سرعت بيشتر مي شود .
  • ريپ زدن در سربالايي و هنگام دنده معكوس.
  • در خورو 206 همان طوركه گفته شد ارتباط با پشت آمپر از طريق شبكه است، لذا خرابي و عدم كاركرد

سنسور سرعت روآ موجب ازكار افتادن سرعت سنج مي شود.

  • درصورت خرابي سنسور كيلومتر روآ گاهاً عقربه صفحه كيلومتر شمار به صورت شلاقي حركت ميكند.

توجه :

با توجه به محل خاص قرارگيري اين سنسور كه روي شفت خروجي گيربكس است ميتوان نتيجه گرفت

كه اين دستگاه در دور آرام كه خودرو ايستاده است، هيچ گونه اثرسنسور سرعت خودرو

این سنسور سرعت وسیله نقلیه را به اطلاع می رساند از اثر حال بهره می برد و با دریافت ولتاژ ۱۲ و گردش پینیون درگیر با دنده کیلومتر خودرو در هر متر ۵ ایمپالس هر چرخش هشت ایمپالس به ایسیوارسال می کند وایسیو با توجه به اطلاعات دریافتی مواردزیر را انجام می دهد
۱سرعت وسیله نقلیه را مشخص می کند وبه نمایش دهنده ارسال می کند
۲دور آرام را هنگام تغییر وضعیت حرکت خودروتثبیت می‌کند و نوسانات موتور را کاهش میدهد
۳شتاب خودرو را بهینه می کند
۴چرخ دنده درگیر را مشخص می کند
روش های عیب یابی
در صورت خرابی این سنسور این عیب ها در کارکرد خودرو به وجود می‌آیند:
۱خودرو هنگام توقف ناگهان خاموش میشود
۲در سربالایی و هنگام دنده معکوس ریپ میزند
۳نوسانات ناگهانی عقربه کیلومتر شمار نشان از خرابی سنسور دارد
۴خرابی این سنسور باعث گاز نخوردن خودرو هنگام حرکت می گردد
محل قرارگیری سنسور سرعت خودرو
این سنسور روی پوسته گیربکس و روی دنده کیلومتر شمار گیربکس نصب شده است

روش های تست سنسور کیلومتر:


تست با دستگاه دیاگ
با اتصال خودرو به دستگاه دیاگ تجهیز خودرو ثمین وارد منوی کد خطاها می شویم و چک میکنیم خطایی که در مورد سنسور در حافظه ایسیو ثبت شده یا به صورت لحظه‌ای است یا دائمی در صورتی که خطاب به صورت لحظه‌ای بود خطا را پاک می کنیم اما اگر خطا به صورت دائمی ثبت شده بود ابتدا از محکم بودن و تمیز بودن سوکت سنسور مطمئن می شویم سپس خطا را پاک می کنیم برای اطمینان از کارکرد کیلومتر شمار مسافتی را با خودرو طی می‌کنیم اگر کیلومتر شما کار نکرد و خطای وجود داشت سنسور خراب است و باید تعویض گردد


تست ولتاژی :


سوکت سنسور کیلومتر را جدا می کنیم و خودرو را روشن میکنیم دو سر پروب ولت متر را به پایه یک و دو سوکت دسته سیم اتصال می دهیم ولتاژ باید مثبت ۱۲ ولت باشد اگر نبود باید مسیر برق تا رله دوبل یا جعبه فیوز را چک کنیم همچنین اتصال بدنه یعنی منفی نیز باید چک شود
تست دنده کیلومتر شمار گیر بکس :
سنسور سرعت را از جای خود باز میکنیم زیر چرخ محرک خودرو جک میزنیم خودرو را در دنده یک میگذاریم و گاز می‌دهیم تا پینیون دنده کیلومتر به گردش درآید اگر پینیون به گردش در آمد و در صفحه کیلومتر عقربه کیلومتر نیز حرکت کرد که درست است در غیر این صورت ایراد را در دنده کیلومتر گیربکس جستجو می کنیم در حالی که دستگاه خود را وصل است خودرو را در دنده یک قرار میدهیم و گاز می‌دهیم تا پینیون دنده کیلومتر به گردش درآید اگر در دیاگ مشخص شود کیلومتر کار میکند نتیجه میگیریم عیب از صفحه کیلومتر یا از مدار است
روش دیگر این است که ماشین را روشن میکنیم و سنسور را از جای خود باز می کنیم و چرخ دنده را با دست می چرخانیم اگر عقربه کیلومتر کارکرد پس سنسور سالم است ولی اگر سنسور را در جای خود بگذاریم و با خودرو حرکت کنیم و کیلومتر کار نکرد ای از گیربکس خواهد بود


تست مدار و سیم کشی سنسور سرعت :
پس از تست های انجام شده و عیب‌یابی و تعویض سنسور کیلومتر اگر کیلومتر عمل نکرد ممکن است در مدار عیبی وجود داشته باشد برای اطمینان از سالم بودن مدار طبق نقشه زیر مدار را از سوکت کیلومتر تا کانکتور ایسیو چک میکنیم
پایه سه کانکتور یا سوکت سنسور سرعت خودرو دو رشته‌ای می باشد که یک رشته آن به پایه ایسیو ۵۱ وصل می باشد و پایه یا رشته دیگر آن به سوکت مشکی رنگ صفحه کیلومتر یا آمپر وصل می باشد


توجه :
تغذیه این سنسور ۱۲ ولت است و از رله دوبل یا مستقیماً از سوییچ تامین می شود نی که دور موتور یا کیلومتر درست کار نمی‌کنند و ناگهان بالا و پایین می روند و یا حرکتی ندارند باید شارژ باتری تست شود تا معلوم شود میزان شارژ چقدر است اگر شارژ باتری بالای حد مجاز باشد دینام مشکل دارد و این امر موجب می‌شود خطاهای زیادی در ای سیو ثبت شود و عقربه های دور موتور و کیلومتر شمار درست کار نکنند و زمانی که خطاها را از حافظه ایسیو پاک کنیم خطا های پاک شده دوباره ثبت می گردد 

  

 

دکمه بازگشت به بالا