عمومی

تاثیر رژیم غذایی در پیشگیری از سندرم تخمدان پلی کیستیک

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: رعایت تغذیه مناسب برای کنترل و پیشگیری از بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک بسیار مؤثر است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ خانم راضیه حسینی گفت: سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) عارضه‌ای است که مانع از فعالیت و عملکرد صحیح تخمدان می‌شود. علائم این بیماری شامل دوره‌های نامنظم قاعدگی، کاهش باروری، آکنه و مشکلات وزن است. مطالعات نشان می‌دهد که ۱۰ درصد از زنان بین سنین ۱۵ و ۵۰ سال دارای PCOS هستند و احتمال بروز آن در زنانی که مشکلات تخمک گذاری دارند، بالای ۷۵ درصد است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: رعایت تغذیه مناسب برای کنترل و پیشگیری از این بیماری بسیار مؤثر است و برنامه غذایی مناسب به این شرح است:

۱- مصرف بدون کنترل و بیش از حد منابع کربوهیدرات‌ها (انواع نان‌های سفید، ماکارونی، بیسکوئیت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل، از شکایت‌های شایع زنان مبتلا به PCOS است؛ بنابراین توصیه می‌شود بهتر است کربوهیدرات‌های پیچیده انتخاب شود. کربوهیدرات که حاوی فیبر بالایی باشد، گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شود. هر چه فیبر موجود در غذا بیشتر باشد، سرعت هضم آن کندتر شده و قند خون هم به آهستگی بالا می‌رود. کربوهیدرات‌های با فیبر بالا شامل نان‌ها و غلات و ماکارونی سبوس دار، بلغور جو، برنج قهوه‌ای و حبوبات است.

۲- توصیه می‌شود مبتلایان به این مشکل، مصرف کربوهیدرات‌های نا سالم و ساده مثل نوشابه، آبمیوه‌های صنعتی، کیک، آبنبات، بستنی، کلوچه و دونات را محدود سازند.

۳- به بانوان مبتلا به این اختلال توصیه می‌شود در انتخاب نوع و میزان فعالیت بدنی با یک متخصص مشورت کنند، اما به صورت کلی ترکیب ورزش‌های هوازی و مقاومتی در تخمدان پلی کیستیک توصیه می‌شود، زیرا ورزش به کاهش سطح قند خون و نیز کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

۴- بهتر است مبتلایان به این بیماری وعده‌های اصلی غذا را کوچک و به ازای آن از میان وعده هایی، چون سالاد، سبزی ها، حبوبات، ماست کم چرب و گردو استفاده کنند.

۵- رژیم PCOS مشابه رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت است و همانطور که اثر دارچین (حاوی آنتی اکسیدان بسیار بالا کمک کننده به تنظیم قند خون) در دیابت اثبات شده، برای پلی کیستیک هم می‌تواند مناسب باشد.

حسینی گفت: به طور کلی مطالعات نشان می‌دهد محدود کردن کربوهیدرات‌های تصفیه شده و کالری کل، دریافت غذا‌های غنی از فیبر، مصرف وعده‌های مکرر، اما کوچک، مکمل یاری با ویتامین D و پیکولینات کروم (۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم در روز) به بهبود تحمل گلوکز و حساسیت انسولین و ترشح انسولین کمک می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا