آتلانتیک: عملیات حماس نمایشی از یک قدرت نوبنیاد بود/ این یک پیروزی کارساز برای محور مقاومت ایران از یمن تا غزه است

به گزارش باراناخبر نشریه آتلانتیک در مقاله ای به قلم کیم قطّاس نوشت:

حمله حماس علیه اسراییل، نه تنها یک شکست انبوه اطلاعاتی و نظامی برای اسراییل (و نیز شکست اطلاعاتی برای آمریکا)، بلکه همچنین یک پیروزی کارساز برای محور مقاومت ایران از یمن تا غزه بود. چنین عملیاتی با طراحی بالا، چندشاخه ای در طول روز با یورش به داخل خود اسراییل و بکارگیری پاراگلایدرهای موتوری و پهپادها همراه با گروگانگیری، نیاز به ماهها طراحی و آموزش داشت که تنها ایران و حزب الله میتوانند فراهم کننده آن باشند. اواخر دیروز، سخنگوی حماس به بی بی سی گفت که حمایت ایران از این حمله، یک نکته غرورآفرین است.

حماس و ایران، برای همیشه، تصاویر خشونت دیروز را بعنوان نمادهای یک قدرت نوبنیاد به برند تبدیل می کنند: فرماندهان اسراییلی که از سنگرهایشان با شلوار کوتاه بیرون کشیده میشوند، بولدوزرهایی که ورودی گذرگاه ارتز Erez crossing را فرو می ریزند، نیروهای حماس که با تانک های اسراییلی رژه می روند. همچنین برای شهروندان فلسطینی که در غزه و در محاصره زندگی می کنند، یا در کرانه باختری از اشغال رنج می برند، شاید غلبه بر ارتش قدرتمند اسراییل، خشنودکننده باشد. آنها به یاد خواهند آورد که چگونه فلسطینی ها، از جمله پسرکان خردسالشان، در میانه شب در چنگ سربازان اسراییلی، از خانه هایشان بیرون کشیده می شدند. اما آنان همچنین ویدئوی به گلوله بستن شهروندان اسراییلی در ایستگاههای اتوبوس و مادرانی که برای نجات کودکانشان ضجه می زنند، را هم می بینند. شاید حماس فکر کند که انتقام گرفته اما پیروزی اش پرهزینه و کم دوام است.

گسترده کشتار، سرشت آن و تداومش تا روز یکشنبه نشان میدهد که حماس نه تنها توانایی هایش را به شکل کارسازی بهبود بخشیده بلکه همچنین قاعده بازی را هم بازنویسی کرده است. اسراییل بی گمان با خشمی ویرانگر پاسخ خواهد داد اما وجود گروگانهای اسراییلی در داخل غزه، تلافی اش را دشوار می سازد. بعید است که یک جنگ کوچک از نوعی که منطقه پیش از این به خود دیده، دولت اسراییل یا افکار عمومی آن را راضی کند. گفتگوها برای آزادی زندانیان اسراییلی پیچیده و طولانی خواهد بود. یک یورش زمینی اسراییل به داخل غزه، بیشتر محتمل است. یک حمله محدود یا خرابکاری علیه ایران هم ممکن است در لیست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل باشد.

در حال حاضر، بعید به نظر می رسد که حزب الله، بیش از این درگیر شود چرا که آسیب بسیار زیادی خواهد دید. این گروه می داند که تلافی اسراییل علیه لبنان، حتی از جنگ ۲۰۰۶ هم ویرانگرتر خواهد بود. از سال ۲۰۱۹، لبنان در منگنه یک بحران اقتصادی و سیاسی قرار دارد و پایگاه هواداران حزب الله نمی توانند سختی بیشتری را تحمل کنند. اگر حزب الله احساس کندکه نیاز هست توضیح دهد که چرا دست یاری بیشتری به حماس نمی دهد تا زندگی را بر اسراییل بازهم دشوارتر سازد، می تواند با استناد به اقدامات حیرت آور دیروز نشان دهد که حماس فعلا نیازی به کمک مستقیم ندارد.

در این میان، گفتگو از عادی سازی با اسراییل هم متوقف می شود. شاید عربستان سعودی از این بحران استفاده کند تا بیشتر بر این نکته تاکید گذارد که عادی سازی بدون امتیازات اسراییل به فلسطینی ها ممکن نخواهد شد.

311311

دکمه بازگشت به بالا