عمومیکسب و کار برتر ایرانی

سامانه شهرسازی شهرداری تهران

استعلام پرونده شهرسازی

استعلام پرونده شهرسازی دو کارکرد اصلی و عمده دارد، یعنی مالکین و سازندگان و فعالان حوزه ساخت و ساز منظورشان از استعلام  پرونده شهرسازی شهرداری، به دو منظور یا قصد صورت می گیرد.

  • اول اینکه مالک یا سازنده در پروسه اخذ یا دریافت گواهی های ساختمانی  یا است و می خواهد برای دریافت جواز ساخت یا پروانه تخریب و نوسازی و اقدام کند. وقتی در روند پروژه اخذ پروانه های ذکر شده قرار می گیرید،  قاعدتا باید  از آخرین وضعیت پرونده خودتان مطلع شوید.

 همانطور که در مقالات و پروانه ساختمان توضیح دادیم، شما به عنوان سازنده ساختمان یا مالک  از گردش کار برای صدور پروانه یا گواهی پایان کار ساختمان  اطلاعاتی دارید. به عنوان مثال پرونده ای در کمیسیون داخلی مطرح شده و مالک می خواهد بداند آیا کمیسیون داخلی انجام شده یا خیر.
پس یکی از کارکردهای استعلام پرونده شهرداری برای اطلاع از آخرین وضعیت پرونده تشکیل شده در شهرداری است.

  •  حالت دوم این است که  شما پس از بازدید ملک یا ساختمانی قصد دارید  قرارداد ساخت یا مشارکت در ساخت ملک را ببندید و یا میخواهید که ملک را خریداری کنید.
    برای اطلاع از اینکه به این ملک چه تراکمی تعلق میگیرد یا به اصطلاح عامیانه چند طبقه بهش جواز میدهند باید از سامانه شهرسازی شهرداری پرونده ملک یا ساختمان را استعلام کنید.

در روش قدیمی و متداول برای استعلام پرونده شهرسازی،  شما یا با مراجعه به شهرداری تهران  یا به دفاتر خدمات الکترونیک  و ارائه  شماره پرونده تان و وارد کردن این شماره پرونده توسط کارشناسان شهرداری از طریق شبکه اینترانت داخلی شهرداری، از آخرین وضعیت پرونده شهرسازی باخبر می شوید.

روش دیگر برای  استعلام از تراکمی که به یک ملک تعلق می گیرد و تعداد طبقات مجاز ساخت برای هر ملک، وارد کردن کد شناسایی یا بلوک ملک در سامانه طرح تفصیلی و دریافت آخرین اطلاعات درباره ی ملک است.

جهت کسب اطلاعات درباره این موضوع و مواردی مانند اینکه هزینه پایان کار ساختمان چقدر است با مشاوران تهران جواز ما تماس بگیرید.

برای استعلام از پرونده شهرسازی شهرداری به چه مدارکی نیاز است؟

 در حقیقت برای انجام این گونه استعلامات به مدارکی نیاز ندارید. شما با مراجعه به سایت تهرانِ من میتوانید از آخرین وضعیت پرونده خود  و یا حتی از تعداد طبقات و میزان تراکم ساخت که به ملک شما تعلق می گیرد مطلع شوید.
اما در مواردی که احتیاج به آگاهی و اطلاعات و جزئیات بیشتر دارید با مراجعه به سازمان شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک شهر و پس از احراز هویت، میتوانید اطلاعات دقیق تر از ملک یا پرونده شهرسازی به دست آورید.

برای احراز هویت جهت استعلام از پرونده شهرسازی، همراه داشتن  سند و کارت شناسایی مالک لازم است.

 شماره پرونده شهرسازی برای هر ملک چند است؟

 شماره پرونده شهرسازی ملک شما در حقیقت با شماره منطقه ای که ملک شما  در آن واقع شده است شروع میشود.
به عنوان مثال ملک واقع شده در منطقه ۶، شماره پرونده شهرسازی آن با شماره ۶ شروع میشود. در غالب موارد املاک موجود در تهران دارای سابقه شهرسازی در سیستم شهرداری تهران هستند.
اما در مواردی که شماره پرونده شهرسازی برای ملک وجود ندارد سیستم شهرداری به صورت هوشمند طبق ترتیب، اعداد شماره پرونده به شما اختصاص میدهد.
در حقیقت شماره پرونده شماره ای است که روی کد شناسایی ملک شما قرار می گیرد.

 چگونه میتوان بدون مراجعه حضوری استعلام پرونده شهرسازی شهرداری انجام داد؟

ما در گروه تهران جواز، امکانی را برای شما عزیزان فراهم کرده ایم تا بتوانید بدون مراجعه حضوری و فقط از طریق اینترنت استعلام پرونده شهرسازی شهرداری ملک خود را انجام دهید.

البته برای این کار، احراز هویت مالک ضروری است. احراز هویت به وسیله اسکن اسناد مالکیت و مدارک شناسایی مالک و ارسال آن برای کارشناسان تهران جواز به صورت اینترنتی انجام میشود.

گروه تهران جواز به محض تایید و تطبیق مدارک شناسایی مالک و اسناد مالکیت، آخرین وضعیت پرونده شهرسازی ملک را به شما اطلاع خواهد داد.
حتی میتوانید برای استعلام از طرح تفصیلی و اطلاع از تراکم مجاز ملک خود، از طریق ارسال استعلام برای کارشناسان گروه تهران جواز از تراکم و تعداد طبقات مجاز که به ملک شما تعلق میگیرد باخبر شوید.

این روش، سریع ترین و کم هزینه ترین نحوه ی استعلام پرونده شهرسازی شهرداری تهران است.

آیا با پلاک ثبتی می توان استعلام از شماره پرونده شهرسازی گرفت؟

 ابتدا لازم است تعریفی از پلاک ثبتی ارائه کنیم. دانستن و اشراف به این اصطلاحات به شما کمک میکند تا امور مربوط به شهرداری را ساده تر انجام دهید.

پلاک ثبتی چیست؟

پلاک ثبتی  کدی از اعدادی است که سازمان ثبت شماره گذاری کرده و هیچ ارتباطی به مجموعه شهرداری و ادارات شهرداری و دفاتر خدمات الکترونیک ندارد. پلاک ثبتی معمولا روی صفحه اول سند مالکیت  با اسم شماره ملک در خود سند  نوشته می شود. ممکن است کد پلاک ثبتی که در سند قید شده، در سوابق پرونده وجود نداشته باشد. برای مثال ممکن است مالکی از سال های پیش ملکی را خریداری کرده و اصلا در طول این زمان به شهرداری مراجعه نکرده باشد.

برای آن پلاک ثبتی، به دلیل عدم مراجعه مالک به شهرداری و عدم تشکیل پرونده اصلا پرونده ای در شهرداری وجود ندارد که شماره پرونده داشته باشد. پس لزوما تمامی پلاکهای ثبتی دارای پرونده شهرسازی نیستند. بنابراین، به صرف داشتن پلاک ثبتی ملک، نمی توان از داشتن پرونده شهرسازی مطمئن بود. شما برای اینکه قطع به یقین از این مسئله که روی ملکی پرونده شهرسازی وجود دارد یا خیر، باید  کد شناسایی ملک را در نظر بگیرید. چون متولی صدور کد شناسایی ملک و شماره پرونده شهرسازی، شهرداری تهران است، ولی متولی صدور پلاک ثبتی سازمان ثبت است.

اگر مالکی در هر زمانی برای دریافت انواع گواهی های ساختمانی یا پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کرده باشد، هنگام ارائه سند در شهرداری، اطلاعات سند در سیستم شهرسازی درج می شود. پس  آن پلاک ثبتی، از این به بعد در سیستم شهرسازی هم قابل بازیابی و پیگیری است. ولی اگر مالکی کلا به شهرداری  مراجعه نکرده و پرونده ای تشکیل نداده باشد، تنها با پلاک ثبتی نمی توان اطلاعی از پرونده شهرسازی شهرداری به دست آورد.

 در صورتی که شماره پرونده شهرسازی شهرداری مفقود شود چگونه میتوان آن را بازیابی کرد؟

 همانطور که در قسمت های ابتدایی این مقاله  اصطلاحاتی مانند شماره پرونده شهرسازی یا کد شناسایی ملک را شرح دادیم، شماره پرونده شهرسازی، شماره ای ست که روی کد شناسایی هر ملک در تهران قرار می گیرد و توضیح دادیم که کد شناسایی ملک یا همان کد نوسازی ملک، کدی است که بدون هیچ گونه اقدامی از سوی مالک یا متقاضی و به صورت کاملا سیستماتیک در واحد نوسازی برای تمامی املاک واقع شده در تهران جانمایی شده است.

پس ما ملکی نداریم که کد نوسازی نداشته باشد و میتوان با جستجوی کد نوسازی در سامانه شهرسازی تهران، پرونده هایی که روی آن کد نوسازی ذخیره شده اند را پیدا کنیم و استعلام پرونده شهرسازی شهرداری را انجام دهیم.  به عنوان مثال، شما از روی آدرس و نشانی، ملک مورد نظر را در نقشه بازیابی می کنید.

چگونه کد شناسایی ملک را دریافت کنیم؟

کد شناسایی ملک معمولا روی قبوضی که شهرداری ها به اسم قبض نوسازی یا قبض پسماند صادر میکنند قابل تشخیص است.
معمولا سالانه یک نسخه از این قبوض  برای تمام خانه ها ارسال میشود. روی آن قبض های نوسازی، کد نوسازی یا کد شناسایی ملک نوشته شده است.

 اگر آن برگه ها و قبوض  را نداشتید یا گم کرده بودید، روی پلاک تمامی خانه ها کد شناسایی املاک چسبیده شده است. یعنی برای دریافت کد نوسازی، فقط کافی ست از روی پلاک خانه، آن کد نوسازی را بخوانید.

سپس، با وارد کردن کد نوسازی خود در سامانه جستجو برای استعلام از پرونده شهرسازی میتوانید از میزان  تراکم  و تعداد طبقه مجاز ساخت که به ملک  تعلق میگیرد و تراکم مجاز با خبر شوید.

 همچنین برای استعلام پرونده شهرسازی هم میتوانید از شماره پرونده شهرسازی و هم از کد شناسایی ملک استفاده کنید. به عبارت دیگر لزومی ندارد که شماره پرونده شهرسازی شهرداری را حفظ باشید. با دانستن کد شناسایی ملک هم میتوانید این استعلام را از طریق سامانه مربوطه پیدا کنید.

جمع بندی:

در این مقاله تمام اصطلاحات مربوط به استعلام پرونده شهرسازی شهرداری مانند کد شناسایی ملک، پلاک ثبتی و کد نوسازی را توضیح داده ایم. همچنین کلیه مراحل و نحوه استعلام پرونده شهرسازی را به طور کامل بیان کرده ایم.این مقاله توسط کارشناسان تهران جواز، متخصص در حوزه ساختمان و امور شهرداری مربوط به عملیات ساختمانی تهیه شده است.

منبع:

تهران من

شهرداری تهران

دکمه بازگشت به بالا