صدای تسمه دینام سراتو

متداول ترین سروصداهای ناهنجار و مضر خودرو را بشناسید

در ادامه با برخی از متداول ترین سروصداهای ناهنجار و مضر خودرو  آشنا می شویم:

۱- هر صدای اضافه ای که در هنگام پیچیدن شنیده می شود:

بیشتر مواقع صداهای اضافه، مربوط به سیستم فرمان و پلوس ها می شود. احتمالاً روغن رسانی به درستی انجام نمی شود، یا به طور کلی آسیب وارد شده و باید قطعات تعویض شوند.

برای عیب یابی خودرو از روی صدا کافی است در هنگام دور زدن یا پیچیدن، کمی توجه کنید و اگر در این مواقع صدایی شنیدید، احتمالا با مشکل سیستم فرمان روبرو شده اید.

بیشتر مواقع صداهای اضافه، مربوط به سیستم فرمان و پلوس ها می شود. احتمالاً روغن رسانی به درستی انجام نمی شود، یا به طور کلی آسیب وارد شده و باید قطعات تعویض شوند.

اگر قصد خرید آینه بغل سراتو را دارید، حتما به کیفیت آینه و دید مناسب دقت کنید.

۲ -صدای تقه هنگام ترمزگیری:

کالیپر ترمز و یا دیگر قسمت ها آسیب دیده و یا از بین رفته اند و یا به درستی نصب نشده اند.

۳- صدای چلپ چلپ:

این صدا به احتمال زیاد مربوط به فن ها است و یا یکی از تسمه ها پاره پاره شده است.

۴- سر و صدای گیربکس در هنگام تعویض دنده (گیربکس دستی):

این مشکل قطعاً مربوط به کلاچ است. کلاچ از بین رفته و یا نیاز به تنظیم دارد. البته احتمال مشکل بزرگ تر در گیربکس هم به جای خود باقی است. (منظور تیز کردن دنده ها، کچل کردن دنده ها، از بین رفتن دنده برنجی ها، نشتی و کمبود واسکازین گیربکس و دیگر عوامل خرابی گیربکس می باشد).

۵- صدای هیس هیس یا جلزوولز زیر درب موتور:

اگر هنگام خاموش کردن پیشرانه این صدا شنیده شد، حتماً جایی نشتی وجود دارد. مایع خنک کننده (آب و ضدیخ) و یا روغن از جایی روی محل های داغ پیشرانه خودرو مثل مانیفولد اگزوز نشت می کند که نتیجه آن جوش آوردن موتور خواهد بود. در حالت دیگر لوله مکش (وکیوم) جایی نشتی دارد که باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شود.

۶- صدای ضربه در ناحیه موتور خودرو (صدای ناک در پیشرانه):

در بین برخی رانندگان خودروها در مورد محاسن استفاده از سوخت با اکتان بالاتر از مقدار توصیه شده در دفترچه هر خودرو باورهای وجود دارد که البته اشتباه هستند. باید بدانید که استفاده از سوخت با اکتان پایین تر نیز موجب ضربه زدن (ناک) در پیشرانه خواهد شد.

نکته: جهت اطلاع از فشار تایر، درجه اکتان سوخت و روغن و متناسب با خودروی خود به دفترچه راهنمای هر خودرو مراجعه نمائید.

۷- صدای انفجار بلند:

برای عیب یابی خودرو از روی صدا ، همیشه نباید به صداهای داخل پیشرانه اتومبیل توجه کرد؛ گاهی وقتها سرو صداها از بخش های دیگری از ماشین از جمله اگزوز شنیده می شود؛ اگر صدای شنیده شده مانند صدای انفجاری بلند داخل اگزوز خودرو باشد پدیده بکفایر اتفاق افتاده است. احتمالاً مخلوط سوخت و هوا بیش از اندازه غنی است. همچنین دلیل دیگر این پدیده می تواند عملکرد ناقص و نادرست کاتالیزور اگزوز باشد.

پ.ن: بکفایر در واقع اشتعال سوخت و هیدروکربن های نسوخته خارج از محفظه احتراق (قبل و بعد) که بر اثر از تنظیم خارج شدن مقدار سوخت و هوای موتور اتفاق می افتد. در مورد ذکر شده بالا این گازها به صورت خود به خود داخل لوله اگزوز مشتعل می شوند.
بکفایر همیشه هم بد نیست! در خودروهای اسپرت و تیونینگ (تقویت) شده بسیار پرقدرت این پدیده بسیار طرفدار دارد و از اجزای جدانشدنی نمایش ها و همایش های خودرویی دنیا است.

فروش ویژه چراغ عقب سراتو با کمترین قیمت در فروشگاه سراتو یدک.

۸- صدای خفیف و بم یا زوزه در زیر خودرو:

عوامل مختلفی می توانند منجر به تولید این صدای ناهنجار در خودرو شوند. اگر با تغییر در شتاب خودرو صدا نیز تغییر می کند احتمالاً دیفرانسیل نیاز به روغن دارد؛ گیربکس مشکل پیدا کرده، سیبک ها پوسیده شده اند و یا بلبرینگ چرخ ها مشکل پیدا کرده اند. مشکل اینگونه صداها این است که در زیر خودرو تشدید شده و پژواک پیدا می کنند در نتیجه تشخیص درست منبع آن ها کمی مشکل است.

۹- صدای ترکیدن (صدای انفجار ریز و سریع) در محفظه موتور (پیشرانه):

عوامل متعددی می توانند در ایجاد این صدا نقش داشته باشند، خصوصاً موقعی که با وقفه های موتور ترکیب می شوند. موارد مختلفی در چنین موقعیتی می بایست بررسی شوند از جمله: مشکل در سیستم جرقه زنی، گرفتگی فیلتر بنزین، شمع های کثیف یا فرسوده، وایر شمع های آسیب دیده و یا کاتالیزور اگزوز خراب.

۱۰- صدای خس خس از اعماق خودرو:

منشاء این صدا می تواند سیستم اگزوز خراب و یا حتی لنت ترمز خراب باشد.

۱۱- صدای غرشی که با شتابگیری افزایش می یابد:

اولین چیزی که باید چک شود سیستم اگزوز خودرو است؛ ممکن است در یک یا چند قسمت آسیب دیده باشد.
عامل دیگر می تواند گیربکس باشد. در یک خودروی دنده اتوماتیک احتمالاً دنده به دنده بالاتر تعویض نمی شود. همچنین در یک خودرو دنده دستی کلاچ احتمالاً لیز می خورد ( کلاچ اصطکاک لازم را ایجاد نمی کند و می لغزد).

۱۲- صدای قیژقیژ موقع شتابگیری با خودرو:

این صدا نشان دهنده شل بودن تسمه یا تسمه ها است. عامل دیگر ایجاد این صدا همچنین می تواند از تنظیم خارج شدن پولی گرداننده دستگاه هایی مثل واترپمپ باشد.

۱۳- صدای قیژقیژ بعد از ترمزگیری:

تولید این صدا نیز می تواند عوامل مختلفی داشته باشد. از عوامل ساده ای چون کثیفی روی روتور ترمز، لنت ها و کفشک ها گرفته تا عوامل پیچیده تری چون خرابی بسیار زیاد لنت ها و یا کفشک های ترمز. همچنین می تواند منشا صدا تمام شدن لنت و برخورد نشانگر فلزی تمام شدن لنت با دیسک ترمز باشد که نشان می دهد وقت تعویض لنت فرا رسیده است.
فارغ از این که منشا این صدا کجاست به خاطر حفظ ایمنی سرنشینان می بایست فوراً به آن رسیدگی شود.

عیب یابی خودرو از روی صدا ی لنت های ترمز: عامل عمده صدای جیغ ترمز تمام شدن عمر لنت ها و یا جنس بد لنت ها است.

پیشنهاد میکنیم اگر قصد خرید سپر عقب سراتو یا لنت ترمز را دارید، حتما از نمایندگی های اصلی و یا فروشگاه های معتبر جنس اصلی را خرید کنید.

۱۴- صدای شبیه کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر در هنگام ترمزگیری:

اگر صدای جیغ لنت ها تبدیل به صدای آهن قراض شده نشان دهنده کشیده شدن دو فلز روی یکدیگر می باشد. لنت ها مقصر اصلی هستند و با هر بار ترمزگیری یکی از روتور ها آسیب می بیند.

۱۵- صدای ضربات آهسته و پیوسته یا کلیک در محفظه موتور:

شایع ترین علت این مشکل کمبود روغن در موتور است که می تواند به راحتی برطرف شود. نخست میزان روغن موتور خودرو را بررسی کنید. اگر میزان روغن موتور به اندازه است پس عامل مشکل از دست رفتن فشار روغن جایی در سیستم روغن رسانی است. همچنین عامل دیگر می تواند گرفتگی حاصل از تجمع آلودگی ها داخل سیستم باشد. اگر مشکل مربوط به روغن نباشد پس حتماً از میل سوپاپ ها است. احتمالاً سوپاپ ها نیاز به تنظیم دارند و یا اهرم ها دارای گیر هستند.

صدای جیرجیر تسمه چه علتی دارد؟

صدای جیرجیر تسمه‌، یکی از آزاردهنده‌ترین صداهایی است که می‌تواند از داخل کابین خودرو‌ها شنیده شود. این صدای جیرجیر ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، اما عمده‌ترین آن صدای جیرجیر برای یک تسمه دینام خراب است. تسمه‌ دینام وظیفه انتقال نیروی حرکتی را دارد که در نهایت از طریق خود دینام به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. معمولا صدای جیرجیر تسمه دینام چهار دلیل دارد، که عبارتند از خرابی خود تسمه، خرابی یاتاقان فولی، تنظیم نبودن میزان سفتی تسمه‌ و تراز نبودن فولی‌ها؛ اما عمده‌ترین آن به دلیل تراز نبودن فولی‌ها است.

·        خرابی خود تسمه:

این موضوع را باید در نظر گرفت که عمر مفید یک تسمه دینام، حدود ۵ سال یا در واقع ۸۰ هزار کیلومتر است و معمولا بعد از این زمان تسمه دچار پوسیدگی یا تغییر فرم می‌شود. در این حالت تسمه باید تعویض شود. بهتر است تعویض تسمه دینام توسط متخصصان نمایندگی برند خودروساز انجام شود. در زمان تعویض تسمه به این موضوع دقت کنید که تسمه از سمت درستی بر روی مدار چرخش قرار گیرد. همچنین از جنس تسمه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید، اطمینان حاصل فرمایید.

·        خرابی یاتاقان فولی:

در کاپوت را باز کنید و بر روی تسمه دینام خود کمی آب اسپری کنید. اگر در این حالت صدای جیرجیر تسمه قطع شد، تمام فولی‌های مرتبط سالم هستند؛ اما اگر باز هم صدای آزاردهنده جیرجیر به گوشتان رسید، مطمئن باشید یکی از فولی‌ها دچار خرابی شده است و باید تعویض شود. در اغلب موارد دلیل اصلی سر و صدا، خرابی یاتاقان فولی‌ها است. اما بهتر است دیگر اجزا نیز بررسی شوند.

·        تنظیم نبودن میزان سفتی تسمه:

مانند قبل در کاپوت را باز کنید و بر روی تسمه دینام خود مقداری آب اسپری کنید. اگر صدای جیرجیر تسمه از حد قبل بیشتر شد، به این معنا است که تسمه دینام یا خیلی سفت بسته شده است یا بسیار ناپایدار یا بهتر بگوییم شل می‌باشد. در این حالت یا تسمه سفت کن زیر دینام خراب شده است یا خود تسمه دچار پوسیدگی و تغییر فرم شده است.

خیلی وقت‌ها تسمه سفت کن با کمی تمیزکاری درست می‌شود اما بهتر است برای اطمینان از سلامت کل مکانیزم، آن را تعویض کنید. تعویض تسمه سفت کن زمان‌بر نیست و خیلی سریع انجام می‌شود؛ اما بهتر است توسط متخصص انجام شود تا میزان سفت بودن ساختار تسمه دور مدار به خوبی تنظیم شود. اگر هم خود تسمه دچار پوسیدگی یا تغییر فرم شده بود، همانطور که در بالا توضیح دادیم عمل کنید و آن را با نمونه جدید تعویض کنید.

·        تراز نبودن فولی‌ها:

تراز نبودن فولی‌ها عمده‌ترین دلیل صدای جیرجیر تسمه دینام خودرو‌ها می‌باشد. در این حالت بهتر است فولی‌ها توسط متخصص از روی سیستم جدا شوند و بعد از تمیز‌کاری و روغن‌کاری‌های مناسب، از اول بر روی مدار قرار گیرند. در نظر بگیرد که اگر شیار‌های فولی‌ها دچار تغییر فرم شده باشند، حتما آن‌ها را با نمونه سالم و مناسب عوض کنید، زیرا ممکن است هم تسمه و جهت یاتاقان فولی را از حالت تراز خارج کند.

رفع صدای نویز (جیرجیر) در تسمه دینام و هیدرولیک

رفع صدای جیر جیر تسمه دینام و کمپرسور، یک ایراد نام اشنا در موتور های ایرانی که در این سالها نیز بیشتر به چشم میخورد با ما همراه باشید جهت رفع این صدا به صورت تضمینی! اما در واقع منشا این صدا از کجا میتواند باشد؟

در موتور EF7 یک تسمه ی بزرگ وظیفه ی انتقال نیروی چرخشی را به دیگر عناصر دارد و در این بین قصعاتی که در سیستم وجود دارد عبارتند از یک سری پولی و ۳ هرزگرد و یک تسمه سفت کن اتوماتیک به همراه خود تسمه که ایراد قطعا از یکی از این قطعات است.

اگر صدا را از سمت تسمه دینام بود چند اقدام زیر را انجام دهید:

۱.حتما از ایجاد صدا توسط هرزگرد مطمئن شوید و سپس اقدام به باز نمودن انها کنید.

روش اول: اعمال پوشش به تسمه نئوپرن ،نحوۀ رفع صدای نویز در تسمه پروانه

اکثر وسایل نقلیه مدرن به تسمه نئوپرن مارپیچ مجهز شده اند، البته ممکن است گاهی اوقات آن ها را تسمه های پروانه نیز بنامند. وسایل نقلیه قدیمی تر دارای تسمه هایی هستند که تنها برای خنک نگهداشتن رادیاتور استفاده می شوند. این تسمه ها بسیار شبیه به یکدیگر بوده و می توانند به همان شیوه رفتار کنند. یک فن پر سر و صدا یا تسمه مارپیچ می تواند صدای جیر جیر مانندی را به صورت متوالی یا در گاهی از اوقات ایجاد کند. اغلب این صداها نشان دهندۀ مشکل هستند، ممکن است تسمه شل شده و یا آسیب دیده باشد در نتیجه نیاز به رفع این مشکل دارد.

روش پیشنهادی: اعمال پوشش به تسمه نئوپرن

اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه خود را با یک تسمه نئوپرن مجهز نمایید. اکثر وسایل نقلیه مدرن به جای تسمه پروانه ، تسمه مارپیچی دارند، هرچند این نام ها ممکن است به طور متناوب استفاده شوند. وسایل نقلیه قدیمی تر و برخی از برنامه های دارای کارایی بالاتر همچنان از تسمه های پروانه به جای فن های الکتریکی استفاده می کنند. تسمه های قدیمی تر از نئوپرن ساخته شده و از کاربرد پوشاندن تسمه استفاده می کنند، اما تسمه های جدید EPDM ممکن است به دلیل استفاده از پوشش تسمه خشک شوند.

اگر تسمه پروانه شما بعد از سال ۲۰۰۰ نصب شده ، احتمالا تسمه ساخته شدۀ EPDM می باشد. نمی توان این دو تسمه را تا زمانی که از بین بروند و نیاز به جایگزینی داشته باشند از هم تشخیص داد.

کاپوت را باز کنید. شما نیاز دارید پوشش تسمه را مستقیما بر روی تسمه خود قرار دهید. برای انجام این کار، باید کاپوت خودرو را باز کرده و هر پوششی را که ممکن است در بالای تسمه پروانه قرار داشته باشد بردارید. ممکن است این کار نیاز به استفاده از برخی ابزار دستی اولیه مانند سوکت یا آچار دستی داشته باشد.

  • برخی از وسایل نقلیه دارای پوشش موتور می باشند که باید برداشته شود.
  • شما در زمان روشن بودن موتور نیاز به خط مستقیم و دسترسی به تسمه دارید.

محل تسمه پروانه را تعیین کنید. احتمالا تسمه پروانه در مقابل موتور قرار دارد،که توسط اتصال به چرخ تسمه خنک کننده فن یا فن ها را برای رادیاتور به چرخش در می آورد و اغلب به رنگ سیاه یا خاکستری می باشد. ممکن است با شروع از فن رادیاتور و رفتن به سمت عقب آن را سریع تر پیدا کنید.در بسیاری از وسایل نقلیه آمریکایی، شناسایی تسمه پروانه به دلیل متصل بودن آن به انتهای فن بزرگ فلزی که در سمت شفت قرار دارد، آسان است. تسمه های مارپیچ یا جانبی عملکرد مشابهی با تسمه پروانه دارند، ممکن است در کنار یک موتور نصب شده به صورت افقی قرار گرفته باشند.

خودرو را روشن کنید. اطمینان حاصل نمایید که وسیله نقلیه در پارک بوده و ترمز دستی نیز بالا باشد، سپس موتور را روشن کنید. شما می بایست در زمان استارت موتور زنجیر تسمه را به طور مساوی در تمام طول تسمه اعمال کنید. هنگام استارت زدن موتور، کاپوت را باز کرده و کاور موتور را بردارید.

پوشش را به طور مستقیم بر روی تسمه اسپری کنید. در زمان روشن بودن موتور، پوشش را به طور مستقیم بر روی تسمه پروانه اسپری کنید. همانطور که موتور روشن می شود، تسمه پروانه به سرعت حرکت می کند، بنابراین می توانید قوطی را در یک محل قرار داده و آن را بر روی تسمه در حال چرخش اسپری کنید. پوشش تسمه را تا زمانی که تمام تسمه مرطوب شود اسپری نمایید.تقریبا جیر جیر تسمه پروانه بلافاصله متوقف می شود.

هرزه گردها مشکل دارن تعویض کنید

اگر نیاز به ریگلاژ دارند ریگلاز کنید

ودر آخر نیز با صابون ،چند قطره روغن و یا گیر می توانید از صدای جیر جیر و جیغ تسمه ها خلاص شوید

دکمه بازگشت به بالا