ضرورت انجام سنجش پوکی استخوان برای افراد بالای ۶۵ سال

دکتر آروین نجفی متخصص ارتوپد و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد پوکی استخوان توصیه کرد خانم ها از ۶۵ سال به بالا و آقایان از ۷۰ سال به بالا و افراد در معرض خطر از ۶۰ سال به بالا هر دوسال یک بار سنجش تراکم استخوان انجام دهند.

وی ادامه داد: پوکی استخوان شیوع خیلی زیادی در دنیا دارد و به عنوان یک بیماری خاموش شناخته میشود و با توجه به اهمیت پوکی استخوان ۲۹ آنلاین ماه را به عنوان روز پوکی استخوان یا استئو پروز تعیین شده است .
دکتر نجفی با بیان اینکه پوکی استخوان باعث شکستگی در استخوان می شود گفت: طبق مطالعات انجام شده حدود یک و نیم میلیون شکستگی در سال حتی در کشورهای توسعه یافته بدنبال پوکی استخوان رخ می دهد و تشخیص و درمان زود هنگام پوکی استخوان می تواند نقش خیلی مهمی در ارتقا سلامت جامعه داشته باشد.
این عضو هیات علمی خاطر نشان کرد: این بیماری هیچ علامت اختصاصی ندارد و تشخیص این بیماری یک تشخیص کلینیکی است و با سنجش تراکم استخوان تشخیص داده می شود.
وی ادامه داد: ریز فاکتورهای تعریف شده برای پوکی استخوان به دو عامل ژنتیک و زندگی روز مره وابسته است. در فاکتور ژنتیک استعداد ذاتی ابتلا وجود دارد اما ریز فاکتورهای وابسته به زندگی روزمره عبارتند از فعالیت های بدنی ناکافی افزایش سن مصرف نوشیدنی های الکلی و سیگار که باعث مستعد شدن افراد به بیماری پوکی استخوان می شود.

دکتر نجفی گفت : سه نقطه شایع شکستگی های ناشی از پوکی استخوان شکستگی مچ دست ستون فقرات و شکستگی لگن هستند که در صورت مشاهده این شکستگی ها در هر سنی باید سنجش تراکم استخوان انجام شود.
وی افزود: با در نظر گرفتن اقتصاد سلامت در شرایط کنونی با توجه به بار اقتصادی بیماری های مانند کرونا سنجش تراکم در افراد جوان ضرورتی ندارد و هیچ کمکی به بیماران نمی کند.
این متخصص تاکید کرد: با افزایش سن و تغییرات هورمونی متابولیسم یا سوخت و ساز استخوان که یک فرآیند بین تشکیل استخوان و جذب استخوان است اتفاق می افتد در این فرآیند هر چه سن بالاتر می رود تولید کمتر و جذب استخوان بیشتر می شود که این فرآیند دلیل ضعیف شدن استخوان ها می باشد بنابراین داروهای درمانی و پیشگیری از پوکی استخوان داروهایی هستند که به فرآیند افزایش تولید استخوان و کاهش جذب استخوان را موجب می شود.

وی گفت: بیماری های غدد درون ریز مانند هایپر تیروئیدی هایپر پارا تیروئیدی و بیماری های فوق کلیه باعث تسریع وقوع پوکی استخوان می شوند بنابراین در این افراد انجام سنجش تراکم استخوان باید زودتر انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا