انواع چاپ صنعتی و بررسی آن ها

چاپ صنعتی امروزه راهگشای بسیاری از صنایع است. با چاپ های خلاقانه، بازاریابی بهتری از محصولات خود ارائه می دهند. یکی از بهترین شرکت های ایرانی در ارائه خدمات چاپ صنعتی شرکت چشم انداز سپاس است.

این شرکت علاوه بر ایران توانسته در صنعت چاپ شرکت های همسایه صادرات نیز داشته باشد. همچنین با وارد کردن برندهای برتر در این صنعت باعث پیشرفت چاپ صنعتی در ایران شود.

در ادامه به معرفی انوع چاپ های صنعتی می پردازیم و توضیح جامعی از کدام از آنها ارائه می دهیم.

انواع چاپ صنعتی

  • چاپ تامپو
  • چاپ سیلک
  • چاپ سابلیمیشن
  • چاپ افست
  • چاپ فلکسو
  • چاپ هیت ترانسفر
  • چاپ هات استمپینگ
  • چاپ دیجیتال
  • چاپ جوهرافشان
  • چاپ ملخی
  • چاپ لترپرس
  • چاپ هلیوگرافب
  • چاپ روترگرافی

چاپ تامپو

چاپ تامپو یک روش پر کاربرد در چاپ های صنعتی است که در بسیاری از صنایع استفاده می شود. در این روش با دستگاه های چاپ تامپو بر روی بسیاری از اجسام و کالاها می توانید چاپ مورد نظر خود را انجام دهید. چاپ تامپو یکی از انواع چاپ های صنعتی غیر مستقیم است.

به عبارت دیگر رنگ به صورت مستقیم روی بستر چاپ انتقال داده نمی شود. در این روش پدهای سیلیکونی رنگ را از روی کلیشه های تامپو را بر می دارد و بر روی کالای مورد نظر منتقل می کند.

در چاپ صنعتی تامپو طرح مورد نظر بر روی کلیشه حک شده است و کاپ رنگ تامپو رنگ روی آن می ریزد و این رنگ درون قسمت های حک شده در کلیشه قرار می گیرد، سپس پد تامپو این رنگ ها را بر می دارد و به بستر چاپی ما انتقال می دهد.

عوامل مختلفی مانند استحکام بستر چاپی و شکل آن برای انتخاب نوع و سختی پد سیلیکونی اثر گذار است. همچنین استفاده از رنگ های با کیفیت مانند مارابو(Marabu) می تواند نقش بسزایی در کیفیت چاپ صنعتی تامپو ما داشته باشد. همچنین شرکت مارابو طیف رنگی بالا و تخصص برای هر نوع بستر چاپی تولید می کند.

چاپ سیلک

چاپ سیلک در واقع یک روش قدیمی است اما با پیشرفت های روز افزون تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات چاپ تبدیل به یکی از روش های چاپی صنعتی شده است که با استفاده  از این دستگاه ها می توان با سرعت بالایی چاپ را انجام داد.

چاپ صنعتی سیلک یکی روش مستقیم چاپ است که رنگ چاپ سیلک(silk ink) به صورت مستقیم بر روی بستر چاپی ما قرار می گیرد.

در این روش ما یک فریم با شابلون چاپ سیلک داریم که یک توری بر روی آن فیکس شده است. این فریم می تواند از جنس های چوبی یا فلزی باشد.

انتخاب جنس توری و مش بندی آن به طرح و بستر چاپی ما بستگی دارد. سپس طرح با استفاده از لاک حساس و نوردهی روی توری نقش می بندد.

مراحل چاپ سیلک

در این مرحله شابلون آمده شده روی بستر چاپی قرار می گیرد. سپس رنگ مخصوص روی توری شابلون ریخته می شود، با استفاده از کاردک چاپ سیلک یا اسکویچی رنگ روی توری کشیده می شود. با توجه به اینکه طرح مورد نظر روی سوراخ های باز است، رنگ از آن منتقل می شود و روی بستر چاپی نقش می بندد.

در روشهای دستی این فرآیند همانطور که از نام آن مشخص است به صورت به صورت دستی و توسط فرد انجام می شود، اما در چاپ صنعتی سیلک، چاپ توسط دستگاه های چاپ سیلک انجام می شود. در این روش امکان چاپ روی اجسام تخت و مدور وجود دارد ولی مانند تامپو نمی توان بر روی کالاهای گود آن را انجام دهیم.

چاپ سابلیمیشن

این روش نسبت به دیگر انواع چاپ صنعتی جزو روش های جدید و به روزی است که با استفاده از آن می توانیم روی لیوان یا ماگ ، تیشرت و انواع پارچه و … چاپ صنعتی سابلیمیشن انجام دهیم.

در این روش غیر مستقیم چاپ به وسیله حرارت انجام می شود. در سابلیمیشن با استفاده از کاغذ سابلیمیشن طرح بر روی کالا و بستر چاپی منتقل می شود.

از ویژگی های چاپ صنعتی سابلیمیشن می توان به موارد زیر اشاره نمود

  • ماندگاری بالا
  • قابلیت شست و شو
  • مقرون به صرفه بودن
  • چاپ بر روی اجسام مختلف
  • کیفیت بالای چاپ

چاپ افست

ابتدا در این روش چاپی این نکته را بدانید به علت صنعتی بودن و تکنولوژی استفاده شده در آن برای چاپ های با تیراژ بالا مناسب است. در این روش طرح ابتدا روی پلیت فلزی منتقل می شود بعد از آن روی پوشش های پلاستیکی انتقال داده می شود.

چاپ هات استمپینگ

به این روش چاپ صنعتی مهر زنی داغ یا مهر زنی فویل نیز گفته می شود. در این روش جوهر از قبل خشک شده و فویل استفاده می شود و با استفاده از ماشین آلات چاپ صنعتی و گرما طرح انتقال می دهند.

چاپ فلکسو

در چاپ فلکسو که به آن فلکسوگرافی نیز می گویند، طرح با استفاده از یک کلیشه منعطف انجام می شود. این صفحات فتوپلیمری در دور سیلندرها و روی یک پرس پیچیده می شود. سپس صفحات جوهری شامل تصویربه سرعت روی آن می چرخد. جوهرهای که شامل طرح می شوند درون سوراخ های ریز قرار می گیرند و چاپ انجام می شود.

جمع بندی

روش های چاپ صنعتی بسیار مختلفی وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خود راد و برخی نیز به علت آمدن روش های جایگزین دیگر از رده خارج شده اند. در نتیجه ما باید براساس نیاز چاپی خود روش مناسب نیاز خود را انتخاب کنیم تا علاوه ب رکیفیت، قرون به صرفه نیز باشد.

ما دیگر روشها را در به روزرسانی های بعدی به شما معرفی می کنیم تا با دید بهتری بتوانید از بین انواع چاپ صنعتی روش مورد نظر و مفید خود را انتخاب کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا