آموزش نگهداری امن NFTها

اگر مالکیت آثار هنری فیزیکی به ارزش میلیون‌ها دلار، یک مونه یا یک ون گوگ را در اختیار داشتید، در واقع می‌بایست مقدار زیادی پول و زمان صرف انتخاب مکان مناسب برای نگهداری امن آن‌ها می‌کردید.

همین امر در مورد توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT‌ها نیز صدق می‌کند. آنها هنوز هم سطح با شاهکارهای بزرگ ترین هنرمندان تاریخ در نظر گرفته نمی‌شوند. با این حال، برخی از آنها هزاران میلیون دلار ارزش دارند. بنابراین، یادگیری ذخیره و نگهداری NFT ها می‌تواند یک تمرین بسیار مورد نیاز برای جلوگیری از از دست دادن دسترسی به سرمایه گذاری‌های شخصی باشد.

ماهیت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT‌)

فقط آثار هنری نیستند. آنها می‌توانند هر چیزی را از یک تصویر هنری یا یک موزیک ویدئو/یا فایل صوتی گرفته تا اسناد هویت شخصی دیجیتال، عناوین دانشگاهی، مالکیت خودرو، مالکیت خانه و غیره نشان دهند.

 قبل از بلاک چین، دارایی‌های دیجیتال می‌توانستند تکثیر و توزیع شوند. بدون دانستن اینکه دارایی دیجیتال اصلی چه هستند یا کجا قرار دارد، بیشتر اقلام اساساً بی ارزش بودند.

با ارائه یک دفتر کل دیجیتال غیرقابل تغییر، بلاک چین به هنرمندان اجازه می‌دهد تا نسخه‌های اصلی را ایجاد و تأیید کنند تا بتوانند دارایی‌های خود را بدون واسطه در یک محیط غیرقابل اعتماد مدیریت کنند.

 این پیشرفت نشان‌دهنده گامی‌مهم در مالکیت دارایی‌های دیجیتال است و راه را برای یک بازار پررونق – نه فقط در هنرهای دیجیتال، بلکه همچنین در بحث املاک دیجیتال، هویت و بازی‌ها – در دهه آینده هموار می‌کند. از آنجایی که مالکیت دیجیتال به دارایی‌های ارزشمند گسترش می‌یابد، ذخیره‌سازی صحیح NFT‌ها برای جلوگیری از سرقت و سایر کلاهبرداری‌ها در دنیای دیجیتال تبدیل به یک موضوع حیاتی می‌شود.

بازار رو به رشد NFT‌ها

بر اساس گزارش رویترز، در بهار 2021، بازار NFT از 13.7 میلیون دلار در زمان مشابه سال قبل به 2.5 میلیارد دلار افزایش یافت. اخیراً حجم فروش بالا باقی مانده است و پس از افزایش محبوبیت NFT، به نزدیک به 5 میلیارد دلار رسیده است.

نوازنده گریمز در چند ماه گذشته برخی از هنرهای دیجیتال خود را به بیش از 6 میلیون دلار فروخت و جک دورسی، بنیانگذار توییتر، اولین توییت خود را به عنوان دوره آموزش NFT فروخت و قیمت پیشنهادی آن به 2.5 میلیون دلار رسید.

با توجه به محبوبیت و تأثیر مالی که متاورس برای NFTها خواهد داشت، پتانسیل این نوع دارایی بسیار زیاد است.

چرا نگهداری صحیح NFT‌ها مهم است؟

در چند ماه گذشته، توکن‌های غیرقابل تعویض به دارایی‌های کمیاب با ارزش تبدیل شده‌اند و سرمایه‌گذارانی را جذب می‌کنند که به اهدافی برای هکرهایی تبدیل شده‌اند که به دنبال سرقت آثار هنری دیجیتال یا اطلاعات کارت اعتباری برای خرید بیشتر هستند.

امنیت شرکت به خطر نیفتاد. با این حال، برخی نگرانی‌های جدی به‌طور قانونی در مورد اینکه تا چه حدی نگهداری NFT یا هر مورد دیجیتال دیگری نزد این راه‌حل‌های شخص ثالث ایمن است، مطرح شد.

عبارت معروف «اگر کلیدهای خود را در اختیار نداشته باشید، رمزارزها متعلق به شما نیستند» می‌تواند و باید برای NFT نیز اعمال شود. علاقه مندان به ارز دیجیتال با این عبارت آشنا هستند، به این معنی که اگر از کلیدهای خصوصی خود را نگهداری نکنید، مانند ذخیره سازی در صرافی‌ها، مالک ارز دیجیتال خود نیستید.

در حالی که کیف‌پول‌های ارزهای دیجیتال تاکنون فقط برای دارایی‌های ارز دیجیتال کار کرده‌اند، اما با تکامل NFT، انواع دیگری از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال صراحتاً برای ذخیره داده‌های NFT ایجاد شده‌اند.

چه نوع ذخیره سازی در دسترس است؟

وقتی صحبت از ذخیره و نگهداری NFT ها می‌شود، امنیت آن‌ها به اندازه‌ی بحث امنیت ارزهای دیجیتال حیاتی است. اگر آنها را در یک صرافی (یا پلتفرم‌های بازار NFT) رها کنید، در معرض هک‌های احتمالی، فعالیت‌های متقلبانه توسط صرافی یا نقاط شکست قرار می‌گیرید.

ذخیره سازی مبتنی بر بلاک چین غیرمتمرکز است و به دلیل امنیت بیشتر و فراهم کردن امکان حاکمیت کامل بر دارایی خود، می‌تواند جایگزین ذخیره سازی متمرکز دارایی‌های دیجیتال شود. علاوه بر این، راه حل‌های متعددی را برای آرامش بیشتر ارائه می‌دهد.

شایان ذکر است که شما NFT یا ارز دیجیتال را در کیف پول خود ذخیره نمی‌کنید. در عوض، کیف پول دسترسی به سرمایه‌گذاری‌های ذخیره شده در بلاک چین را از طریق یک کلید خصوصی تضمین می‌کند.

با کلید خصوصی، شما به طور موثر صاحب یک آدرس ارز دیجیتال و هر چیزی در آن آدرس هستید. با این حال، به دلیل این که دارایی دیجیتال شما آنلاین است، در برابر حملات هک آسیب پذیر باقی می‌مانید.

از این رو، ذخیره و نگهداری NFT‌ها در راه حل‌های آفلاین برای ذخیره سازی سرد ضروری است. از آنجایی که ذخیره سازی در پلتفرمی‌صورت می‌پذیرد که به اینترنت متصل نیست، بنابراین کمتر در معرض دسترسی غیرمجاز، حملات سایبری و سایر آسیب پذیری‌های معمول داده‌های متصل به اینترنت است.

بهترین راه برای ذخیره NFT‌ها به صورت آفلاین، خرید یک کیف پول سخت افزاری و انتقال دارایی‌های دیجیتال به آنجا است. با آفلاین ماندن، کیف پول از دسترس هکرها و کی لاگرها دور می‌ماند و آن‌ها نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. همچنین، هر کیف پول سخت افزاری دارای شناسه و رمز عبور برای امنیت بیشتر است.

قبل از جستجو در راه حل‌های مختلف، کاربران می‌توانند چند قدم برای حفظ حریم خصوصی خود و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض هکرها و دزدان انجام دهند.

هنگام انتخاب از بین گزینه‌های ذخیره سازی NFT، اطمینان از سازگاری در زنجیره‌های مختلف و با بازار مورد استفاده برای ضروری است. شما همچنین می‌خواهید مطمئن شوید که کیف پول امنیت قوی و رابط کاربر پسندی دارد.

 از آنجایی که اکثر NFT‌ها مبتنی بر اتریوم هستند، ارزش این را دارد که اطمینان حاصل کنید که کیف پول با بلاک چین اتریوم سازگار است.

رایج ترین روش‌های ذخیره سازی NFT‌ها

کیف پول‌های نرم افزاری 

راه اندازی یک کیف پول نرم افزاری آنلاین حتی برای کاربران تازه کار و غیر متخصص نسبتاً آسان است. به دلیل داشتن یک رابط کاربر پسند، کیف پول‌های نرم افزاری به محبوب ترین گزینه برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال تبدیل شده است.

 گزینه‌های کیف پول نرم افزاری زیادی در فضای NFT وجود دارد و اکثر آنها دارای برنامه‌های کاربردی موبایل و وب هستند.

کیف پول Enjin با حجم بازار 10.3 میلیون دلاری، راه حل نرم افزاری دیگری برای ذخیره ارزهای دیجیتال و ایجاد، توزیع و ادغام NFT است. این کیف پول همچنین از Defi و Ethereum پشتیبانی می‌کند و به زودی در گوشی‌های هوشمند سامسونگ S10 به عنوان یک برنامه کیف پول رسمی‌NFT ادغام می‌شود.

کوین بیس اخیراً از ایجاد یک بازار نظیر به نظیر خبر داده است که به دارندگان NFT اجازه می‌دهد تا دارایی‌های خود را ضرب، خرید، نمایش و مدیریت کنند.

سیستم فایل بین سیاره ای (IPFS) 

IPFS یک پروتکل ابررسانه ای نظیر به نظیر است که به کاربران اجازه می‌دهد NFT‌های غیرمتمرکز خود را خارج از زنجیره ذخیره کنند و احتمال هک شدن را کاهش دهند.

 IPFS نحوه توزیع اطلاعات در سراسر جهان را با استفاده از آدرس دهی مبتنی بر محتوا به جای آدرس دهی مبتنی بر مکان استاندارد تغییر می‌دهد. هنگامی‌که یک فایل را به IPFS اضافه می‌کنید، فایل شما به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شود، به صورت رمزنگاری هش می‌شود و یک اثر انگشت منحصر به فرد به نام شناسه محتوا (CID) داده می‌شود.

به جای پیوند HTTP که می‌توان آن را تغییر داد و هک کرد، شناسه‌های محتوا هش‌هایی هستند که مستقیماً به محتوای NFT کاربر متصل می‌شوند و امنیت قابل توجهی را فراهم می‌کند. این CID به عنوان یک رکورد دائمی‌از فایل شما عمل می‌کند و اگر نسخه جدیدی از فایل خود را در IPFS ایجاد کنید، هش رمزنگاری آن متفاوت است، بنابراین یک CID جدید دریافت می‌کند.

این بدان معناست که فایل‌های ذخیره شده در IPFS را نمی‌توان دستکاری یا سانسور کرد و نسخه اصلی را نمی‌توان با هیچ تغییری در فایل بازنویسی کرد. اگر یک گره هکری یک هش CID تولید کند، شما از ورود داده‌های نادرست مطلع می‌شوید.

 مزایای اضافه شده IPFS ذخیره سازی امن تری را برای NFT‌های شما ایجاد می‌کند. علاوه بر این، معماری غیرمتمرکز و توزیع شده این نوع ذخیره سازی مطابق با اصول بلاک چین است و وجود واسطه‌ها را غیر ضروری می‌کند.

پیناتا یک کیف پول NFT مبتنی بر IPFS است. پیناتا در سال 2018 ایجاد شد و در حال حاضر بیش از 45 میلیون فایل و بیش از 70000 کاربر در سراسر جهان دارد. اگرچه محبوب‌ترین راه‌حل ذخیره‌سازی نیست، امابه دلیل امنیت بالا، پتانسیل رشد مناسبی  به ویژه در میان توسعه‌دهندگان دارد.

کیف پول سخت افزاری ذخیره سازی سرد

اگر دارندگان NFT می‌خواهند امنیت دارایی‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند، باید از کیف پول سخت افزاری استفاده کنند که امکان ذخیره سازی سرد (آفلاین) را فراهم می‌کند. این بدان معناست که کلیدهای خصوصی که کاربران را قادر می‌سازد به دارایی‌های دیجیتال خود دسترسی داشته باشند در یک کیف پول سخت افزاری، و نه در وب، غیرقابل هک نگه داشته می‌شوند.

کیف پول سخت افزاری امنیت بیشتری را فراهم می‌کند زیرا احراز هویت دو مرحله ای همیشه فعال است. هک و سرقت محتوای کیف پول‌های سخت افزاری بدون در اختیار داشتن دستگاه فیزیکی کیف پول، غیرممکن است. محبوب ترین کیف پول‌های سخت افزاری برای ذخیره NFTها Trezor و Ledger هستند. کیف پول‌ها از نظر فیزیکی حاوی آثار هنری یا ارز دیجیتال نیستند. با این حال، آن‌ها کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کنند که به کاربران امکان دسترسی به منابع ذخیره شده درون زنجیره را می‌دهد.

در نهایت، داشتن کلکسیون یا هر نوع دارایی دیجیتال دیگر نباید باعث ایجاد نگرانی در مورد امنیت آنها شود. امروزه گزینه‌هایی برای همه و هر التزامی‌وجود دارد، از راه‌حل‌های گران‌تر گرفته تا پلت‌فرم‌های آنلاین ارزان‌قیمت که محیطی نسبتاً امن را تضمین می‌کنند. انتخاب‌هایی مانند کیف پول‌های سخت‌افزاری ممکن است گران‌تر باشند، اما امنیت بیشتری ارائه می‌کنند که ممکن است برای سرمایه‌گذارانی که مقدار خوبی NFT دارند(تعداد یا ارزش بالا)، ارزش توجه داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا