نمونه قرارداد وکالت کاری و نحوه نوشتن و تنظیم آن
به نقل از بهترین وکیل در قم؛ نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری ، به این صورت است که موکل ، می تواند با مراجعه به دفترخانه ، انجام امر یا اموری را با حدود اختیارات مشخص ، به عهده وکیل خود قرار دهد . در تنظیم نمونه قرارداد وکالت کاری ، باید مواردی ، همچون تعیین وکیل و موکل ، موضوع وکالت کاری و نیز ، حدود اختیارات وکیل را به تصریح ، قید نمود .
همه افراد ، ممکن است بنا به دلایلی ، نیاز به استفاده از تخصص و دانش دیگری را داشته باشند و یا در اموری که خود ، بنا به دلایلی ، توانایی انجام دادن آن را ندارند ، قصد داشته باشند از کمک دیگران ، استفاده کنند . به همین دلیل ، در قانون ، عقد یا قرارادادی ، تحت عنوان عقد وکالت پیش بینی شده است که به موجب آن ، یکی از طرفین ، دیگری را وکیل می کند تا از جانب وی ، اموری را که مد نظر وی است، به انجام برساند.
بنابراین ، برخلاف این تصور که عقد وکالت ، صرفا در خصوص تعیین وکیل در دعاوی قضایی است ، می توان ملاحظه نمود که در خصوص بسیاری از امور روزمره ، افراد ، می توانند دیگری را وکیل خود نموده و با اعطای وکالت کاری به ایشان ، امور مورد نظرشان را انجام دهند . وکالت کاری، در بسیاری از امور و فعالیت ها ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد ؛ اما برای استفاده از آن ، می بایست نحوه نوشتن و تنظیم وکالت کاری، مد نظر قرار گیرد. به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که اولا ، قرارداد وکالت کاری چیست و چه کاربردی دارد و پس از اینکه نحوه تنظیم و نوشتن متن قرارداد وکالت کاری را توضیح دادیم ، یک نمونه متن قرارداد وکالت کاری را برای دانلود ارائه نماییم.
قرارداد وکالت کاری چیست؟
در قانون مدنی ، قراردادی تحت عنوان وکالت ، مورد پیش بینی قرار گرفته است . عقد وکالت ، بر اساس ماده 656 قانون مدنی ، به قراردادی گفته می شود که یکی از طرفین ( موکل ) ، انجام امر یا اموری را به عهده شخص دیگر ( وکیل ) می گذارد . به عبارت دیگر ، به موجب ، موکل ، شخص دیگری را وکیل ، نایب یا نماینده خود می کند .
با این توضیح ، اموری که وکیل ، به موجب عقد وکالت به عهده می گیرد ، می تواند انواع مختلفی داشته باشد . معروف ترین و مرسوم ترین قرارداد وکالت ، قرارداد وکالتی است که میان وکیل دادگستری و افراد منعقد می شود و به موجب آن ، وکیل ، موظف می شود که در مراجع قضایی ، از حقوق موکل خود دفاع نماید و تعهدات پیش بینی شده حین سند وکالت را ، به نحوه احسن به انجام برساند . با این حال ، عقد وکالت ، محدود به مورد مذکور نیست .
به این معنا که افراد ، می توانند برای انجام هر موضوع دیگری که مد نظرشان است نیز ، شخص دیگر را وکیل کنند . به عنوان نمونه ، زمانی که زن ، حین عقد نکاح ، از شوهر خود حق طلاق می گیرد ، می تواند به وکالت از طرف شوهر ، خودش را مطلقه نماید ؛ یا زمانی که مردی برای عقد ازدواج ، به دفترخانه مراجعه می کند ، می تواند سردفتر یا عاقد را وکیل خود کند تا به استناد ، خطبه عقد نکاح را بخواند .
بنابراین ، علاوه بر وکالت در امور قضایی ، نوعی وکالت دیگر هم متصور است که مختص انجام دادن امور کاری و یا اداری است . بنابراین ، در پاسخ به این سوال که قرارداد وکالت کاری چیست ، باید گفت قرارداد وکالت کاری ، نوعی قرارداد وکالت است که یکی از طرفین ( موکل ) ، انجام اموری را که جنبه اداری و نه قضایی دارند ، به عهده شخص دیگری ( وکیل ) قرار می دهد تا به نیابت از وی ، اقدام به انجام آنها نماید . به طور کلی ، وکالت کاری ، نقطه مقابل وکالت برای نقل و انتقال اموال می باشد که به موجب آن ، فروشنده ، خود را به خریدار می دهد .
نکته مهمی که در خصوص قرارداد وکالت کاری وجود دارد ، آن است که برخلاف وکالت در امور قضایی ، نیازی نیست که حتما وکیل کاری ، تخصص یا تحصیلاتی در زمینه علم حقوق داشته یا پروانه وکالت اخذ نموده باشد . بلکه وکالت کاری ، بسته به نوع کار مورد نظر ، تخصص مربوط به خود را می طلبد . همچنین ، در وکالت کاری ، بر خلاف وکالت نقل و انتقال اموال ، وکیل نمی تواند اموال موکل را به خود منتقل نماید .
البته ، هر چند که قرارداد وکالت کاری ، یک قرارداد جایز است و هر کدام از وکیل و موکل ، می توانند هر زمان بخواهند ، اقدام به بر هم زدن یا فسخ قرارداد نمایند ؛ با این حال ، تا زمان انقضای عقد وکالت ، هر کدام از وکیل و موکل ، می بایست مطابق شرایط و حدود تعیین شده در قرارداد وکالت کاری ، عمل نموده و به مفاد آن پایبند باشند . به همین دلیل ، نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری میان طرفین ، بسیار مهم است که در قسمت بعد ، به بررسی آن خواهیم پرداخت .
نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری
در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که قرارداد وکالت کاری چیست . همانطور که گفته شد ، وکالت کاری ، بر خلاف وکالت در امور قضایی ، نیازی به داشتن پروانه وکالت ندارد و موکل ، می توانند هر فردی را که واجد صلاحیت می داند ، برای انجام دادن کاری ، وکیل کاری خود نماید و نیازی نیست که لزوما شخص مزبور ، باشد .
البته ، قرارداد وکالت کاری ، می تواند در امور مختلفی ، مورد استفاده قرار گیرد و به همین دلیل ، در نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری ، می بایست اقتضائات مربوط به آن را در متن وکالتنامه کاری ، درج کرد . اما در این قسمت ، قصد داریم برای آشنایی بیشتر با این موضوع ، نحوه نوشتن و تنطیم قرارداد وکالت کاری را به صورت کلی ، مورد بررسی قرار دهیم .
اولین نکته مهم در خصوص نحوه نوشتن و تنظیم قرارداد وکالت کاری ، آن است که مشخصات و هویت وکیل و موکل ، به صورت دقیق ، در متن وکالتنامه کاری ، قید بشود . در این صورت ، اصولا وکیل ، این حق را دارد که به نیابت از موکل ، امور کاری و اداری را انجام بدهد ؛ مگر اینکه وکالت در وکالت یا حق توکیل نیز به وکیل داده شده باشد . در این صورت ، وکیل تعیین شده ، این حق را دارد که خودش هم برای انجام امور مذکور ، به شخص دیگری وکالت بدهد .
نکته مهم دیگر در خصوص تنظیم و نوشتن وکالت کاری ، این است که موکل ، هر زمان بخواهد ، می تواند وکیل را عزل کند ؛ به همین علت ، در صورتی که طرفین ، قصد داشته باشند که موکل ، نتواند وکیل خود را عزل نماید ، می بایست اقدام به تنظیم یک وکالت بلاعزل نمایند که در ، وکیل ، عزل شدنی نیست . معمولا ، در برخی از وکالت های کاری ، طرفین ، متن وکالت را به صورت رسمی در دفترخانه تنظیم کرده و موکل ، حق عزل وکیل را از خود سلب می کند .
موضوع بعدی در خصوص نحوه نوشتن و تنظیم وکالت کاری ، مربوط به حدود اختیارات وکیل است . حدود اختیارات وکیل ، در متن قرارداد وکالت کاری ، می بایست به صورت دقیق و موردی ، میان طرفین ، تعیین شود تا هم وکیل بتواند با داشتن اختیارات کافی ، امور مربوطه را انجام دهد و هم اینکه موکل ، صرفا در اموری وکالت دهد که مربوط به کار مورد نظر است و فراتر از آن ، وکیل ، اختیاری نداشته باشد تا قابل سوء استفاده کردن باشد . هر چند در چنین مواردی ، می توان از وکالت نامه تام الاختیار نیز استفاده نمود .
منبع: