پریسا عباسی– نمرات ضریب هوشی آمریکاییها در حال پایین آمدن است. در واقع، آنها بیش از یک دهه است که در جهت نزولی حرکت میکنند.
یک مطالعه انجام شده در دانشگاه نورثوسترن، کاهش تست هوش را در سه دسته هوشی کلیدی نشان میدهد. یک مثال ملموس از آنچه که اثر فلین در جهت معکوس نامیده میشود. نمرات بهره هوشی در استدلال کلامی، استدلال ماتریسی و یک سری از حروف و اعداد همگی کاهش یافتهاند، اما جالب است که نمرات در استدلال فضایی و مکانی افزایش یافته است.
تا دهه ۱۹۹۰، نمرات بهره هوشی یا همان IQ به طور مداوم در حال افزایش بود، اما در سالهای اخیر، به نظر میرسد که این روند تغییر کرده است. دلایل افزایش و کاهش IQ قابل بحث هستند.
بر اساس یک بیانیه مطبوعاتی، در تحقیقات دادههای تست هوش از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸، محققان دانشگاه نورثوسترن متوجه شدند که نمرات آزمون در سه مورد از چهار “حیطه شناختی” رو به کاهش است. این اولین بار است که شاهد شیب منفی ثابتی برای این دسته از آزمایشات هستیم. این نتایج، شواهد ملموسی از آنچه به عنوان «اثر فلین در جهت معکوس» شناخته میشوند را ارائه میکنند.
در یک مطالعه در سال ۱۹۸۴، جیمز فلین متوجه شد که نمرات تست هوش از اوایل دهه۱۹۳۰ به طور پیوسته سال به سال افزایش یافته است. این افزایش پیوسته، اثر فلین نامیده میشود. با توجه به اینکه به نظر میرسید هوش کلی سریعتر از آنچه که با سیر تکامل توضیح داده میشود در حال افزایش است، بسیاری دلیل افزایش این تغییر را به عوامل مختلف محیطی نسبت دادند.
اما اکنون، به نظر می رسد که اثر فلین به وضوح در جهت معکوس، در حال اتفاق افتادن است.
در مطالعه ای که در مجله Intelligence منتشر شد، از یک تست شخصیتی آنلاین (که به سبک یک نظرسنجی انجام شد) به نام پروژه ارزیابی شخصیت از راه دور ترکیبی(SAPA) برای تجزیه و تحلیل نزدیک به ۴۰۰ هزار آمریکایی استفاده شد. محققان پاسخهای داده شده در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۱۸ را ثبت کردند تا بررسی کنند که آیا نمرات تواناییهای شناختی در طول زمان در کشور تغییر میکند یا خیر؟ و چطور این اتفاق میافتد؟ داده ها حاکی از این بودند که در بخش منطق و واژگان (استدلال کلامی)، حل مسائل بصری و قیاسی (استدلال ماتریسی) و تواناییهای محاسباتی و ریاضی (حروف و اعداد) ریزش وجود دارد.
اما از طرفی نمرات کسب شده در استدلال فضایی (معروف به چرخش سه بعدی) از الگوی مخالفی پیروی کرده و طی یک دوره ۱۲ ساله روند صعودی داشتند. الیزابت دووراک، استاد یار پژوهشی در دانشگاه نورثوسترن و یکی از نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه خبری گفت: «بحث در این مورد است که عامل این کاهش چیست؟ البته نمرات کسب شده در همه زمینهها رو به کاهش نیست، بلکه در یکی از آنها افزایش یافته است. اگر آمار در همه زمینهها کاهشی بود، میتوانستیم یک داستان کوچک زیبا در مورد آن بسازیم. اما موضوع این نیست و باید برای بررسی آن تلاش بیشتری کنیم.»
دووراک، در این نشست خبری گفت: «بسیار واضح است که این نتایج لزوماً به این معنا نیست که آمریکاییها کمهوشتر میشوند. همچنین بدان معنا نیست که توانایی ذهنی آنها کمتر یا بیشتر میشود. بلکه به لطف نمونههای قدیمی یا جدیدتر، تنها شاهد یک تفاوت در نمرات هستیم. شاید دلیل آن این باشد که آنها در انجام این تستها، یا به طور ویژه، در انجام اینگونه تستهای خاص پسرفت داشتهاند.»
البته مدتهاست بحثهایی در این مورد وجود دارد که چگونه تستهای IQ میتوانند هوش کلی و پتانسیل موفقیت در جامعه را اندازهگیری کنند.
صرفنظر از این موضوع، نمرات در حال کاهش یافتن هستند و باید دلیلی برای این کاهش وجود داشته باشد. به گفته دووراک، این ممکن است با «تغییر درک ارزشها در جامعه» ارتباط داشته باشد.
او میگوید که شاید افزایش تمرکز بر آموزش STEM(علم، فناوری، مهندسی، و ریاضیات) باعث شده باشد تا سایر زمینهها نظیر استدلال انتزاعی، به حاشیه رانده شوند.
«اگر به این موضوع فکر میکنید که یک جامعه به چه چیزهایی اهمیت میدهد، و هر روز بر چه موضوعاتی تاکید کرده و آنها را تقویت میکند، این امکان وجود دارد که نتیجه آن در توانایی عملکرد در آزمون انعکاس داده شود.»
چندین فرضیه دیگر برای توضیح اثر فلین در جهت معکوس مطرح شده است. مواردی نظیر پایین آمدن استانداردهای تغذیه، بدتر شدن سیستمهای آموزشی مدارس، رسانههای اجتماعی، افزایش آلودگی هوا، یا حتی کم شدن علاقه مردم به بخشهایی از پروژه SPAP برای بررسی شخصیت. کاهش ضریب هوشی به معمایی دیگر برای دانشمندان تبدیل شده است.
منبع: popularmechanics
5858