علمی و پزشکی

گذر کوه توچال با سرعت ۹۳ هزار کیلومتر از کنار زمین/ پخش زنده را از دست ندهید!

به گزارش خبرگزاری باراناخبر، منجمان تخمین زده‌اند که اندازه این سیارک بین ۱.۷ تا ۳.۹ کیلومتر (هم‌اندازه کوه توچال) است؛ این شیء کیهانی در دسته بالقوه خطرناک جای گرفته است و یکی از بزرگ‌ترین سنگ‌های فضایی است که در بیش از یک قرن گذشته از نزدیکی زمین عبور کرده است. جالب اینجاست که شما می‌توانید گذر این سیارک از کنار زمین را به صورت زنده تماشا کنید.

این سیارک، ۲۰۱۱ UL۲۱، نام دارد و همواره در نزدیکی زمین است؛ مدار آن گاهی اوقات آن را در فاصله ۱.۳ واحد نجومی (AU) خورشید قرار می‌دهد، تقریباً ۱.۳ برابر میانگین فاصله زمین و خورشید و هر سه سال یک‌بار به دور ستاره خانه ما می‌چرخد.

۲۰۱۱ UL۲۱ حداقل ۱۰ برابر کوچک‌تر از بزرگ‌ترین سنگ فضایی است که تاکنون به زمین برخورد کرده است و حدود پنج برابر کوچک‌تر از سنگی است که دایناسورها را در حدود ۶۶ میلیون سال پیش از بین برد. باوجوداینکه هرگونه برخورد احتمالی این سیارک، تبعات کمتری از سیارک‌های نام‌برده خواهد داشت اما این سیارک هنوز هم پتانسیل ایجاد آسیب در مقیاس قاره‌ای و پرتاب زباله به جو برای ایجاد تغییرات آب و هوایی قابل‌توجه را دارد؛ به همین دلیل است که نام سیارک قاتل را بر آن نهاده‌اند.

در تاریخ ۲۷ ژوئن (فردا)، این سیارک در فاصله ۶.۶ میلیون کیلومتری از زمین قرار خواهد گرفت؛ در این فاصله، ناسا آن را یک جسم بالقوه خطرناک در نظر می‌گیرد.

اگرچه سنگ فضایی هیچ تهدیدی برای زمین، چه در حال حاضر و چه در آینده، نیست اما پدیده جالبی است زیرا احتمالاً یکی از ۱۰ سیارک بزرگی است که از سال ۱۹۰۰ تاکنون از فاصله ۷.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما عبور کرده است.

گذر کوه توچال با سرعت ۹۳ هزار کیلومتر از کنار زمین/ پخش زنده را از دست ندهید!
مدار پیش‌بینی‌شده سیارک بالقوه خطرناک ۲۰۱۱ UL۲۱.

شما می‌توانید عبور نزدیک UL۲۱ ۲۰۱۱ از کنار زمین را با پخش زنده رایگان از VTP تماشا کنید که نمای این سیارک را از رصدخانه نجومی بلاتریکس در Ceccano، ایتالیا به اشتراک می‌گذارد. پخش از ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه به‌وقت محلی، در تاریخ پنجشنبه، هفت تیرماه، آغاز می‌شود.

همچنین ممکن است بتوانید این سیارک را در آسمان شب با یک تلسکوپ مناسب مشاهده کنید. این سیارک در ۲۸ ژوئن و ۲۹ ژوئن در درخشان‌ترین حالت خود خواهد بود و باید از نیمکره شمالی قابل‌مشاهده باشد.

۲۰۱۱ UL۲۱ دیگر تا سال ۲۰۸۹ به این اندازه به زمین نزدیک نخواهد شد. احتمال اینکه هر سیارک قاتل شناخته‌شده‌ای حداقل تا ۱۰۰۰ سال آینده به زمین برخورد کند، صفر است.

منبع: livescience

۲۲۷۲۲۷

دکمه بازگشت به بالا