اقتصادیکسب و کار برتر ایرانی

کلید لمسی هوشمند چیست

کلیدهای لمسی هوشمند از نوع کلیدهای اکترونیکی بوده که به واسطه آنها می توان تمام سیستم های روشنایی و اکسسوری های ساختمان را از طریق تلفن همراه به صورت کنترل از راه دور خاموش و روشن کرد. این کلیدها قابلیت سناریوپذیری داشته و می توان زمان خاموش و روشن شدن آنها را تنظیم نمود.

کلیدهای لمسی همان کلیدهای برق سنتی هستند که به منظور قطع و وصل مکانیکی تیغه ها، از رله ها استفاده می کنند و کلیدهای لمسی موجود در بازار از شیشه ساخته می شوند. هایپر صنعت فامکو ارائه دهنده انواع کلید هوشمند کنترل از راه دور می باشد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

مشخصات فنی کلید هوشمند

کلید هوشمند یکی از است که امروزه به اشتباه توسط عموم مردم با نام های کلید لمسی و کلید تاچ شناخته می شود و باید در نظر داشته باشید که مکانیزم کلیدهای هوشمند با انواع کلیدهای لمسی معمول دربازار متفاوت است. به طور کلی در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی از کلیدهای هوشمند برای یا تجهیز سیستم استفاده می شود. این کلیدهای هوشمند در ظاهر شبیه به کلیدهای لمسی می باشند با این تفاوت که کلید های هوشمند قابلیت کنترل از راه دور و از طریق تلفن همراه را دارند.

همچنین از دیگر قابلیت های کلیدهای هوشمند، سناریو پذیری و کنترل روشنایی طبق زمان بندی تعیین شده می باشد. در بعضی از کلیدهای هوشمند قابلیت روشنایی اتوماتیک نیز وجود دارد و این سیستم اتوماتیک، توسط کاربر شخصی سازی می شود. بدین ترتیب با توجه به تنظیماتی که یک بار توسط کاربر انجام می شود.

در دفعات بعد توسط سنسورها حضور فرد تشخیص داده شده و پروسه روشنایی، طبق تنظیمات مورد نظر اجرا می شود و در صورت عدم حضور فرد پس از مدت زمان تعیین شده، سیستم روشنایی به صورت اتوماتیک خاموش خواهد شد.

انواع کلید هوشمند

کلیدهای هوشمند را بر اساس دو فاکتور مهم می توان دسته بندی نمود که شامل موارد زیر است.

  • کلید هوشمند بر اساس تعداد پل

کلیدهای هوشمند از تک پل تا 12 پل موجود می باشند. البته کلیدهای هوشمند دیگری مانند کلید پرده برقی، کلید کولر آبی و غیره نیز وجود دارند که کاربری متفاوتی دارند.

  • کلید هوشمند بر اساس میزان آمپر

آمپراژ قابل تحمل یا جریان نامی معمولا در کلیدهای هوشمند می تواند از 8 تا 16 آمپر ارائه شود. البته ممکن است با توجه به شرکت سازنده و نوع کاربری این بازه متغییر باشد.

نحوه عملکرد کلید هوشمند

کلیدهای هوشمند به منظور ارائه عملکرد صحیح نیازمند یک منبع تغذیه 220 ولت برق شهری هستند که با توجه به تعداد پل کلید، خروجی 220 ولت در پشت آن تعبیه شده است. این خروجی ها توسط رله های مدار قطع و وصل می شوند که این پروسه توسط سیگنال های الکترونیکی انجام می شود. فرمان ارسال این سیگنال ها توسط نرم افزار، تلفن همراه، کلید های لمسی، سناریو های از پیش تعریف شده یا طبق زمانبندی انجام می شود.

البته در بعضی از کلید ها، ترایاک جایگزین مکانیزم قطع و وصل به وسیله رله می شود اما در نظر داشته باشید که کلید های ترایاک دار در مقایسه با کلید های هوشمند رله دار از قیمت بالاتری برخوردار هستند که به واسطه این افزایش قیمت دارای مزیت های زیر می باشند.

  • این سیستم سرعت عملکرد و اجرای فرمان بسیار بالایی دارد.
  • در کلید هایی که مکانیزم قطع و وصل توسط رله انجام می شود.
  • در بعضی از لامپ ها و هالوژن ها به دلیل جریان کشی بالا در لحظه اول روشن شدن، ممکن است داخل کلید پدیده جرقه زنی اتفاق بیافتد که در کلید های هوشمند دارای ترایاک این اتفاق رخ نمی دهد.

شایان ذکر است که نحوه سیم کشی در قسمت قدرت (220 ولت) کلیدهای هوشمند مانند سیستم سنتی کلیدها انجام می شود، به این معنی که مصرف کننده فاز ورودی خود را از کلید و نول را به صورت مستقیم از شبکه دریافت می کنند.

راه اندازی کلید های هوشمند در ساختمان

سیم کشی کلیدهای هوشمند عملا تفاوتی با کلیدهای سنتی ندارد و فقط در هنگام سربندی باید به تغذیه کلید و خروجی های آن دقت نمود. نحوه راه اندازی کلیدهای هوشمند برای کاربر به این صورت می باشد که این کلیدها بعد از روشن شدن، امواج وای فای را در محیط اطراف پخش می کنند و می توان از طریق نرم افزار نصب شده بر روی تلفن همراه که مختص همان کلید هوشمند است، به آن وصل شد و کنترل یا تعریف سناریوهای مختلف را در دست گرفت.

نکات خرید کلید هوشمند

  • در صورتی که کلید با ولتاژ 12 ولت کار می کند نیاز است که برق 12 ولت جریان مستقیم برای کلید کشیده شود.
  • تعداد خروجی های کلید متناسب با نیاز کاربر سفارش داده می شود.
  • توجه به سایز کلید یکی از نکاتی است که باید به آن توجه داشت زیرا قوطی کلیدهای برق دارای اندازه های استاندارد هستند که بعضی از این کلید ها از این استاندارد پیروی نمی کنند و قوطی کلیدهای مخصوص به خود را دارند که در صورت استفاده از این کلیدها باید قوطی برق آن نیز جابجا شود.
  • قبل از خرید حتما ظاهر کلیدها را بررسی نمایید که از نظر ظاهری دارای ایرادهایی مانند شکستگی یا لب پر شدن گلس روی آن نباشد.

کاربرد کلید های هوشمند

کلیدهای هوشمند به خوبی جای خود را در ساختمان ها پیدا کرده اند و بیشتر در ادارات و دفاتر تجاری مورد استفاده قرار می گیرند، البته در منازل مسکونی نیز تحت عنوان کلید هوشمند خانه کاربرد دارند و جزء جدا نشدنی سیستم های و هوشمند سازی ساختمان هستند.

مزایای کلید هوشمند

  • استفاده از کلیدهای هوشمند این امکان را به کاربر می دهد که در زمان عدم حضور طولانی مدت فرد در مکان مورد نظر برای سیستم روشنایی برنامه زمان بندی خاصی تعریف کند و این روشنایی ها به تناوب زمان روشن و خاموش شوند تا در نظر دیگران ساختمان خالی از سکنه به نظر نرسد و این امر باعث بالا رفتن امنیت ساختمان می شود.
  • با قابلیت تعریف زمان بندی، شما می توانید روشنایی های معابر ساختمان را در زمان های لازم تنظیم نمایید. به عنوان مثال بعد از تاریک شدن هوا، سیستم روشنایی روشن شده و قبل از روشن شدن هوا خاموش شوند که این موضوع باعث صرفه جویی و حذف روشنایی در مکان هایی که افراد در آن حضور ندارند، می شود که به عبارتی صرفه جویی قابل ملاحظه در مصرف بی رویه انرژی محسوب می شود.
  • کلیدهای هوشمند با قابلیت کنترل از طریق نرم افزار و تلفن همراه باعث صرفه جویی در وقت و انرژی فرد برای روشن و خاموش کردن کلیدها می شوند که این مزیت در شرکت ها و اماکنی که روشنایی های زیادی دارد به شدت کاربرد دارد.
  • بعضی از کلیدهای هوشمند که قابلیت دیم کردن روشنایی ها را دارند، می توانند فضاهای آرامش بخشی برای ساکنین فراهم آورند.

قیمت کلید لمسی هوشمند

قیمت کلید هوشمند روشنایی با توجه به تکنولوژی ساخت و کیفیت، قیمت گذاری می شود و سایر آپشن های کلید، تعداد پل و آمپراژ کاری در تعیین قیمت کلیدهای هوشمند تاثیر گذار هستند. در نظر داشته باشید در بین برندهای مختلف، کلید هوشمند ایرانی از کیفیت مطلوبی برخوردار است. همچنین کارشناسان هایپر صنعت فامکو در حوزه هوشمند سازی ساختمان پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند و می توانند شما را در زمینه خرید کلیدهای هوشمند به خوبی راهنمایی نمایند.

دکمه بازگشت به بالا