باتوجه به ورود به دومین ماه فصل پاییز و احتمال افزایش تعداد روزهای ناسالم و براساس اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۱ دستگاه در زمینه اجرای قانون هوای پاک مسئولیت دارند و مکلف به اجرای این قانون هستند.
به گزارش باراناخبر با ورود به فصل پاییز تعداد روزهای آلودگی هوا در حال افزایش است. در آنلاین ماه هشت روز هوای ناسالم برای گروه های حساس را تجربه کردیم. باتوجه به این که این تعداد روزهای آلوده در ماه های آینده روند صعودی خواهد داشت اجرای قانون هوای پاک می تواند در اولویت قرار بگیرد اما همچنان به دلیل عدم همکاری دستگاه ها این قانون به صورت کامل اجرایی نشده است.
قانون هوای پاک از سال ۹۶ جایگزین قانون «نحوه جلوگیری از آلودگی هوا» شد. این قانون در ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره تصویب شده است. در قانون هوای پاک حدود ۱۷۶ «تکلیف – دستگاه» احصا شده است. تکلیف – دستگاه یعنی موضوعی مانند نوسازی حمل و نقل عمومی متوجه چندین دستگاه است که این موارد احصا است.
بیشتر بخوانید:
مسئولان اجرای قانون هوای پاک در یک نگاه + اینفوگرافیک
این قانون بر اساس ۳۴ ماده خود ۲۱ دستگاه اجرایی از جمله وزارت کشور وزارت نفت وزارت نیرو نیروی انتظامی شهرداری صدا و سیما و.. را مکلف کرده است که هر یک به تناسب وظایف خود اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند.
براساس اعلام رییس سازمان حفاظت محیط زیست ۲۱ دستگاه در زمینه اجرای قانون هوای پاک مسئولیت دارند. در میان مهم ترین وظایف دستگاه های اجرایی شهرداری با سه وظیفه بیشترین مسئولیت را در اجرای قانون هوای پاک دارد.
در ادامه مهم ترین وظایف دستگاه های اجرایی با بیشترین میزان اثرگذاری بر کاهش آلودگی هوا را می خوانید:
*اجرای طرح «کهاب (کاهش هدایت انتقال و بازیافت بخار بنزین) در جایگاه های بنزین» باتوجه به ماده ۲ قانون هوای پاک و ماده ۱۶ آیین نامه فنی بر عهده وزارت نفت است.
*اجرای ماده ۶ قانون هوای پاک با موضوعات «معاینه فنی خودرو و موتوسیکلت» و «معاینه فنی کامیون و اتوبوس» به ترتیب نیازمند همکاری وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی است.
*متولی قانونی «اعمال قانون وسایل نقلیه دودزا و فاقد معاینه فنی» باتوجه به ماده ۶ قانون هوای پاک پلیس راهور فراجا است.
*«ساماندهی ترافیک شهری» باتوجه به ماده ۷ قانون هوای پاک بر عهده شهرداری هاست.
*با استناد به ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ قانون سازماندهی صنعت خودرو «اسقاط وسایل نقلیه فرسوده» بر عهده وزارت صمت است.
*متولی قانونی «توسعه حمل و نقل عمومی شهری» باتوجه به ماده ۱۰ قانون هوای پاک بر عهده وزارت کشور و شهرداری هاست.
*«کنترل آلایندگی نیروگاه ها» طبق ماده ۱۳ و «توسعه انرژی های تجدید پذیر» طبق ماده ۱۹ قانون هوای پاک وزارت نیرو است.
*متولی قانونی «نظارت بر انجام معاینه فنی موتورخانه ها» باتوجه به ماده ۱۷ قانون هوای پاک سازمان ملی استانداردها تعیین شده است.
*باتوجه به ماده ۱۸ قانون هوای پاک عهده دار«استاندارد سازی مازوت مصرفی در نیروگاه ها و صنایع و استانداردسازی نفت گاز و بنزین» وزارت نفت است.
*«جلوگیری از پسماندسوزی (پسماند شهری و کشاورزی)» باتوجه به ماده ۲۰ قانون هوای پاک برعهده دو ارگان وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری گذاشته شده است.
سید محمد میرزایی قمی – مدیرعامل اسبق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران – درباره علت اجرا نشدن برخی مواد قانون هوای پاک می گوید: نحوه تأمین منابع مالی یکی از علت های اصلی عدم اجرای برخی از مفاد این قانون است چراکه این موضوع در خود قانون هوای پاک به صورت مشخص معلوم و در آمدهای زیادی در این قانون برای اجرا تعیین نشده است.
او اضافه می کند: بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس از بین ۵۶ ماده مندرج در قانون هوای پاک و آئین نامه فنی آن ۲۲ ماده اجرای ضعیف داشته اند و وضعیت اجرای تنها ۱۷ ماده خوب برآورد شده است که به نظر می رسد بخش عمده ای از این عملکرد دستگاه های اجرایی مربوط به عدم تحقق تخصیص بودجه های عملیاتی متناسب و مورد نیاز با تکالیف مقرردر قانون هوای پاک است.
بیشتر بخوانید:
علت اصلی اجرا نشدن قانون هوای پاک چیست؟
لزوم ورود قوه قضائیه به ترک فعل دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک
سوده نجفی – عضو شورای شهر تهران – نیز درباره همکاری نکردن برخی دستگاه ها در اجرای قانون هوای پاک می گوید: یکی از موضوعات اصلی زیست محیطی شهر تهران مسئله آلودگی هوا است که بخشی از این موضوع ناشی از منابع آلاینده متحرک است که خودروها و موتورسیکلت ها هستند. سال های گذشته دولت و مجلس شورای اسلامی در این راستا قانونی به نام قانون هوای پاک را تصویب کردند که در آن ۲۷ دستگاه مرتبط با آلودگی هوا وظایف و تکالیفی بر عهده دارند اما در عمل متأسفانه بسیاری از دستگاه ها کوتاهی و ترک فعل کردند که باید قوه قضاییه این موضوع را پیگیری کند.
به اعتقاد او امروز مسئله هوا و برخورداری از هوای سالم و پاک در کشور دیگر به قانون نیاز ندارد بلکه باید در عمل قانون موجود به درستی اجرا شود. اگر قانون هوای پاک از سوی همه دستگاه ها به درستی اجرا می شد ما شاهد این تعداد روزهای آلوده در تهران نبودیم.
انتهای پیام