علمی و پزشکیکسب و کار برتر ایرانی

چگونه واریکوسل را از بین ببریم؟

در این مقاله به طور مفصل به درمان واریکوسل بدون جراحی و همچنین درمان خانگی واریکوسل می پردازیم. این سیاهرگ ها خون فاقد اکسیژن را از تخمدان ها حمل می کنند.

واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که خون به جای گردش مؤثر در کیسه بیضه، در سیاهرگ‌ها جمع می‌شود. واریکوسل معمولاً با گذشت زمان ایجاد می شود و در دوران بلوغ ظاهر می شود.

آنها ممکن است باعث ناراحتی یا درد فرد مبتلا شوند، اما اغلب بدون علامت هستند. واریکوسل می تواند باعث رشد ضعیف بیضه ها، تولید کم اسپرم یا مشکلات دیگری شود که می تواند منجر به ناباروری در فرد مبتلا به این اختلال شود.

باید بدانید که روش های مختلف درمان و اختلال واریس چیست، اما معمولاً برای درمان واریس می توان جراحی را برای رفع عوارض ناشی از این اختلال توصیه کرد.

به دلیل اختلال واریکوسل

بیضه ها خون غنی از اکسیژن را از سیاهرگ های بیضه دریافت می کنند. به همین ترتیب، سیاهرگ‌های بیضه‌ای وجود دارند که خون ضعیف‌شده از اکسیژن را به قلب برمی‌گردانند.

در هر طرف کیسه بیضه، شبکه ای از وریدهای کوچک (بافت پامپینی فرم) خون بدون اکسیژن را از کیسه بیضه به ورید اصلی کیسه بیضه منتقل می کند. واریکوسل گسترش شبکه پامپینی فرم است. علت دقیق واریکوسل هنوز مشخص نیست.

یکی از عوامل موثر در اختلالات واریکوسل می تواند اختلال در عملکرد دریچه های داخل وریدهای فرد مبتلا باشد که هدف از آن اطمینان از حرکت خون در جهت صحیح است.

ورید بیضه سمت چپ نیز مسیر کمی متفاوت از ورید راست را طی می کند که احتمال بروز مشکلات جریان خون در سمت چپ را افزایش می دهد. هنگامی که خون فاقد اکسیژن در شبکه سیاهرگ ها جمع می شود، گشاد می شوند و باعث واریکوسل می شوند.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولاً در سمت چپ کیسه بیضه قربانی رخ می دهد و معمولاً هیچ علامت یا علامتی ایجاد نمی کند. علائم واریکوسل و عوارض احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد: درد یا ناراحتی خفیف و دردناک ناشی از آسیب واریکوسل هنگام ایستادن یا عصر بدتر است. دراز کشیدن اغلب درد ناشی از واریکوسل را تسکین می دهد.

وجود یک توده در کیسه بیضه: اگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است توده ای مانند “کیسه کرم” روی بیضه قابل مشاهده باشد. اشکال خفیف‌تر واریکوسل ممکن است برای دیدن خیلی کوچک باشد، اما در لمس قابل توجه باشد.

اندازه بیضه ها متفاوت است: یک بیضه آلوده ممکن است کوچکتر از بیضه دیگر باشد.

ناباروری: اختلالات واریکوسل می تواند باعث ناباروری مردان شود، اما همه انواع واریکوسل باعث ناباروری مردان نمی شوند.

عوارض واریکوسل

ابتلا به واریکوسل تنظیم دمای بیضه ها را برای بدن دشوار می کند. استرس اکسیداتیو و تجمع سموم می تواند منجر به این پدیده شود. این عوامل ممکن است به عوارض زیر کمک کنند

تهدیدی برای سلامت بیضه: واریکوسل در پسران بلوغ می تواند رشد بیضه، تولید هورمون و سایر عوامل مرتبط با سلامت و عملکرد بیضه را به خطر بیندازد. برای مردان، واریکوسل می تواند باعث شود بافت به دلیل از دست دادن به تدریج کوچک شود.

ناباروری: آبله مرغان همیشه باعث ناباروری نمی شود. تخمین زده می شود که 10 تا 20 درصد مردانی که مبتلا به آبله مرغان هستند در ترک سیگار دچار مشکل می شوند. حدود 40 درصد از مردانی که مشکلات باروری دارند به آبله مرغان مبتلا هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

یکی از راه های اصلی درمان واریکوسل مراجعه سالانه به پزشک مرد برای ارزیابی منظم رشد و سلامت بیضه ها است. چندین بیماری می توانند باعث درد، تورم یا تورم در کیسه بیضه شوند. اگر با یکی از این موارد مواجه شدید، برای تشخیص و درمان به موقع و دقیق واریکوسل با پزشک مشورت کنید.

درمان واریکوسل

درمان واریکوسل چیست؟ این بیماری اغلب نیازی به درمان واریکوسل ندارد. برای افرادی که از ناباروری ناشی از واریکوسل رنج می برند، جراحی برای درمان واریکوسل ممکن است بخشی از برنامه درمان باروری باشد. برای درمان واریکوسل به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

برای نوجوانان یا بزرگسالان جوان و به طور کلی کسانی که به دنبال درمان باروری نیستند، پزشک ممکن است آزمایشات سالانه را برای نظارت بر هرگونه تغییر توصیه کند. جراحی واریکوسل، که درمان قطعی واریکوسل است، ممکن است در شرایط زیر توصیه شود:

بیضه نشانه هایی از تاخیر در رشد را نشان می دهد.

تعداد کم اسپرم یا سایر ناهنجاری های اسپرم (فقط در بزرگسالان آزمایش شده است)

درد مزمنی که با داروهای مسکن کنترل نمی شود.

درمان های خانگی واریکوسل (چیزهای خوب برای واریکوسل)

اما آیا درمان واریکوسل بدون جراحی امکان پذیر است؟ برای شروع درمان اختصاصی واریکوسل بدون جراحی، لازم است برای تشخیص و درمان آن با پزشک مشورت شود.

علاوه بر درمان واریکوسل، می‌توانید با پزشک خود تماس بگیرید تا درمان‌های خانگی واریکوسل و اینکه چه راهکارهایی برای درمان واریکوسل وجود دارد را امتحان کنید. درمان های خانگی مختلف برای واریکوسل شامل موارد زیر است

ورزش یک درمان خانگی مفید برای واریکوسل است.

از آنجایی که واریکوسل با گردش خون مرتبط است، هر ورزش ملایمی که جریان خون را بهبود می بخشد به رهایی از این اختلال کمک می کند. پیاده روی منظم، دویدن و شنا برای تقویت عضلات پا و حمایت از رگ های خونی، راه های عالی برای کنترل و درمان واریس بدون جراحی هستند.

دوچرخه سواری، پریدن، نشستن و وزنه زدن می تواند این مشکل را بدتر کند و به رگ های خونی کیسه بیضه فشار وارد کند. این تمرینات که شدید و استرس زا هستند، باید محدود یا کنار گذاشته شوند.

برای درمان واریکوسل از کیسه یخ استفاده می شود

کمپرس سرد یا کیسه یخ را می توان روی ناحیه کیسه بیضه اعمال کرد تا تورم، درد و ناراحتی را کاهش دهد، به خصوص پس از ورزش شدید. با این حال، به یاد داشته باشید که کیسه یخ را مستقیماً روی پوست خود قرار ندهید و همیشه آن را در یک پارچه بپیچید.

برای درمان خانگی واریکوسل از بانداژ بیضه استفاده کنید

بند جوک نوعی لباس زیر مردانه است که محافظت بیشتری از کیسه بیضه می کند. این دستگاه اغلب برای ورزش های مختلف استفاده می شود.

همچنین می‌توانید در طول زندگی روزمره خود از محافظ ران استفاده کنید تا از بیضه‌های خود محافظت بیشتری داشته باشید، در صورتی که شغل شما نیاز به ایستادن طولانی مدت دارد.

برای درمان واریکوسل از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید

لباس‌های زیر تنگ می‌تواند فشار غیرضروری بر روی کیسه بیضه ایجاد کند و فشار روی رگ‌ها را افزایش دهد. این در نهایت می تواند شدت واریکوسل شما را بدتر کند.

استراحت کنید

صاف دراز کشیدن به پشت می تواند فشار وارده بر وریدهای پا و کیسه بیضه را کاهش دهد. این درمان خانگی واریکوسل می تواند به طور موقت علائم درد و ناراحتی ناشی از این بیماری را تسکین دهد. در صورت امکان سعی کنید هنگام دراز کشیدن پاهای خود را کمی بالا بیاورید.

برای درمان قطعی واریکوسل، فیبر بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید

یک رژیم غذایی با فیبر بالا تضمین می کند که غذای شما به آرامی هضم می شود و برای دفع مدفوع نیازی به زور زدن ندارید. اگر در حین اجابت مزاج بیش از حد کشش دهید، فشار بیشتری به شکم خود وارد خواهید کرد.

هر غذای سالمی که باعث حرکت خوب روده می شود باید به رژیم غذایی شما اضافه شود، از جمله سبزیجات برگ دار، میوه ها و غلات کامل.

یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان یک راه عالی برای درمان واریکوسل است.

آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد و آسیب به سلول های شما در اثر استرس اکسیداتیو مهم هستند. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان می تواند منجر به شرایط کلی بهتری شود که در صورت واریکوسل و درمان غیر جراحی واریکوسل به آن نیاز دارید.

از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید.

غذاها و نوشیدنی های شیرین، چرب و شیرین می توانند در هضم غذا اختلال ایجاد کنند و باعث یبوست شوند. آنها می توانند فشار خون شما را افزایش دهند که می تواند واریکوسل شما را بدتر کند.

تمرینات کگل یک راه عالی برای درمان واریکوسل در خانه است

تمرینات کگل عضلات کف لگن را درگیر می کند، این ماهیچه ها را به طور منظم منقبض و شل می کند، همچنین برای بی اختیاری ادرار و سایر شرایط مفید است و همچنین می تواند جریان خون را در کیسه بیضه بهبود بخشد.

استفاده منظم از دارو

گاهی اوقات درد ناشی از واریکوسل ممکن است بیش از حد قابل تحمل باشد، در این موارد باید با پزشک خود در مورد بهترین مسکن برای خود مشورت کنید.

دکمه بازگشت به بالا