عمومیکسب و کار برتر ایرانی

نحوه محاسبه اجرای سقف شیروانی

یعنی اگر زیربنای ملک شما 100 متر مربع باشد، متراژ کار سقف شیروانی شما بین 200 تا 250 متر مربع محاسبه میشود.(نحوه محاسبه سقف شیروانی)حالا شاید سوال در ذهن شما ایجاد شود که چگونه 100 متر شما 250 متر شیروانی دارد؟با ذکر یک مثال ساده برای شما این سوال را پاسخ میدهیم:(نحوه محاسبه سقف شیروانی)بفرض اینکه ملک شما بصورت یک مربع 10*10 باشد(100 متر مربع) و سقف شیروانی شما هم بصورت هشتی دو شیب ساخته شود، این مثال را ادامه می دهیم.

How to calculate the implementation of the gable roof

همانطور که شما هم میدانید سقف شیروانی نیازمند یک دامنه دورتادور ویلا یا همان سایبان است. معمولا بصورتپیشفرض ما آن را از هرطرف 1 متر اجرا میکنیم. پس سقف شیروانی شما 12*12 میشود و حدود 20% هم بصورت سطح شیبدار به متراژ اضافه میشود.(نحوه محاسبه سقف شیروانی)یعنی 12*12+20% که میشود 173 متر مربع . این متراژ سقف شیروانی شما و ورق شیروانی شماست.

محاسبه نما و لمبه (دامپا)

حال متراژ نما و لمبه دور کا به فرض اینکه از نمای 50 سانتیمتری و لمبه(دامپا) 1 متری در دور کار که هر ضلع 12 متر است.یعنی نما+لمبه*محیط کار(1+0.5)*48 که تقریبا 72 متر مربع میشود که با مجموع ورق شیروانی 245 متر مربع میشود.(نحوه محاسبه سقف شیروانی)حال اگر مدل کار و یا دامنه دور کار کم و زیاد شود، بطبع متراژ کار هم متغیر خواهد شد.

شیب خرپای فلزی چطور محاسبه و ساخته می شود؟

معمولا شیب خرپا به درصد گفته میشودو در نقشه های مهندسی ارتفاع خرپای فلزی و یا طول شیبها ذکر نمیشود. فقط خط قاعده خرپا را رسم میکنند به اضافه شیب خرپا مثلا 25٪. حالا ما چگونه باید طول شیب خرپا را محاسبه کنیم؟بطور کلی ما دو نوع بیشتر خرپا نداریم. خرپا فلزی تکشیب و خرپا فلزی دوشیب.

بقیه سقفهای شیروانی که شکل پیچیده ای در ساخت و طراحی دارند، معمولا ترکیبی از خرپای تک شیب و دوشیب است. یعنی اینکه اگر شما محاسبه و ساخت خرپا ی تکشیب و دو شیب را بلد باشید،محاسبه و ساخت انواع سقف های پیچیده شیروانی هم برایتان میسر میشود.(نحوه محاسبه سقف شیروانی)

محاسبه شیب خرپای یکشیب یا تکشیب

خرپا به سازه مثلثی شکل گفته میشود. خرپای تکشیب یا خرپای یکشیب معمولا یک ضلع مورب و شیبدار دارد و یک ضلع قاعده و هم تراز و موازی زمین. و یک ضلع دیگر که عمود بر قاعده است (مثلث قائم الزاویه)حالا اگر بخواهیم شیب سقف و یا شیب خرپا را محاسبه کنیم، یعنی باید ارتفاع بین بالاترین و پایین ترین نقطه ضلع مورب خرپا را حساب کنیم یعنی ارتفاع و قد و اندازه ضلع قائمه را بدست آوریم.

با فرض بر اینکه شیب درخواستی از ما 25٪ است. طول قاعده به متر را ضرب در 25 میکنیمو عدد بدست آمده ارتفاع ضلع قائمه ببه سانتیمتراست. مثلا اگر ضلع زیرین خرپا 10 متر باشد باید 10*25 که برابر است با 250 سانتیمتر یا 2.5 متر که ارتفاع ضلع قائمه خرپاست.

محاسبه شیب خرپا فلزی دوشیب

خرپا یک سازه مثلث شکل است.خرپا دوشیب همانطور که از نامش مشخص است دو ضلع مورب و شیبدار دارد و یک ضلع پایین یا قاعده مثلث. در این تمرین مثلث و خرپایی را توضیح میدهیم که طول دو شیب آن برابر باشد.شبیه مثلث متساوی الاضلاع. همانطور که میدانید مثلث متساوی الاضلاع ، ارتفاع جزء اضلاع مثلث نیست. برانحوه محاسبه متراژ سقف شیبدار: سقف یکی از اصلی ترین اجزای ساختمان بوده و دارای انواع مختلف و متنوعی می باشد. سقف ها از نظر نوع ساخت و عملکرد سازه و با توجه به شرایط مختلف اجرا می گردند.

به طور کلی سقف ها در برابر نفوذ بارش، گرما و سرما به داخل بنا نقش ایفا می کنند.نوعی از سقف ها هستند که به دلیل ظاهر زیبایشان، کمک به صرفه جویی در مصرف انرژی و بهینه سازی بنای سازه از محبوبیت بالایی برخوردار می باشد. سقف شیبدار همان طور که از اسمش پیداست به سقف هایی گفته می شود که در ابتدا و انتهای سقف اختلاف ارتفاع چشمگیری وجود دارد.پس از مشورت با کارفرما می توانید پوشش متناسب سقف خود را برگزینید. محاسبه متراژ هرکدام از انواع پوشش سقف شیبدار مسئله ای مهم قبل از پیاده سازی سقف است که در اداه این مقاله به آن می پردازیم.

محاسبه متراژ پوشش سقف شیبدار

معمولا بعد از تأیید طرح توسط کارفرما، متریال مناسب با بودجه و سلیقه انتخاب می‌ شود. سپس مناسب با طرح و متریال انتخاب‌ شده، مبلغ توافقی برای بین کارفرما و سازنده سقف در قرارداد نوشته می‌ شود و حدود قیمت برحسب متراژ مشخص می‌ شود. بعد از اجرای سقف، برای مشخص کردن قیمت نهایی آن را متر می‌ کنند و میزان حجم کار و متریال را محاسبه کرده و ضربدر قیمت توافقی می‌ کنند و قیمت نهایی معلوم می گردد. نحوه محاسبه به‌ صورت متر مربع است که شامل مساحت نما، پوشش سقف، دامنه و لمبه هست.

مساحت خانه خود را دریابید.

اگر متراژ خانه را در نظر بگیرید، فقط یک ایده مبهم از متراژ مربع سقف خانه خود خواهید داشت.برای پی بردن به مساحت خانه خود از یک نوار یا متر برای اندازه گیری نیز استفاده کنید. طول و عرض خانه را با متر اندازه بزنید.بعد از اینکه طول و عرض خانه خود را بدست آوردید، دو عدد را ضرب می کنید تا مساحت خانه خود را بدست آورید.

طول x عرض = مساحت خانه شما

اندازه‌گیری به این روش می‌تواند به شما یک ایده اولیه از مساحت خانه‌تان بدهد. به خاطر داشته باشید که متراژ یک خانه با متراژ پشت بام برابری نمی کند.

شیب و پیچیدگی سقف خود را در نظر داشته باشید.

هنگام محاسبه متراژ باید آرایش سقف خود را در نظر داشته باشید. شیب و پیچیدگی، عدد مساحت را، تغییر می دهد. مثلا:

  • برای یک سقف شیروانی آسان و قابل راه رفتن، به صورت تقریب مساحت سقف را در 1.3 ضرب کنید تا متراژ مربع سقف خود را بدست آورید.
  • برای سقف شیب دار با شیب کم، به صورت تقریب مساحت سقف را در 1.4 ضرب کنید.
  • برای یک سقف شیب دار با شیب زیاد، به صورت تقریب مساحت سقف را در 1.6 ضرب کنید.

متراژ مربع سقف خود را محاسبه کنید.

اکنون که به شیب و پیچیدگی سقف خود فکر کردید، آماده یادگیری نحوه محاسبه متراژ مربع سقف خود هستید.مثلا برای اجرای سقف با زیربنای 6 در 6 مترمربع، ابتدا از هر طرف یک متر دامنه که برای سقف های شیبدار در نظر گرفته می‌ شود را اضافه می‌ کنند؛ یعنی زیربنا 8 در 8 محاسبه می‌شود. سپس برحسب میزان شیب سقف درصدی به کار اضافه می‌ کنند. مثلا برای شیب 25 درصد، 20 در صد را در مساحت سقف ضرب می‌ کنند.

8 * 8 = 64 مترمربع

64 * 20% = 12.8 مترمربع

64 + 12.8 = 76.8 مترمربع مساحت پوشش سقف

محاسبه نمای دور کار

قدم بعدی محاسبه نمای دور کار با ارتفاع معمول 30 تا 50 سانتیمتر است که در محیط کار ضرب می‌ شود. چون ما در اینجا یک مربع را در نظر گرفتیم اندازه یک‌ بر را ضربدر 4 می‌ کنیم و سپس در ارتفاع نما ضرب می‌کنیم. ارتفاع نما در اینجا 30 سانتیمتر گرفته‌ شده است.

محیط کار = 8 * 4 = 32 متر

ارتفاع نما = 32 * 0.30 = 9.60 مترمربع مساحت نما

محاسبه اندازه اندازه دامپای زیر دامنه سقف

درنهایت اندازه دامپای زیر دامنه سقف را محاسبه می‌ کنیم. برای این کار باید اندازه محیط سقف خانه را با عرض دامپا جمع می‌ کنیم. عرض دامپا در این مثال یک متر است.24 + 4 = 28 مترمربع مساحت دامپا یا لمبه زیر دامنهمساحت کل اجرای سقف در حدود 114.4 مترمربع می‌ شود.

توجه : البته بعضی از سقف سازان متراژ را دو و نیم برابر می‌ کنند و مساحت کل را به دست می‌ آورند و از این فرمول استفاده نمی کنند.امروزه با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت پوشش بام و همچنین تنوع در عرضه محصولات پوشش بام ، بیشتر از پوششهای و جدید مانند شینگل درانواع شینگل لانه زنبوری، شینگل رولی و شینگل طرح آجری استفاده می شود.

این شینگل ها هزینه نصب کمتر و به نسبت ارزان تر از نمونه های پوشش بام دیگر هستند. همچنین عایق بودن این گونه شینگل ها علاوه بر زیبایی بالقوه یکی دیگر از خصوصیات مهم شینگل های سقفی ساخته شده از قیر و سنگریزه های معدنی خودرنگ می باشد. همچنین از نیز به عنوان زیرساز و چوب های مقاوم در برابر رطوبت استفاده می شود.عواملی نظیر زیبایی یا موارد فنی ممکن است منجر شود که شما سقف شیبدار با شیب کم را برای سقف ویلا یا خانه خود انتخاب کنید.

دکمه بازگشت به بالا