عمومی

میدان جنگ سایبری – باراناخبر

دنیا با نیروهایی مواجه است که مجهز به فناوری کامپیوتری هستند و می توانند با هک کردن، آسیب های مجازی به مردم وارد کنند و با فشار دادن یک دکمه ضرر مالی به مردم وارد کنند.. در سال های اخیر مفهوم فضای مجازی به عنوان میدان نبرد دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است که مهمترین آن تاثیر مخرب این حملات بر دولت ها، گروه ها و افراد است. مهم ترین نوع این نوع حملات هک است که یکی از نگران کننده ترین موارد برای دولت ها و افراد است.

ریشه اصلی این نگرانی وجود طرف های مختلف در این موضوع و مشکل یافتن منشا آن است.. دلیل دیگر نیز به تعیین مبنای حمله و برآورد هزینه اثرات آن برمی گردد. وب گسترده به یک سایت تنش از جمله جاسوسی، دسترسی غیرمجاز و کنترل پایگاه های داده تبدیل شده است که می تواند امنیت ملی برخی کشورها را تهدید کند.. با توجه به ظهور چنین تحولاتی، اکثر دولت ها موضوع فضای مجازی را در اولویت قرار داده و بر توسعه سازوکارهای پیشگیرانه تمرکز کرده اند..

حملات سایبری به گزینه ای قدرتمند و کم هزینه برای جنگ تبدیل شده است. دنیا با نیروهایی مواجه است که مجهز به فناوری کامپیوتری هستند و می توانند با هک کردن، آسیب های مجازی به مردم وارد کنند و با فشار دادن یک دکمه ضرر مالی به مردم وارد کنند.. رویدادهای اخیر، مجازی و واقعی، زمینه جنگ سایبری را بیشتر به ما نشان داده است. این امر به ویژه پس از اقدامات گروه Anonymous صادق است (هکرهای ناشناس)که یک شبکه بین المللی از هکرها است، بیشتر نمایان شد. این شبکه اهداف جهانی و خاورمیانه از جمله اسرائیل را هدف قرار می دهد. با توجه به روند این حملات، به نظر می‌رسد تنش بین بازیگران به نوعی حمله و ضدحمله تبدیل شده است که علیه اشیا و سیستم‌های حوزه‌های مختلف در کشورهای دو طرف جنگ اعمال می‌شود و باعث عدم تهاجم می‌شود. -خسارت مادی. تخمین میزان این خسارات و اثرات آن بر عملیات و برنامه های مالی و تکنولوژیکی نهادهای غیرنظامی و نظامی متفاوت است..

توانایی پرداختن به این موضوع به یک مفهوم اصلی برای دولت ها تبدیل شده است که باید از این دانش برای طراحی مجدد سیستم ها و فناوری امنیتی در عصر اطلاعات استفاده کنند.. اهمیت موضوع از آنجا ناشی می شود که حملات سایبری نیز راهنمایی است که می تواند به آنها در درک نحوه برخورد با پیامدهای این پدیده در دنیای فیزیکی کمک کند.. حملات سایبری باید به لیست تهدیدات متعارفی که هر دولت، گروه و فردی با آن مواجه است اضافه شود. این حملات توانایی تخریب کشورها یا جهان را دارند (به ویژه با حضور روزافزون نقش فضای مجازی در بسیاری از عرصه ها و حمایت بیشتر افراد، گروه های سیاسی و نهادهای دولتی برای تأثیرگذاری بر فضای ایجاد شده اینترنت.. این امر اهمیت استراتژیک این مکانیسم ها و اثربخشی آنها در دستیابی به اهداف کاربر را برجسته می کند.).

در حال حاضر تعداد فزاینده ای از ابزارهای دیجیتال و فیزیکی با کاربران خبره وجود دارد که عملکرد شبکه را آزمایش می کنند و خطاها را شناسایی می کنند.. هکرها فرصت های زیادی برای استفاده از آن برای انجام عملیات روی سیستم ها دارند. در دهه گذشته ابزارهای زیادی با پتانسیل آسیب رساندن به سیستم های فناوری اطلاعات در حوزه اینترنت و نرم افزار ظاهر شده اند.. این ابزارها توسط افراد غیرحرفه ای یا سازمان هایی ایجاد می شوند که فعالیت آنها محدود است. آنها ابزاری را توسعه داده اند که می تواند سیستم های کامپیوتری را به خطر بیندازد و به نفع شخص ثالث یا برای اهداف دیگر کار کند..

دنیای امروز اولین طوفان سایبری خود را پس از افشای هزاران سند طبقه بندی شده بین وزارت خارجه آمریکا و مأموریت های آن در سراسر جهان در وب سایت آن تجربه کرد.. این افشاگری روابط بین‌الملل بسیاری از رهبران جهان را متشنج کرد که اظهارات ثبت شده آنها در تضاد با مواضع عمومی آنها بود.. همین موضوع باعث شورش و اعتراض در بسیاری از کشورها نیز شد. استفاده از اینترنت در انتشار این اخبار تأثیر بسزایی در تثبیت این ایده داشت که اینترنت به عنوان یکی از ثمرات انقلاب در ارتباطات و فناوری اطلاعات می تواند خطرناک باشد و قابلیت های متنوع و نامحدودی که در خدمت کاربران است، هر دو خوب و بدتر از آن، می تواند پیامدهای داخلی، منطقه ای و جهانی داشته باشد

6565

دکمه بازگشت به بالا