عمومیکسب و کار برتر ایرانی

معرفی انواع تابلو برق فشار ضعیف موجود در شاهین کو

بخش های مختلف تابلو توزیع فشار ضعیف

وظیفه ورودی،  تجهیزات اتوماسیون صنعتی به ترمینال ورودی است. تابلو برق مورد استفاده در ورودی باید دارای یک دستگاه سوئیچینگ اصلی باشد. تابلو برق های متصل به وروی باید قادر باشند که جریان غیر عادی را برای مدت کوتاهی تحمل کنند تا به دستگاه های پایین دست اجازه کار داده شود. اما باید کابلی وجود داشته باشد که حداکثر مقدار جریان خطای تولید شده در سیستم را قطع کند. هم چنین باید با دستگاه های پایین دست آرایش در هم تنیده داشته باشند. معمولا قطع کننده های مدار هوا به عنوان دستگاه های قطع کننده استفاده می شوند. مدار شکن فشار ضعیف هوابه دلیل ویژگی های زیر ارجحیت دارد:

اگرچه کلیدهای مدار هوا دارای زمان خاموش شدن طولانی، اندازه بزرگ و هزینه بالا هستند، اما با این حال برای تابلوهای ولتاژ پایین با ویژگی های ذکر شده مناسب هستند.

بخش پایین دستی بعدی برد توزیع فشار ضعیف، ورودی فرعی است. این ورودی های فرعی، برق را از ترمینال ورودی اصلی گرفته و آن را به ترمینال فیدر تزریق می کنند. دستگاه های نصب شده به عنوان بخش های ورودی فرعی باید دارای ویژگی های زیر باشند:

تجهیزات ابزار دقیق مختلف به منظور تغذیه بارهای مختلف مانند بارهای موتور، بارهای روشنایی، بارهای ماشین آلات صنعتی، بارهای تهویه مطبوع، بارهای سیتم خنک کننده ترانسفورماتور و غیره به ترمینال فیدر متصل می شوند. تمام فیدرها در درجه اول توسط واحد فیوز سوئیچ محافظت می شوند و علاوه بر آن، بسته به نوع بار متصل به فیدرها، دستگاه های تابلو برق مختلف برای فیدرهای مختلف انتخاب می شوند. اکنون با جزئیات به بررسی آنها می پردازیم:

در سیستم های تابلو برق LV، وسایل برقی در برابر شرایط اتصال کوتاه و اضافه بار توسط فیوزهای الکتریکی یا قطع کننده مدار الکتریکی محافظت می شوند. با این حال، اپراتور انسانی به اندازه کافی در برابر عیوب رخ داده در داخل دستگاه محافظت نمی شود.

با استفاده از قطع کننده مدار نشتی زمین، می توان بر این مشکل غلبه نمود. این کار در جریان نشتی کم رخ می دهد. قطع کننده مدار نشتی زمین می تواند کمتر از 100 میلی آمپر را تشخیص دهد و همچنین می تواند دستگاه را در کمتر از 100 میلی آمپر قطع کند.

یک دیاگرام معمولی از تابلو برق فشار ضعیف در بالا نشان داده شده است. در این جا ورودی اصلی از سمت LVیک ترانسفورماتور الکتریکی می آید. این ورودی از طریق یک جدا کننده الکتریکی و همچنین یک MCCB، ترمینال ورودی را تغذیه می کند.

دو ورودی فرعی به ترمینال ورودی متصل می شوند و با استفاده از واحد سوئیچ یا قطع کننده مدار هوا محافظت می شوند. این سوئیچ ها همراه با سوئیچ بخش ترمینال یا کوپلر ترمینال به قدری در هم قفل هستند که اگر سوئیچ بخش ترمینال در موقعیت روشن باشد تنها یک سوئیچ ورودی را می توان روشن کرد و هر دو سوئیچ ورودی فرعی را فقط در صورتی می توان روشن کرد که سوئیچ بخش ترمینال در موقعیت خاموش باشد. این ترتیب برای جلوگیری از هر گونه عدم تطابق توالی فاز بین ورودی های فرعی، مفید است.

فیدرهای بار مختلف به هر دو بخش شین (ترمینال) تغذیه متصل می شوند. در این جا فیدر موتور توسط دستگاه اضافه بار حرارتی همراه با واحد فیوز سوئیچ معمولی محافظت می شود. فیدر بخاری فقط توسط واحد فیوز سوئیچ معمولی محافظت می شود. روشنایی خانگی و بارهای ACبه طور جداگانه توسط یک قطع کننده مدار مینیاتوری به همراه واحد فیوز سوئیچ معمولی محافظت می شوند.  این ابتدایی ترین و ساده ترین طرح برای تابلو برق ولتاژ پاین یا تابلو توزیع LV است.

به بیان دیگر، یک مجموعه تابلو برق دارای دو جزء است

یکی از اولین اجزای پروژه هایی است که به برق مربوط می شوند. به بیان ساده تابلو برق محفظه هایی از جنس فلز و یا غیر فلزی هستند که از آنها برای مراقبت از تجهیزات تابلو برق صنعتی استفاده می شود. با توجه به کاربرد تابلو برق لازم است تا همه افرادی که با آن سر و کار دارند، به خوبی با تابلو برق آشنا باشند.

 

تابلو برق ها از نظر ولتاژ به سه دسته تقسیم بندی می شوند، ، تابلو برق فشار متوسط و تابلو برق فشار قوی. در این مقاله می خواهیم با و بیشتر آشنا شویم. به طور کلی در مقایسه با تابلو برق خانگی، وسیع تر است.

این نوع ها با توجه به کاربردی که دارند، شامل اجزای متعددی می شوند. در خصوص توضیح کاربرد تابلو برق می توان آن را به یک شهر تشبیه کرد. شهری که درون آن ابزارهای الکتریکی رنگارنگی وجود دارد. تمام اجزای تشکیل دهنده تابلو برق ضعیف کار خاص خود را دارند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با بیشتر آشنا شوید.

در بالا به طور مختصر با آشنا شدید. دانستیم که تابلو برق محفظه هایی هستند که درون آنها اجزای مختلفی وجود دارد. لازم به ذکر است که متناسب با کاربرد آن است، با توجه به این توضیح می توان دانست که اجزای تشکیل دهنده یک تابلو برق فشار قوی با اجزای تشکیل دهنده یک متفاوت است. تفاوت دیگر انواع تابلو برق در ولتاژ آنها است. ولتاژی تا ۱۰۰۰ ولت دارد. ولتاژ در تابلوبرق فشار متوسط ۱۰۰۰ تا ۶۳۰۰۰ ولت است. تابلوبرق فشار قوی هم از ۶۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ ولت هستند.

همانطور که در بالا گفته شد از تابلو برق در پروژه هایی که مرتبط با برق هستند استفاده می شود با توجه به این توصیف بیشتر مکان هایی که از تابلو برق استفاده می کنند عبارت‌اند از، ایستگاه های برق، ایستگاه های مبدل، پالایشگاه ها، ساختمان های تجاری، کارخانه ها و….

انواع تابلو برق فشار ضعیف

بر اساس تقسیم بندی با توجه به ساختمان بندی آنها، چهار نوع داریم.

انواع تابلو برق های فشار ضعیف عبارت‌اند از :

لازم به یاداوری است که با توجه به اینکه همه این تابلو برق ها از انواع محسوب می شوند، اما کاربرد و ساختمان آنها با یکدیگر متفاوت است.

تابلو برق ایستاده

این نوع تابلوبرق به دلیل فراهم کردن دسترسی آسان روی دیوار نصب می شوند. علاوه بر این از قسمت جلو این تابلوبرق ها می توان به راحتی به آنها دسترسی داشت.

تجهیزات تابلو برق فشار ضعیف

از جمله تجهیزاتی هستند که در استفاده می شوند. هر یک از تجهیزات استفاده شده در ویژگی و کاربرد خاص خود را دارد که با توجه به آن استفاده می شود.

یک از مهمترین اجزای تشکیل دهنده انواع فیوزهای به کاربرده شده در آن است. کاربرد فیوزها برای زمانی است که جریان برق بیشتر از حد مجاز باشد. در صورت افزایش جریان برق بیش از حد مجاز فیوزها جریان مدار را قطع می کنند. فیوزها در اصل رشته سیم هایی هستند که در صورت وجود اضافه بار ذوب می شوند و یا اینکه می شکنند، و از این طریق سبب قطعی جریان مدار می شوند. با توجه به کارکرد ضروری فیوز استفاده از آن در بسیار مهم است و از جمله اجزای ضروری تابلوبرق محسوب می شود.

کلیدهای اتوماتیک هم کاربردی مشابه به فیوزها دارند. در صورت مواجه شدن شبکه با بار اضافی سبب قطع شدن جریان می شوند. لازم به ذکر است که کاربرد کلید اتوماتیک کاملا مشابه با فیوزها نیست. ویژگی که سبب تمایز کلید اتوماتیک از فیوز شده است حساسیت بیشتر آن نسبت به فیوز است. این حساسیت بیشتر سبب شده تا استفاده از کلیدهای اتوماتیک در مقایسه با فیوزها مطمئن تر و قابل اعتمادتر باشد.

کنتاکتور یک عاملی است که سبب قطع و یا برقراری اتصال مدار از راه دور می شود. وظیفه اصلی کنتاکتور این است که تمام وسایل برقی و دستگاه های تک فاز و سه فاز موجود در صنعت را از راه دور قطع و وصل کند. مشاهده مقاله “” می تواند مفید باشد.

این وسیله هم از جمله تجهیزات حفاظتی موجود در محسوب می شود. وظیفه اصلی کنترل فاز سه فاز دیجیتالی حفاظت از الکتروموتورها است.

بی متال ها یکی دیگر از تجهیزاتی هستند که استفاده از آنها در ضروری است. این تجهیزات معمولا از دو فلز که جنس های مختلفی با یکدیگر دارند، ساخته می شوند. بی متال ها در دارای نقش حفاظتی از موتورهای سه فاز در برابر بار اضافی که ولتاژ کمی دارند، هستند. هنگامی که مدار زیاد گرم می شود یکی از فلزهای تشکیل دهنده بی متال بیشتر خم می شود که این بیشتر خم شدن یکی از فلزها نسبت به دیگری سبب قطعی جریان برق در مدار می شود. مطالعه مقاله “” را پیشنهاد می کنیم.

نوعی خاصی از قطعه های الکترونیکی محسوب می شوند. این کلیدها در دو خطا نقش حفاظتی دارند. یکی در برابر خطا مغناطیسی و دیگری در برابر خطا الکترونیکی و اضافه بار. ناگفته نماند که نقش این کلیدها در هر تابلوبرقی با تابلوبرق دیگری متفاوت است. کلیدهای mpcb یک منبع الکتریسیته ایمن را هم برای موتور فراهم می کنند.

کاربرد اصلی شستی در به جهت راه اندازی و قطع موتور است. حال اگر شستی به کار برده شده دوبل باشد هر دو عمل قطعی و اتصال موتور را می تواند انجام دهد.

هدف از به کار بردن لیمیت سوئیچ در ایجاد یک نوع قفل ایمنی در تابلو برق است. که این قفل ایمنی برای کنترل سیستم دستگاه استفاده می شود.

میکرو سوییچ از جمله ساده‌ترین تجهیزات به کار برده شده درون تابلوبرق است. کاربرد اصلی این وسیله وصل و قطعی جریان برق در مدارهای الکترونیکی است.

این تجهیزات نقش کنترل مدار را به عهده دارند. به بیانی دیگر تایمرها و تایم سوییچ ها زمان بین دو عملکرد مدار فرمان را تنظیم می کنند.

ساعت فرمان هفتگی نوعی خاموش و روشن کن های ساعتی هستند که به همین هدف هم روی تابلوبرق نصب می شوند. استفاده از این ساعت ها امکان کنترل سیستم در دوره روزانه و یا هفتگی را فراهم می کند.

گاهی برق سیستم قطع و وصل می شود، به منظور جلوگیری از ورود خسارت در اثر قطع و وصلی برق، ایمنی و محافظت از دستگاه از تایمر استارت مجدد استفاده می شود‌.

استفاده از در تابلو برق فشار ضعیف به منظور محافظت از ولتاژ الکتریسیته است. محافظ ولتاژ هنگامی که ولتاژ برق زیاد شود الکتریسیته اضافه را به وسیله سیم متصل به زمین منحرف میکند.

کاربرد این وسیله در تابلوبرق به منظور خارج کردن اضافه بار موتورهای الکتریکی از جریان مدار است. کنترل بار به نوعی می تواند جایگزینی برای متال ها باشد. اگر در این باره به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مقاله “” را مطالعه نمایید.

یکی از اجزای کوچک تابلوبرق است که دمای عملکرد دستگاه را با دمای حرارتی آن در یک راستا قرار می دهد.

سنسور ها حسگرهایی هستند که در تابلو برق نصب می شوند تا کمیت های فیزیکی را به کمیت های الکتریکی تبدیل کنند. کمیت های فیزیکی مانند حرارت، رطوبت، فشار و…

نقش شمارنده دیجیتال در تابلو برق نمایش تعداد دفعاتی است که دستگاه یک فرایندی را انجام داده است

دکمه بازگشت به بالا