عمومیکسب و کار برتر ایرانی

مصوبه جدید کنکور به ضرر داوطلبان مناطق محروم

احمدی زاده با بیان اینکه تاثیر سهم 50 درصدی معدل بر کنکور به زیان داوطلبان مناطق محروم است، گفت: آمارها نشان می‌دهد برخورداری از امکانات مناسب سبب بالارفتن معدل می‌شود و با اجرای این قانون دانش آموزان مناطق محروم شانس کمتری برای ورود به دانشگاه‌های معتبر دارند.

احمد احمدی زاده نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌‌ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌ها، با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: مسئله آموزش در کشور یک مسئله چند وجهی است و مشکلات زیادی از جمله ناعدالتی در امر آموزش دارد.

وی افزود: دولت‌ها همیشه تلاش می‌کنند تصمیماتی گرفته و اجرا شود که ناعدالتی در همه حوزه‌ها به ویژه حوزه آموزش را از بین ببرند و با برقراری عدالت فرصت برابر برای پیشرفت همه شهروندان فراهم کنند. این در حالی است که اکنون قانون تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور اجرا می‌شود که مصداق بی عدالتی در امر آموزش است.

احمدی زاده با اشاره به رد شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجرایی نشدن تاثیر 50 درصد معدل بر نتیجه کنکور و بازگشت شیوه برگزاری کنکور به قبل از ۱۴۰۰ گفت: بر این اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که همان افزایش تأثیر معدل بر کنکور است، ملاک عمل قرار گرفته است.

نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: این در صورتی است که تاثیر 50 درصد معدل بر کنکور خلاف عدالت آموزشی است و باعث می‌شود، دانش‌آموزان مناطق محروم، بیش از پیش متضرر شوند.

نماینده شورای عالی استان ها در حوزه آموزش و پرورش کشور افزود: برگزاری کنکور به این شیوه به دلیل توزیع ناعادلانه امکانات و فرصت‌های آموزشی، به ضرر دانش‌آموزان مناطق محروم است چرا که در این مناطق به دلیل فقر اقتصادی و کمبود امکانات، خانواده‌ها نمی‌توانند چندان بر روی آموزش فرزندان خود سرمایه‌گذاری کنند و از آنجا که امتحانات نهایی تابع شرایطی چون کلاس آموزشی و کتاب‌های کمک آموزشی و غیره است، این دانش‌آموزان خانواده‌های دهک‌های بالا و شهرهای بزرگ هستند که می‌توانند در این زمینه موفق‌تر باشند.

نماینده خراسان رضوری در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: هر چند در کنکور هم این وضعیت و توزیع ناعادلانه امکانات را مشاهده می‌کنیم که بررسی دهک‌های اقتصادی و مدارس خاص رتبه‌های برتر کنکور در سالیان اخیر، شاهدی بر این مدعا است اما باز در کنکور، سهمیه مناطق محروم می‌توانست، مقداری این وضعیت را جبران کند اما با ملاک‌های فعلی، این موضوع هم کمرنگ شده است.

احمدی زاده اظهار داشت: اگر قرار بر افزایش سهم معدل است، سهمیه مناطق محروم در پذیرش رشته‌های دانشگاهی افزایش یابد و از سوی دیگر، دولت در مناطق محروم مراکز و مدارس شبانه‌روزی را تقویت کند، نه اینکه مدرسه شبانه‌روزی داشته باشیم اما دانش‌آموزان از امکانات و خوابگاه و غذای مناسبی برخوردار نباشند.

سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری شورای عالی استان‌ها با اشاره دیگر به موضوع رتبه‌های برتر کنکور سراسری در سالیان اخیر، عنوان کرد: همان‌گونه که اشاره کردم اکثر رتبه‌های برتر کنکور در مدارس خاص مانند غیردولتی، تیزهوشان و نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها نیز متعلق به دهک‌های بالا اقتصادی هستند و این یک هشدار برای مسئولان آموزشی کشور است و آموزش نباید به سوی طبقاتی شدن حرکت کند چرا که تشدید محرومیت باعث تضعیف کشور می‌شود و تبعات اجتماعی به دنبال دارد.

پایان پیام/

فضل‌الله عرب در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی مصوبه‌ی جدید کنکور نوشت:

متأسفانه چند روز پیش مطلبی با تیتر «» در خبرگزاری شما منتشر شد که طی آن اتهامات زیادی به خیلی از دلسوزان آموزش کشور منتسب شد. البته از یک سری جهات انتشار این یادداشت خوشحال‌کننده است! چون اعضای شورای انقلاب فرهنگی که فقط پشت درهای بسته و بدون پاسخگویی به مخالفان مصوبه‌ی کنکوری و رد کردن پیشنهاد مناظره با آنها و دفاع از مصوبه پرایرادشان باعث ابلاغ این مصوبه شده‌اند و حالا جای شکر دارد که حداقل از سوی یکی از موافقان مصوبه، چند خط یادداشت نوشته است!

نگارنده آن یادداشت بدون اشاره به جزئیات مصوبه ناعادلانه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنکور فقط از اعضای شورای انقلاب فرهنگی تشکر کرده و مخالفان مصوبه را به اتهامات واهی متهم کرده است.

با استفاده از مشاوره کنکور انسانی می توانید 20 نکته کلیدی را انجام داده و شانس خود را در قبولی کنکور افزایش دهید.

در قسمتی ازین یادداشت از دکتر هامون سبطی (مدیر مؤسسه کاد‌ و مدیر انتشارات نشر دریافت و رییس کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت) که مدرس و مؤلف درس ادبیات کنکور است با لفظ مافیا یاد شده است!

راستی آزمایی گفته‌های نگارنده آن یادداشت و یادداشت فعلی من کار چندان سختی نیست. با یک گشت و گذار در صفحات مجازی و سایت‌های فروش آنلاینِ کتاب، محصولات رنگارنگی که به سبد کنکور اضافه شده قابل مشاهده است! پرواضح است که مصوبه کنکوری شورا، درآمد مؤسسات کنکور و‌ انتشاراتی‌ها (و به طبع هزینه داوطلبان کنکور) را چند برابر کرده است و خواهد کرد. چون یک‌ کنکور تبدیل به دو‌ کنکور شده و علاوه بر کنکور تستی، امتحانات تشریحی هم در پذیرش دانشگاه‌ها حائز اهمیت شده است. چگونه امکان دارد که این‌ مصوبه به ضرر مافیای کنکور باشد اما صدایی از هیچ‌کدام از مدیران مؤسسات و انتشاراتی‌ها درنیامده باشد غیر از دکتر هامون سبطی! برعکس جلوه دادن واقعیت کار شرافتمندانه‌ای نیست! دشمن جلوه دادن دوست کار درستی نیست! شاید برای ما عجیب است که چگونه دکتر سبطی حاضر شده انتفاعات مالی خود و مؤسسه‌اش را فدای دفاع از حقوق داوطلبان کنکور کند اما اینکه به جای تشکر، ایشان را متهم کنیم کار زشت و ناپسندی است!

حالا که در کنکور ۱۴۰۲ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم لازم است، داوطلبانی که در پنجره ترمیم‌ معدل شهریور شرکت کرده‌اند برای ترمیم یا ایجاد سوابق تحصیلیِ ۱۰ درس سال دوازدهم، حدود ۸۰۰ هزار تومان فقط به آموزش و‌ پرورش پول پرداخت کرده‌اند! این هزینه، سوای هزینه لازم برای خرید کتاب‌های آمادگی امتحانات تشریحی است که در همین تابستان توسط بعضی انتشاراتی‌ها (که بعضاً تبلیغات صدا‌و‌سیما را هم قبضه کرده‌اند و فقط داعیه دفاع از عدالت اموزشی را دارند) منتشر شده است! حالا حساب کنید برای کنکور ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ به بعد که طبق مصوبه شورا، امتحانات تشریحی سال یازدهم و‌ دهم هم به مرور به سوابق کتبی دیپلم اضافه می‌شود داوطلبان کنکور چه‌ هزینه گزافی را برای قبولی در دانشگاه‌ها باید هزینه کنند! این‌ نکته را هم در نظر بگیرید که خرید محصولات و‌ خدمات کنکور تستی، هم‌چنان به قوت خود باقی است. چون هم‌چنان بین ۴۰٪ تا ۶۰٪ سنجش، بر عهده کنکور است!

طبق گفته‌های مسئولان آموزش و‌ پرورش داوطلبانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند (یا بهتر است بگوییم پشت کنکوری‌ها) از دایره تحصیل رایگان خارج شده‌اند و برای شرکت در امتحانات ترمیم‌ معدل باید به این وزارتخانه پول پرداخت کنند. تا قبل از این هم ۸۷٪ پذیرش دانشگاه‌ها بدون‌ کنکور و بر حسب سوابق تحصیلی بوده و رقابت کنکور فقط سر ۱۳٪ ظرفیت دانشگاه‌هاست. اما با مصوبه شورا، پذیرش در همان ۱۳٪ ظرفیت دانشگاه‌ها که شامل رشته‌های تاپ مثل پزشکی می‌شود هم باید از فیلتر امتحانات آموزش و پرورش عبور کند. ظرفیت این رشته‌ها محدود است و طبیعی است که خیلی از داوطلبان کنکور (به خصوص داوطلبان‌ مناطق محروم) پشت کنکور بمانند تا برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در کنکور، مجدداً شانس خود را امتحان کنند. مصوبه جدید کنکور که شورا تصویب کرده «آموزش» را «پولی‌تر» کرده است و جای هیچ شک و تردیدی در این قضیه وجود ندارد. بعد از ابلاغ مصوبه در ابتدای تابستان، تعداد ثبت‌نام و شهریه مدارس غیرانتفاعی سر به فلک‌ کشیده است. همه‌چیز مثل روز روشن است و نمی‌توان با این ادعا که من داوطلب منطقه محروم‌ و موافق مصوبه جدید کنکور‌ هستم واقعیت‌ها را وارونه جلوه دهم!

از خبرگزاری انصاف نیوز خواهشمندم هویت واقعی نگارنده یادداشت مذکور را بررسی کنند (حتی از طریق لایو یا دیدار حضوری) و اگر ایشان دروغ گفته و اهل مناطق محروم‌ نیست ضمن عذرخواهی از مخاطبان رسانه‌شان آن یادداشت را حذف کنند.

اقای امرایی (عضو دیده‌بان) هفته گذشته یک پیشنهاد به سازمان سنجش داده است و بهتر است خود سازمان سنجش به این غائله پایان دهد و مشخص کند آیا مصوبه کنکوری جدید به نفع داوطلبان محروم و منطقه سه است یا به ضررشان. به این صورت که نتایج داوطلبان منطقه سه در کنکور ۱۴۰۱ را یک بار با اعمال تاثیر مثبت معدل لحاظ کند و یک بار با اعمال تاثیر قطعی معدل (طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی) و به صورت رسمی اعلام کند در کدام حالت رتبه این داوطلبان بهتر شده است؟

بقیه ایرادات جزئی مصوبه با تیتر «داوطلبان‌ کنکور موش آزمایشگاهی نیستند» قبلاً توسط شخص بنده خدمت خبرگزاری‌ها ارسال شده است.

انتهای پیامگروه دانشگاه خبرگزاری فارس- مرضیه حسن پور؛ «کنکور» مسأله‌ای است که نه امروز و دیروز بلکه از قبل‌ترها و قطعا تا بعدترها ذهن بیشتر خانواده‌های ایرانی را به خود معطوف کرده است، چرا که بیشتر خانواده‌های ایرانی حداقل یک فرزند کنکوری در خانواده دارند و کنکور به عنوان مسأله‌ای که در میان جوانان ایرانی نقطه عطف تعیین سرنوشت‌ محسوب می‌شود، بسیار مورد اهمیت است.

جوانان ایرانی که برای شرکت در کنکور استرس دارند، هر روز اخبار مربوط به این حوزه را نیز دنبال می‌کنند و حتی این اخبار را به نقد می‌کشند، این مسأله امسال بسیار برجسته‌تر شده و دلیل آن هم تغییر در نحوه برگزاری کنکور است.

داوطلبان کنکور در جریان هستند که براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آزمون سراسری در آزمون سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز اضافه می‌شود و در کنکور سال ۱۴۰۵ سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با وجود این مصوبه، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۲ صرفا ۴۰ درصد خواهد بود و در سال ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد تاثیر قطعی می‌رسد و در سال ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.

همچنین براساس این مصوبه، کنکور فقط شامل دروس تخصصی می‌شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود، آزمون دو بار در سال برگزار می شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است یعنی اگر معدل سه سال آخر برای دانش آموزان مطلوب نبود، آن دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب برسد.

این مصوبه از لحظه اعلام تاکنون در صدر اخبار کنکوری قرار داشته و انتقاد و طرفداری‌های زیادی از آن شده است.

* پای صحبت مخالفان مصوبه جدید کنکور سراسری

در این میان برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در سامانه فارس من به ذکر ایرادهای این مصوبه پرداخته و خواستار لغو آن شده‌اند.

آیدا جباری سردبیر پویش سامانه فارس من گفته است: می‌گویند این مصوبه عادلانه است،‌ چگونه عادلانه است وقتی ما دو بار در سال کنکور می‌دهیم ولی ترمیم معدل فقط یکبار است؟ من خودم چند سال پیش فارغ‌التحصیل شدم و ترجیح می‌دهم در رشته‌ای که به آن علاقه دارم درس بخوانم و در دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازم هم باید برای ترمیم معدل بخوانم و هم تشریحی و هم  برای کنکور به صورت تستی درس بخوانم که این موضوع اصلا به نفع  داوطلبان نیست، بچه‌های مناطق محروم تستی را نمی‌توانند به درستی بخوانند چرا که امکانات آنها کمتر است و گفته‌اند برای شما مدرسه‌ای تلویزیونی به وجود می‌آوریم.

یکی دیگر از داوطلبان نیز در این باره گفت: با اجرای مصوبه جدید کنکور خواستند دست مافیا را از درآمدزایی کنکوری قطع کنند در حالیکه با این مصوبه مافیا دو بار کلاس‌های کنکوری برگزار می‌کنند و به درآمد بیشتری دست می‌یابند.

داوطلب دیگر کنکور سراسری گفت: اگر مسوولان به فکر مناطق محروم هستند، بهتر است ظرفیت مازاد پردیس‌های پولی را به ظرفیت دانشگاه‌های دولتی اضافه کنند.

به طور کلی داوطلبان کنکور سراسری، تقلب در امتحانات نهایی، غربال‌گری بسیار ضعیف امتحانات و افزایش تراکنش مؤسسات کنکوری را از ایرادهای این مصوبه دانسته‌اند و خواستار توضیح مسوولان درباره مزایای این مصوبه شدند.

* مزایای مصوبه کنکور از زبان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی

از این رو مزایای مصوبه کنکوری جدید را از سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی جویا شدیم که صحبت‌های عاملی را به صورت بخش بندی در زیر آورده‌ایم:

_  مصوبه جدید کنکور سراسری سبب ایجاد عدالت آموزشی شده و از این طریق شانس یکسانی برای داوطلبان کنکور سراسری در تمام استان‌ها و حتی روستاهای کشور در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی  ایجاد می‌شود.

_ مصوبه جدید کنکور به نفع داوطلبان ساکن در استان‌های محروم‌تر است چرا که آمار سال‌های گذشته نشان می‌دهند این داوطلبان سهم چندانی در رتبه‌های برتر کنکور ندارند بنابراین مصوبه جدید برای از بین رفتن نفع قشر ثروتمند از پذیرش در دانشگاه بوده است، همچنین این داوطلبان به کلاس‌های کنکور و منابع تستی نیز دسترسی ندارند و تامین هزینه چنین کلاس‌هایی برایشان سخت است؛  با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان کنکور به صورت متناسب انجام می‌شود یعنی دیگر تفاوتی بین دهک‌های مختلف اقتصادی وجود ندارد.

_ در مدت حدود سه ساعت نمی توان اطلاعات علمی حاصل در سال‌های دبیرستانی را فقط با طرح سوال‌های تستی سنجید بنابراین هم سنجش داوطلبان مشکل دارد و هم فشار روانی بالایی به داوطلبان و خانواده‌هایشان وارد می‌شود. پس پذیرش از طریق تاثیر سوابق تحصیلی می‌تواند در کاهش استرس داوطلبان اثرگذار باشد.

_ با اجرای این مصوبه، کنکور سراسری ۲ بار در سال برگزار می‌شود و دسترسی به سوابق تحصیلی بهتر نیز قابل تکرار است بنابراین استرس و اضطراب داوطلبان برای قبول شدن کمتر می‌شود.

به گفته دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدید کنکور سراسری برای کنکور  ۱۴۰۲ اجرا می‌شود و داوطلبان کنکور باید خود را برای روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ و ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ آماده کنند.

پایان پیام/هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

بررسی اظهارات رئیس‌جمهوری و وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور

روز گذشته رئیس دولت سیزدهم و وزیر آموزش و پرورش در اظهاراتی جداگانه به مصوبه جدید کنکور پرداخته‌اند. مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری موافقان کم و منتقدانی قابل توجه دارد. کارشناسان در گفت‌وگو با هم‌میهن تاکید می‌کنند که این مصوبه به هیچ‌یک از اهداف مورد ادعای تصویب‌کنندگان آن نرسیده است. علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت خبر داد که «معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عنوان کرده است، با توجه به حذف دروس عمومی از جمله زبان انگلیسی در کنکور باید از دانشجویان ورودی جدید سال 1402 آزمون زبان گرفته شود و اگر دانشجویی نمره لازم را کسب نکرد باید زبان انگلیسی پیش‌دانشگاهی را بخواند.»

مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درخصوص برگزاری کنکور از همان روزهای ابتدایی با مخالفت جدی متخصصین و بسیاری از داوطلبان کنکور مواجه شد. در واقع در این مدت بسیاری از داوطلبان کنکور به‌ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم و نیز پشت‌کنکوری‌ها به این مصوبه اعتراض کردند. اسفند 1400 تعدادی از نمایندگان مجلس نیز طی بیانیه‌ای مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کردند. با این حال این مصوبه اجرا شد و روز گذشته رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش درباره شیوه جدید برگزاری کنکور اظهارنظر کردند. اظهارنظر ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، البته خنثی و فاقد هرگونه سوگیری بود. او در بخشی از سخنان روز گذشته خود گفت:«طرح شیوه جدید برگزاری کنکور قطعاً بدون اشکال نیست. این طرح می‌تواند از سوی مدیران و معلمان ارزیابی شود. قطعاً بهترین اظهارنظرها از سوی شما انجام خواهد شد چراکه از نظر تخصص و تعهد در ارتباط کامل با موضوع هستید.» این سخنان در حالی توسط او بیان شد که طی‌ سال‌های گذشته متخصصان بارها نظرات عموماً منفی و انتقادآمیز خود را با شورایی که او ریاستش‌ را برعهده دارد، در میان گذاشته بودند؛ انتقاداتی که البته راه به جایی نبرد.

در این باره رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن ادعای برقراری عدالت آموزشی به‌صورت عملی در دولت سیزدهم به مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: «از دیگر اقدامات مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره ضریب تاثیر قطعی ۴۰ و ۵۰ و ۶۰ درصد امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری است. بالاخره کسی پیدا شد که توانست غول کنکور را به چالش بکشد و نشان دادیم که برای اجرای کارهای بزرگ، اگرچه بودجه لازم است اما بودجه شرط کافی نیست. نشان دادیم که غیرممکن‌ها، ممکن می‌شوند اگر عزم و اراده ما راسخ باشد.»

لجاجت بر اجرای مصوبه از نگاه علمی سبقت گرفته است
علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت در واکنش به این اظهارات رئیس دولت و وزیر آموزش و پرورش، به هم‌میهن گفت:«از سال 1398 و 1399 که این مصوبه در شورایعالی انقلاب فرهنگی کلید زده شد، سه هدف اصلی را دنبال می‌کرد. کاهش گردش مالی مؤسسات کنکوری و کتاب‌های کمک آموزشی و کاهش تبلیغات این مؤسسات در صداوسیما هدف سوم نیز مربوط به سهمیه‌های کنکور بود؛ که هیچ‌یک محقق نشد. در خصوص سهمیه‌ها هیچ ترتیب اثری داده نشد و از فرصت 6 ماهه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تدوین پیش‌نویسی در این خصوص و ارائه آن به صحن مجلس دو سال می‌گذرد و هنوز پیش‌نویسی داده نشده است و سهمیه‌ها به قوت خود باقی هستند.» او ادامه داد:«موضوع کاهش گردش مالی مؤسسات کنکوری نیز نه‌تنها به نتیجه نرسید بلکه چندین برابر شد. در حال حاضر 60 درصد قبولی دانشگاه‌ها مربوط به کنکور و 40 درصد مربوط به معدل است. بنابراین همچنان کتاب‌های تستی کنکوری باید از بازار تهیه شود. علاوه بر آن، برای 40 درصد معدل داوطلبان ناچارند اقدام به خرید کتاب‌های تشریحی مربوطه کنند تا در امتحانات نهایی موفق شوند. امروز کتاب‌های امتحان نهایی به بازار آمده‌اند بنابراین امروز مافیای معدل نیز در نظام آموزشی ما شکل گرفته است. در نتیجه، این هدف نیز محقق نشد. تبلیغات این مؤسسات همچنان در صداوسیما تداوم دارد بنابراین هیچ‌یک از این اهداف به نتیجه نرسیده است.» این عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت افزود:«به نظر من هیچ فرد یا نهادی نباید این مصوبه را دستاورد تلقی کند زیرا دستاورد هر نهادی باشد چند سال دیگر آن نهاد متهم می‌شود نه تشویق. امروز بیش از 80 درصد داوطلبان کنکور در تمامی نظرسنجی‌ها با تاثیر معدل بر پذیرش در کنکور سراسری موافق هستند. جالب آنکه وزیر آموزش و پرورش به این افراد لقب مافیا می‌دهد. درحالی‌که 273 نماینده مجلس از 290 نماینده به سران قوا نامه نوشتند تا این مصوبه لغو شود. در همان زمان هم یک نفر عنوان کرده بود که ما هر تصمیمی بگیریم عده‌ای زیر چرخ‌دنده له می‌شوند. آیا این حرف مطابق عدالت است؟» او افزود:«در سال 1402 پشت‌کنکوری‌های زیر چرخ‌دنده له شدند. علت این است که نمره 20 که فردی در سال 1399 گرفته است با فردی که در سال 1401، 20 گرفته است در نمره تراز یکسان نیستند. زیرا سطح امتحانات نهایی در این سال‌ها یکسان نبوده است. گناه فردی که در سال‌های گذشته امتحان نهایی ساده‌تری داده است، چیست؟ آیا این عدالت است؟ اینگونه به عدالت نمی‌رسیم و با ادامه این روند در بحث هم‌ترازی به مشکل برمی‌خوریم.» امرایی تاکید کرد:«سازمان ما 11 ایراد این مصوبه را در سال 1400 با رئیسی در میان گذاشت و عنوان کرد که این 11 ایراد درصورتی که برطرف نشود دیر یا زود مشکل‌آفرین خواهد شد. از این 11 ایراد حداقل 7 مورد رخ داده است و 4 مورد بعدی در حال رخ دادن است. ایراداتی که گرفته شده همگی اصولی و بنیادین بودند. مثلا یکی از آنها تشدید مافیای معدل بود که در حال حاضر شکل گرفته است.» او افزود:«اظهارنظرهای رئیسی نسبت به افرادی که مخالف این مصوبه هستند، تفاوتی با اظهارنظرهای سایر موافقان مصوبه دارد؛ اول اینکه او مخالفان مصوبه را مافیا صدا نمی‌زند درحالی‌که وزیر آموزش و پرورش و همچنین دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و یاران آنها مخالفان این مصوبه را مافیا صدا می‌زنند. نکته دوم اینکه، همین که رئیسی وجود ایراد در این مصوبه را پذیرفته، خوب است. درحالی‌که سایر موافقان می‌گویند این مصوبه ایرادی ندارد. اما انتقادی که ما به رئیس دولت وارد می‌دانیم این است که ما ایرادات را به او اعلام کرده‌ایم و اگر این ایرادات برطرف شوند، مشکل حل می‌شود.»

امرایی با اشاره به حذف دروس عمومی از کنکور در شیوه جدید گفت:«چرا باید زبان عربی یا زبان انگلیسی از کنکور حذف شوند. به دلیل حذف دروس عمومی در کنکور،‌ معاون آموزشی وزارت بهداشت نامه‌ای خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور صادر کرده است مبنی براینکه با توجه به حذف دروس عمومی از جمله زبان انگلیسی در کنکور، باید از دانشجویان ورودی جدید سال 1402 آزمون زبان بگیرید و اگر دانشجویی نمره لازم را کسب نکرد، باید دانشجو زبان انگلیسی پیش‌دانشگاهی را بخواند.» او تاکید کرد:«انتقادات به این مصوبه بسیار است و من امروز به این نتیجه رسیده‌ام که لجاجت بر اجرای این مصوبه از نظرهای کارشناسی و علمی سبقت گرفته است. به هر حال اوضاع علمی این مصوبه به شدت نامناسب است.»

چیزی نمانده داوطلبان به لاهه شکایت کنند
مهدی حسین‌دوست، پژوهشگر کنکور نیز به هم‌میهن گفت:«وزیر آموزش و پرورش معتقد است که غول کنکور را به چالش کشیده‌اند. به نظر من اگر این مصوبه دستاوردی در حوزه عدالت آموزشی یا افزایش عمق یادگیری و… داشت، وزیر ناچار نبود برای دفاع از آن از چنین الفاظی استفاده کند. اگر غول کنکور شکسته شده است چرا همچنان کنکور را در اولویت دانش‌آموزان می‌بینیم. وزیر گفته است که هر امتحان نهایی یک کنکور است. در واقع غول کنکور شکسته نشده است بلکه به شکل امتحانات نهایی تکثیر شده است. استفاده از این الفاظ به این معناست که دستاوردی حاصل نشده و محبور شده‌اند از چنین سخنان پوپولیستی استفاده کنند.» او تاکید کرد:«کنکور غول نیست. آنچه غول است عدم تناسب ظرفیت رشته‌ محل‌های برتر ماست. اگر می‌توانید این غول را شکست دهید. درباره اظهارات رئیسی اما معتقدم او این مصوبه را گردن نگرفته است و به‌عنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی دفاع قابل‌توجهی از این مصوبه نکرده است. این موضوع جای تعجب دارد که حتی مسئولیت تبعات این مصوبه را نیز نمی‌پذیرد. ما مصوبه‌ای را چند سال اجرا می‌کنیم بعد براساس بازخوردها دست به اصلاح می‌زنیم. هر سال که این مصوبه اجرا شود حق‌های بسیاری پایمال می‌شود. معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد حذف پشت کنکوری‌ها از چرخه کنکور دستاورد این مصوبه است. اگر قرار است نیمی از جمعیت کنکور را از چرخه رقابت حذف کنیم این شکست کنکور نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است. چه کسی پاسخگوی این حق‌های پایمال‌شده است؟» حسین‌دوست با اشاره به نقدهای وارده به این مصوبه بیان کرد:«در طول دوٍ سه سال گذشته تقریباً مرجعی نمانده است که با این مصوبه مخالفت نکرده و آن را نقد نکند. کم مانده است که داوطلبان به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت کنند. از بدنه دولت تا مجلس و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی به این مصوبه انتقاد کرده‌اند. به عبارت دیگر وقتی کنکور را به 10 امتحان نهایی تکثیر می‌کنیم، آن‌هم در شرایطی که نظام آموزشی در کشور نابرابر است، باعث تشدید نابرابری می‌شویم زیرا رقابت اولیه که تغییر نمی‌کند.» این پژوهشگر کنکور اضافه کرد:«اگر تا پیش از این مصوبه دانش‌آموز مدرسه دولتی،‌ دانش‌آموز منطقه محروم و کم‌برخوردار که وضعیت مالی برابر با دانش‌آموزان متعلق به خانواده‌های برخوردار ندارند، مجبور بودند تنها برای کنکور کتاب تهیه کنند یا در کلاس ثبت‌نام کنند امروز باید برای تک‌تک امتحانات نهایی نیز کتاب تهیه کنند و در امتحانات ترمیم نمره شرکت کنند که با قیمت گزافی برگزار می‌شود. این مسئله باعث افزایش استرس دانش‌آموزان می‌شود.» او بیان کرد:«فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل نیز که امتحانات ساده‌تری را پشت سر گذاشته و نمرات بالایی گرفته‌اند، بدون هیچ گناهی تراز پایین‌تری در تراز تحصیلی خود کسب کرده‌‌اند.تراز نمره فارغ‌التحصیل سال 1398 با معدل کتبی 20، برابر با تراز فردی بوده است که امسال معدل 19 داشته است. زیرا در سالی امتحان داده است که امتحانات نهایی تاثیر چندانی در پذیرش کنکور نداشته‌اند و ساده‌تر بوده‌اند. در واقع این مصوبه ایرادات ریاضی دارد که به ضرر داوطلبان است.» این پژوهشگر کنکور عنوان کرد:«جبر سابقه تحصیلی ضعیف تا ابد همراه داوطلب خواهد بود و او همواره از رسیدن به کد رشته‌محل‌های برتر محروم می‌شود. همه داوطلبان از این وضعیت مضطرب هستند و به ترازدهی سابقه تحصیلی اعتراض کرده‌اند. این مصوبه به هر شکلی اصلاح و اجرا شود باز هم بی‌عدالتی را رقم می‌زند.»

 

دکمه بازگشت به بالا