احمدی زاده با بیان اینکه تاثیر سهم 50 درصدی معدل بر کنکور به زیان داوطلبان مناطق محروم است، گفت: آمارها نشان می دهد برخورداری از امکانات مناسب سبب بالارفتن معدل می شود و با اجرای این قانون دانش آموزان مناطق محروم شانس کمتری برای ورود به دانشگاه های معتبر دارند.
احمد احمدی زاده نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان ها، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان ها، با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: مسئله آموزش در کشور یک مسئله چند وجهی است و مشکلات زیادی از جمله ناعدالتی در امر آموزش دارد.
وی افزود: دولت ها همیشه تلاش می کنند تصمیماتی گرفته و اجرا شود که ناعدالتی در همه حوزه ها به ویژه حوزه آموزش را از بین ببرند و با برقراری عدالت فرصت برابر برای پیشرفت همه شهروندان فراهم کنند. این در حالی است که اکنون قانون تاثیر 50 درصدی معدل در کنکور اجرا می شود که مصداق بی عدالتی در امر آموزش است.
احمدی زاده با اشاره به رد شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجرایی نشدن تاثیر 50 درصد معدل بر نتیجه کنکور و بازگشت شیوه برگزاری کنکور به قبل از 1400 گفت: بر این اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که همان افزایش تاثیر معدل بر کنکور است، ملاک عمل قرار گرفته است.
نماینده استان خراسان رضوی در شورای عالی استان ها تصریح کرد: این در صورتی است که تاثیر 50 درصد معدل بر کنکور خلاف عدالت آموزشی است و باعث می شود، دانش آموزان مناطق محروم، بیش از پیش متضرر شوند.
نماینده شورای عالی استان ها در حوزه آموزش و پرورش کشور افزود: برگزاری کنکور به این شیوه به دلیل توزیع ناعادلانه امکانات و فرصت های آموزشی، به ضرر دانش آموزان مناطق محروم است چرا که در این مناطق به دلیل فقر اقتصادی و کمبود امکانات، خانواده ها نمی توانند چندان بر روی آموزش فرزندان خود سرمایه گذاری کنند و از آنجا که امتحانات نهایی تابع شرایطی چون کلاس آموزشی و کتاب های کمک آموزشی و غیره است، این دانش آموزان خانواده های دهک های بالا و شهرهای بزرگ هستند که می توانند در این زمینه موفق تر باشند.
نماینده خراسان رضوری در شورای عالی استان ها تصریح کرد: هر چند در کنکور هم این وضعیت و توزیع ناعادلانه امکانات را مشاهده می کنیم که بررسی دهک های اقتصادی و مدارس خاص رتبه های برتر کنکور در سالیان اخیر، شاهدی بر این مدعا است اما باز در کنکور، سهمیه مناطق محروم می توانست، مقداری این وضعیت را جبران کند اما با ملاک های فعلی، این موضوع هم کمرنگ شده است.
احمدی زاده اظهار داشت: اگر قرار بر افزایش سهم معدل است، سهمیه مناطق محروم در پذیرش رشته های دانشگاهی افزایش یابد و از سوی دیگر، دولت در مناطق محروم مراکز و مدارس شبانه روزی را تقویت کند، نه اینکه مدرسه شبانه روزی داشته باشیم اما دانش آموزان از امکانات و خوابگاه و غذای مناسبی برخوردار نباشند.
سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری شورای عالی استان ها با اشاره دیگر به موضوع رتبه های برتر کنکور سراسری در سالیان اخیر، عنوان کرد: همان گونه که اشاره کردم اکثر رتبه های برتر کنکور در مدارس خاص مانند غیردولتی، تیزهوشان و نمونه دولتی تحصیل کرده اند و بسیاری از آن ها نیز متعلق به دهک های بالا اقتصادی هستند و این یک هشدار برای مسئولان آموزشی کشور است و آموزش نباید به سوی طبقاتی شدن حرکت کند چرا که تشدید محرومیت باعث تضعیف کشور می شود و تبعات اجتماعی به دنبال دارد.
پایان پیام/
فضل الله عرب در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره ی مصوبه ی جدید کنکور نوشت:
متاسفانه چند روز پیش مطلبی با تیتر «» در خبرگزاری شما منتشر شد که طی آن اتهامات زیادی به خیلی از دلسوزان آموزش کشور منتسب شد. البته از یک سری جهات انتشار این یادداشت خوشحال کننده است! چون اعضای شورای انقلاب فرهنگی که فقط پشت درهای بسته و بدون پاسخگویی به مخالفان مصوبه ی کنکوری و رد کردن پیشنهاد مناظره با آنها و دفاع از مصوبه پرایرادشان باعث ابلاغ این مصوبه شده اند و حالا جای شکر دارد که حداقل از سوی یکی از موافقان مصوبه، چند خط یادداشت نوشته است!
نگارنده آن یادداشت بدون اشاره به جزئیات مصوبه ناعادلانه شورای انقلاب فرهنگی درباره کنکور فقط از اعضای شورای انقلاب فرهنگی تشکر کرده و مخالفان مصوبه را به اتهامات واهی متهم کرده است.
با استفاده از مشاوره کنکور انسانی می توانید 20 نکته کلیدی را انجام داده و شانس خود را در قبولی کنکور افزایش دهید.
در قسمتی ازین یادداشت از دکتر هامون سبطی (مدیر موسسه کاد و مدیر انتشارات نشر دریافت و رییس کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت) که مدرس و مولف درس ادبیات کنکور است با لفظ مافیا یاد شده است!
راستی آزمایی گفته های نگارنده آن یادداشت و یادداشت فعلی من کار چندان سختی نیست. با یک گشت و گذار در صفحات مجازی و سایت های فروش آنلاینِ کتاب، محصولات رنگارنگی که به سبد کنکور اضافه شده قابل مشاهده است! پرواضح است که مصوبه کنکوری شورا، درآمد موسسات کنکور و انتشاراتی ها (و به طبع هزینه داوطلبان کنکور) را چند برابر کرده است و خواهد کرد. چون یک کنکور تبدیل به دو کنکور شده و علاوه بر کنکور تستی، امتحانات تشریحی هم در پذیرش دانشگاه ها حائز اهمیت شده است. چگونه امکان دارد که این مصوبه به ضرر مافیای کنکور باشد اما صدایی از هیچ کدام از مدیران موسسات و انتشاراتی ها درنیامده باشد غیر از دکتر هامون سبطی! برعکس جلوه دادن واقعیت کار شرافتمندانه ای نیست! دشمن جلوه دادن دوست کار درستی نیست! شاید برای ما عجیب است که چگونه دکتر سبطی حاضر شده انتفاعات مالی خود و موسسه اش را فدای دفاع از حقوق داوطلبان کنکور کند اما اینکه به جای تشکر، ایشان را متهم کنیم کار زشت و ناپسندی است!
حالا که در کنکور 1402 فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم لازم است، داوطلبانی که در پنجره ترمیم معدل شهریور شرکت کرده اند برای ترمیم یا ایجاد سوابق تحصیلیِ 10 درس سال دوازدهم، حدود 800 هزار تومان فقط به آموزش و پرورش پول پرداخت کرده اند! این هزینه، سوای هزینه لازم برای خرید کتاب های آمادگی امتحانات تشریحی است که در همین تابستان توسط بعضی انتشاراتی ها (که بعضاً تبلیغات صدا و سیما را هم قبضه کرده اند و فقط داعیه دفاع از عدالت اموزشی را دارند) منتشر شده است! حالا حساب کنید برای کنکور 1404 و 1405 به بعد که طبق مصوبه شورا، امتحانات تشریحی سال یازدهم و دهم هم به مرور به سوابق کتبی دیپلم اضافه می شود داوطلبان کنکور چه هزینه گزافی را برای قبولی در دانشگاه ها باید هزینه کنند! این نکته را هم در نظر بگیرید که خرید محصولات و خدمات کنکور تستی، هم چنان به قوت خود باقی است. چون هم چنان بین 40٪ تا 60٪ سنجش، بر عهده کنکور است!
طبق گفته های مسئولان آموزش و پرورش داوطلبانی که فارغ التحصیل می شوند (یا بهتر است بگوییم پشت کنکوری ها) از دایره تحصیل رایگان خارج شده اند و برای شرکت در امتحانات ترمیم معدل باید به این وزارتخانه پول پرداخت کنند. تا قبل از این هم 87٪ پذیرش دانشگاه ها بدون کنکور و بر حسب سوابق تحصیلی بوده و رقابت کنکور فقط سر 13٪ ظرفیت دانشگاه هاست. اما با مصوبه شورا، پذیرش در همان 13٪ ظرفیت دانشگاه ها که شامل رشته های تاپ مثل پزشکی می شود هم باید از فیلتر امتحانات آموزش و پرورش عبور کند. ظرفیت این رشته ها محدود است و طبیعی است که خیلی از داوطلبان کنکور (به خصوص داوطلبان مناطق محروم) پشت کنکور بمانند تا برای آمادگی بیشتر جهت شرکت در کنکور، مجدداً شانس خود را امتحان کنند. مصوبه جدید کنکور که شورا تصویب کرده «آموزش» را «پولی تر» کرده است و جای هیچ شک و تردیدی در این قضیه وجود ندارد. بعد از ابلاغ مصوبه در ابتدای تابستان، تعداد ثبت نام و شهریه مدارس غیرانتفاعی سر به فلک کشیده است. همه چیز مثل روز روشن است و نمی توان با این ادعا که من داوطلب منطقه محروم و موافق مصوبه جدید کنکور هستم واقعیت ها را باراناخبر جلوه دهم!
از خبرگزاری انصاف نیوز خواهشمندم هویت واقعی نگارنده یادداشت مذکور را بررسی کنند (حتی از طریق لایو یا دیدار حضوری) و اگر ایشان دروغ گفته و اهل مناطق محروم نیست ضمن عذرخواهی از مخاطبان رسانه شان آن یادداشت را حذف کنند.
اقای امرایی (عضو دیده بان) هفته گذشته یک پیشنهاد به سازمان سنجش داده است و بهتر است خود سازمان سنجش به این غائله پایان دهد و مشخص کند آیا مصوبه کنکوری جدید به نفع داوطلبان محروم و منطقه سه است یا به ضررشان. به این صورت که نتایج داوطلبان منطقه سه در کنکور 1401 را یک بار با اعمال تاثیر مثبت معدل لحاظ کند و یک بار با اعمال تاثیر قطعی معدل (طبق مصوبه شورای انقلاب فرهنگی) و به صورت رسمی اعلام کند در کدام حالت رتبه این داوطلبان بهتر شده است؟
بقیه ایرادات جزئی مصوبه با تیتر «داوطلبان کنکور موش آزمایشگاهی نیستند» قبلاً توسط شخص بنده خدمت خبرگزاری ها ارسال شده است.
انتهای پیامگروه دانشگاه خبرگزاری فارس- مرضیه حسن پور؛ «کنکور» مساله ای است که نه امروز و دیروز بلکه از قبل ترها و قطعا تا بعدترها ذهن بیشتر خانواده های ایرانی را به خود معطوف کرده است، چرا که بیشتر خانواده های ایرانی حداقل یک فرزند کنکوری در خانواده دارند و کنکور به عنوان مساله ای که در میان جوانان ایرانی نقطه عطف تعیین سرنوشت محسوب می شود، بسیار مورد اهمیت است.
جوانان ایرانی که برای شرکت در کنکور استرس دارند، هر روز اخبار مربوط به این حوزه را نیز دنبال می کنند و حتی این اخبار را به نقد می کشند، این مساله امسال بسیار برجسته تر شده و دلیل آن هم تغییر در نحوه برگزاری کنکور است.
داوطلبان کنکور در جریان هستند که براساس مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره آزمون سراسری در آزمون سال های 1402 و 1403 فقط سوابق تحصیلی سال دوازدهم با تاثیر قطعی درنظر گرفته می شود و در کنکور سال 1404 معدل سال یازدهم نیز اضافه می شود و در کنکور سال 1405 سوابق تحصیلی سال دهم هم اضافه خواهد شد.
با وجود این مصوبه، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در سال 1402 صرفا 40 درصد خواهد بود و در سال 1403 به 50 درصد تاثیر قطعی می رسد و در سال 1405 به 60 درصد تاثیر قطعی خواهد رسید.
همچنین براساس این مصوبه، کنکور فقط شامل دروس تخصصی می شود و دروس عمومی در سوابق تحصیلی تاثیرگذار خواهد بود، آزمون دو بار در سال برگزار می شود و سوابق تحصیلی نیز قابل تکرار است یعنی اگر معدل سه سال آخر برای دانش آموزان مطلوب نبود، آن دانش آموز می تواند شرکت در امتحانات را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب برسد.
این مصوبه از لحظه اعلام تاکنون در صدر اخبار کنکوری قرار داشته و انتقاد و طرفداری های زیادی از آن شده است.
* پای صحبت مخالفان مصوبه جدید کنکور سراسری
در این میان برخی داوطلبان کنکور با ثبت پویشی در سامانه فارس من به ذکر ایرادهای این مصوبه پرداخته و خواستار لغو آن شده اند.
آیدا جباری سردبیر پویش سامانه فارس من گفته است: می گویند این مصوبه عادلانه است، چگونه عادلانه است وقتی ما دو بار در سال کنکور می دهیم ولی ترمیم معدل فقط یکبار است؟ من خودم چند سال پیش فارغ التحصیل شدم و ترجیح می دهم در رشته ای که به آن علاقه دارم درس بخوانم و در دانشگاه به ادامه تحصیل بپردازم هم باید برای ترمیم معدل بخوانم و هم تشریحی و هم برای کنکور به صورت تستی درس بخوانم که این موضوع اصلا به نفع داوطلبان نیست، بچه های مناطق محروم تستی را نمی توانند به درستی بخوانند چرا که امکانات آنها کمتر است و گفته اند برای شما مدرسه ای تلویزیونی به وجود می آوریم.
یکی دیگر از داوطلبان نیز در این باره گفت: با اجرای مصوبه جدید کنکور خواستند دست مافیا را از درآمدزایی کنکوری قطع کنند در حالیکه با این مصوبه مافیا دو بار کلاس های کنکوری برگزار می کنند و به درآمد بیشتری دست می یابند.
داوطلب دیگر کنکور سراسری گفت: اگر مسوولان به فکر مناطق محروم هستند، بهتر است ظرفیت مازاد پردیس های پولی را به ظرفیت دانشگاه های دولتی اضافه کنند.
به طور کلی داوطلبان کنکور سراسری، تقلب در امتحانات نهایی، غربال گری بسیار ضعیف امتحانات و افزایش تراکنش موسسات کنکوری را از ایرادهای این مصوبه دانسته اند و خواستار توضیح مسوولان درباره مزایای این مصوبه شدند.
* مزایای مصوبه کنکور از زبان دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی
از این رو مزایای مصوبه کنکوری جدید را از سعیدرضا عاملی دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی جویا شدیم که صحبت های عاملی را به صورت بخش بندی در زیر آورده ایم:
_ مصوبه جدید کنکور سراسری سبب ایجاد عدالت آموزشی شده و از این طریق شانس یکسانی برای داوطلبان کنکور سراسری در تمام استان ها و حتی روستاهای کشور در هر طبقه اجتماعی و اقتصادی ایجاد می شود.
_ مصوبه جدید کنکور به نفع داوطلبان ساکن در استان های محروم تر است چرا که آمار سال های گذشته نشان می دهند این داوطلبان سهم چندانی در رتبه های برتر کنکور ندارند بنابراین مصوبه جدید برای از بین رفتن نفع قشر ثروتمند از پذیرش در دانشگاه بوده است، همچنین این داوطلبان به کلاس های کنکور و منابع تستی نیز دسترسی ندارند و تامین هزینه چنین کلاس هایی برایشان سخت است؛ با اجرای این مصوبه، سنجش داوطلبان کنکور به صورت متناسب انجام می شود یعنی دیگر تفاوتی بین دهک های مختلف اقتصادی وجود ندارد.
_ در مدت حدود سه ساعت نمی توان اطلاعات علمی حاصل در سال های دبیرستانی را فقط با طرح سوال های تستی سنجید بنابراین هم سنجش داوطلبان مشکل دارد و هم فشار روانی بالایی به داوطلبان و خانواده هایشان وارد می شود. پس پذیرش از طریق تاثیر سوابق تحصیلی می تواند در کاهش استرس داوطلبان اثرگذار باشد.
_ با اجرای این مصوبه، کنکور سراسری 2 بار در سال برگزار می شود و دسترسی به سوابق تحصیلی بهتر نیز قابل تکرار است بنابراین استرس و اضطراب داوطلبان برای قبول شدن کمتر می شود.
به گفته دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوبه جدید کنکور سراسری برای کنکور 1402 اجرا می شود و داوطلبان کنکور باید خود را برای روزهای 29 و 30 دی ماه 1401 و 14 و 15 تیرماه 1402 آماده کنند.
پایان پیام/هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
بررسی اظهارات رئیس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور
روز گذشته رئیس دولت سیزدهم و وزیر آموزش و پرورش در اظهاراتی جداگانه به مصوبه جدید کنکور پرداخته اند. مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری موافقان کم و منتقدانی قابل توجه دارد. کارشناسان در گفت وگو با هم میهن تاکید می کنند که این مصوبه به هیچ یک از اهداف مورد ادعای تصویب کنندگان آن نرسیده است. علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت خبر داد که «معاون آموزشی وزارت بهداشت در نامه ای خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور عنوان کرده است، با توجه به حذف دروس عمومی از جمله زبان انگلیسی در کنکور باید از دانشجویان ورودی جدید سال 1402 آزمون زبان گرفته شود و اگر دانشجویی نمره لازم را کسب نکرد باید زبان انگلیسی پیش دانشگاهی را بخواند.»
مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درخصوص برگزاری کنکور از همان روزهای ابتدایی با مخالفت جدی متخصصین و بسیاری از داوطلبان کنکور مواجه شد. در واقع در این مدت بسیاری از داوطلبان کنکور به ویژه دانش آموزان مناطق محروم و نیز پشت کنکوری ها به این مصوبه اعتراض کردند. اسفند 1400 تعدادی از نمایندگان مجلس نیز طی بیانیه ای مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کردند. با این حال این مصوبه اجرا شد و روز گذشته رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش درباره شیوه جدید برگزاری کنکور اظهارنظر کردند. اظهارنظر ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی، البته خنثی و فاقد هرگونه سوگیری بود. او در بخشی از سخنان روز گذشته خود گفت:«طرح شیوه جدید برگزاری کنکور قطعاً بدون اشکال نیست. این طرح می تواند از سوی مدیران و معلمان ارزیابی شود. قطعاً بهترین اظهارنظرها از سوی شما انجام خواهد شد چراکه از نظر تخصص و تعهد در ارتباط کامل با موضوع هستید.» این سخنان در حالی توسط او بیان شد که طی سال های گذشته متخصصان بارها نظرات عموماً منفی و انتقادآمیز خود را با شورایی که او ریاستش را برعهده دارد، در میان گذاشته بودند؛ انتقاداتی که البته راه به جایی نبرد.
در این باره رضا مرادصحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز ضمن ادعای برقراری عدالت آموزشی به صورت عملی در دولت سیزدهم به مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی پرداخت و گفت: «از دیگر اقدامات مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره ضریب تاثیر قطعی 40 و 50 و 60 درصد امتحانات نهایی در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری است. بالاخره کسی پیدا شد که توانست غول کنکور را به چالش بکشد و نشان دادیم که برای اجرای کارهای بزرگ، اگرچه بودجه لازم است اما بودجه شرط کافی نیست. نشان دادیم که غیرممکن ها، ممکن می شوند اگر عزم و اراده ما راسخ باشد.»
لجاجت بر اجرای مصوبه از نگاه علمی سبقت گرفته است
علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در واکنش به این اظهارات رئیس دولت و وزیر آموزش و پرورش، به هم میهن گفت:«از سال 1398 و 1399 که این مصوبه در شورایعالی انقلاب فرهنگی کلید زده شد، سه هدف اصلی را دنبال می کرد. کاهش گردش مالی موسسات کنکوری و کتاب های کمک آموزشی و کاهش تبلیغات این موسسات در صداوسیما هدف سوم نیز مربوط به سهمیه های کنکور بود؛ که هیچ یک محقق نشد. در خصوص سهمیه ها هیچ ترتیب اثری داده نشد و از فرصت 6 ماهه شورایعالی انقلاب فرهنگی برای تدوین پیش نویسی در این خصوص و ارائه آن به صحن مجلس دو سال می گذرد و هنوز پیش نویسی داده نشده است و سهمیه ها به قوت خود باقی هستند.» او ادامه داد:«موضوع کاهش گردش مالی موسسات کنکوری نیز نه تنها به نتیجه نرسید بلکه چندین برابر شد. در حال حاضر 60 درصد قبولی دانشگاه ها مربوط به کنکور و 40 درصد مربوط به معدل است. بنابراین همچنان کتاب های تستی کنکوری باید از بازار تهیه شود. علاوه بر آن، برای 40 درصد معدل داوطلبان ناچارند اقدام به خرید کتاب های تشریحی مربوطه کنند تا در امتحانات نهایی موفق شوند. امروز کتاب های امتحان نهایی به بازار آمده اند بنابراین امروز مافیای معدل نیز در نظام آموزشی ما شکل گرفته است. در نتیجه، این هدف نیز محقق نشد. تبلیغات این موسسات همچنان در صداوسیما تداوم دارد بنابراین هیچ یک از این اهداف به نتیجه نرسیده است.» این عضو کمیسیون آموزش دیده بان شفافیت و عدالت افزود:«به نظر من هیچ فرد یا نهادی نباید این مصوبه را دستاورد تلقی کند زیرا دستاورد هر نهادی باشد چند سال دیگر آن نهاد متهم می شود نه تشویق. امروز بیش از 80 درصد داوطلبان کنکور در تمامی نظرسنجی ها با تاثیر معدل بر پذیرش در کنکور سراسری موافق هستند. جالب آنکه وزیر آموزش و پرورش به این افراد لقب مافیا می دهد. درحالی که 273 نماینده مجلس از 290 نماینده به سران قوا نامه نوشتند تا این مصوبه لغو شود. در همان زمان هم یک نفر عنوان کرده بود که ما هر تصمیمی بگیریم عده ای زیر چرخ دنده له می شوند. آیا این حرف مطابق عدالت است؟» او افزود:«در سال 1402 پشت کنکوری های زیر چرخ دنده له شدند. علت این است که نمره 20 که فردی در سال 1399 گرفته است با فردی که در سال 1401، 20 گرفته است در نمره تراز یکسان نیستند. زیرا سطح امتحانات نهایی در این سال ها یکسان نبوده است. گناه فردی که در سال های گذشته امتحان نهایی ساده تری داده است، چیست؟ آیا این عدالت است؟ اینگونه به عدالت نمی رسیم و با ادامه این روند در بحث هم ترازی به مشکل برمی خوریم.» امرایی تاکید کرد:«سازمان ما 11 ایراد این مصوبه را در سال 1400 با رئیسی در میان گذاشت و عنوان کرد که این 11 ایراد درصورتی که برطرف نشود دیر یا زود مشکل آفرین خواهد شد. از این 11 ایراد حداقل 7 مورد رخ داده است و 4 مورد بعدی در حال رخ دادن است. ایراداتی که گرفته شده همگی اصولی و بنیادین بودند. مثلا یکی از آنها تشدید مافیای معدل بود که در حال حاضر شکل گرفته است.» او افزود:«اظهارنظرهای رئیسی نسبت به افرادی که مخالف این مصوبه هستند، تفاوتی با اظهارنظرهای سایر موافقان مصوبه دارد؛ اول اینکه او مخالفان مصوبه را مافیا صدا نمی زند درحالی که وزیر آموزش و پرورش و همچنین دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی و یاران آنها مخالفان این مصوبه را مافیا صدا می زنند. نکته دوم اینکه، همین که رئیسی وجود ایراد در این مصوبه را پذیرفته، خوب است. درحالی که سایر موافقان می گویند این مصوبه ایرادی ندارد. اما انتقادی که ما به رئیس دولت وارد می دانیم این است که ما ایرادات را به او اعلام کرده ایم و اگر این ایرادات برطرف شوند، مشکل حل می شود.»
امرایی با اشاره به حذف دروس عمومی از کنکور در شیوه جدید گفت:«چرا باید زبان عربی یا زبان انگلیسی از کنکور حذف شوند. به دلیل حذف دروس عمومی در کنکور، معاون آموزشی وزارت بهداشت نامه ای خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور صادر کرده است مبنی براینکه با توجه به حذف دروس عمومی از جمله زبان انگلیسی در کنکور، باید از دانشجویان ورودی جدید سال 1402 آزمون زبان بگیرید و اگر دانشجویی نمره لازم را کسب نکرد، باید دانشجو زبان انگلیسی پیش دانشگاهی را بخواند.» او تاکید کرد:«انتقادات به این مصوبه بسیار است و من امروز به این نتیجه رسیده ام که لجاجت بر اجرای این مصوبه از نظرهای کارشناسی و علمی سبقت گرفته است. به هر حال اوضاع علمی این مصوبه به شدت نامناسب است.»
چیزی نمانده داوطلبان به لاهه شکایت کنند
مهدی حسین دوست، پژوهشگر کنکور نیز به هم میهن گفت:«وزیر آموزش و پرورش معتقد است که غول کنکور را به چالش کشیده اند. به نظر من اگر این مصوبه دستاوردی در حوزه عدالت آموزشی یا افزایش عمق یادگیری و… داشت، وزیر ناچار نبود برای دفاع از آن از چنین الفاظی استفاده کند. اگر غول کنکور شکسته شده است چرا همچنان کنکور را در اولویت دانش آموزان می بینیم. وزیر گفته است که هر امتحان نهایی یک کنکور است. در واقع غول کنکور شکسته نشده است بلکه به شکل امتحانات نهایی تکثیر شده است. استفاده از این الفاظ به این معناست که دستاوردی حاصل نشده و محبور شده اند از چنین سخنان پوپولیستی استفاده کنند.» او تاکید کرد:«کنکور غول نیست. آنچه غول است عدم تناسب ظرفیت رشته محل های برتر ماست. اگر می توانید این غول را شکست دهید. درباره اظهارات رئیسی اما معتقدم او این مصوبه را گردن نگرفته است و به عنوان رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی دفاع قابل توجهی از این مصوبه نکرده است. این موضوع جای تعجب دارد که حتی مسئولیت تبعات این مصوبه را نیز نمی پذیرد. ما مصوبه ای را چند سال اجرا می کنیم بعد براساس بازخوردها دست به اصلاح می زنیم. هر سال که این مصوبه اجرا شود حق های بسیاری پایمال می شود. معاون وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد حذف پشت کنکوری ها از چرخه کنکور دستاورد این مصوبه است. اگر قرار است نیمی از جمعیت کنکور را از چرخه رقابت حذف کنیم این شکست کنکور نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است. چه کسی پاسخگوی این حق های پایمال شده است؟» حسین دوست با اشاره به نقدهای وارده به این مصوبه بیان کرد:«در طول دوٍ سه سال گذشته تقریباً مرجعی نمانده است که با این مصوبه مخالفت نکرده و آن را نقد نکند. کم مانده است که داوطلبان به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کنند. از بدنه دولت تا مجلس و نهادهای دانشگاهی و پژوهشی به این مصوبه انتقاد کرده اند. به عبارت دیگر وقتی کنکور را به 10 امتحان نهایی تکثیر می کنیم، آن هم در شرایطی که نظام آموزشی در کشور نابرابر است، باعث تشدید نابرابری می شویم زیرا رقابت اولیه که تغییر نمی کند.» این پژوهشگر کنکور اضافه کرد:«اگر تا پیش از این مصوبه دانش آموز مدرسه دولتی، دانش آموز منطقه محروم و کم برخوردار که وضعیت مالی برابر با دانش آموزان متعلق به خانواده های برخوردار ندارند، مجبور بودند تنها برای کنکور کتاب تهیه کنند یا در کلاس ثبت نام کنند امروز باید برای تک تک امتحانات نهایی نیز کتاب تهیه کنند و در امتحانات ترمیم نمره شرکت کنند که با قیمت گزافی برگزار می شود. این مسئله باعث افزایش استرس دانش آموزان می شود.» او بیان کرد:«فارغ التحصیلان سال های قبل نیز که امتحانات ساده تری را پشت سر گذاشته و نمرات بالایی گرفته اند، بدون هیچ گناهی تراز پایین تری در تراز تحصیلی خود کسب کرده اند.تراز نمره فارغ التحصیل سال 1398 با معدل کتبی 20، برابر با تراز فردی بوده است که امسال معدل 19 داشته است. زیرا در سالی امتحان داده است که امتحانات نهایی تاثیر چندانی در پذیرش کنکور نداشته اند و ساده تر بوده اند. در واقع این مصوبه ایرادات ریاضی دارد که به ضرر داوطلبان است.» این پژوهشگر کنکور عنوان کرد:«جبر سابقه تحصیلی ضعیف تا ابد همراه داوطلب خواهد بود و او همواره از رسیدن به کد رشته محل های برتر محروم می شود. همه داوطلبان از این وضعیت مضطرب هستند و به ترازدهی سابقه تحصیلی اعتراض کرده اند. این مصوبه به هر شکلی اصلاح و اجرا شود باز هم بی عدالتی را رقم می زند.»