مسیر ۱۰ ساله را یک‌ سال‌ونیمه رفتیم

وقتی کرونا بر جهان مسلط شد ، هیچکس تصور نمی کرد که یک انقلاب بزرگ رخ دهد. سایه تاج بر جهان افتاد و کشور ما ، مدارس و دانشگاهها همراه با کار زیاد بسته شد ، بنابراین اگر ویروس عصبانی کمی آرام نشود ، اما وضعیت جدی تر از این حرفه ها بود. تداوم بیماری کووید -19 منجر به تصمیم گیری های متفاوتی شد.

به گزارش باراناخبر ، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: در دنیا سیستم آموزش عالی به سمت آموزش آنلاین و از راه دور حرکت کرد و ایران نیز باید وارد این حوزه می شد. در روزهای اولیه ، محبوبیت آموزش آنلاین در کشور ، مانند بسیاری از کشورهای دیگر جهان ، افزایش یافت ، اما اکنون پس از حدود یک سال و نیم از این روش آموزشی ، برخی از افراد فعال در این سیستم آموزشی تجربه های متفاوتی را تجربه کرده اند. . در واحدهای مختلف دانشگاهی از سیستم های داخلی و خارجی متفاوتی استفاده شده است که البته مانند بسیاری از سیستم های آموزش آنلاین در جهان دارای مشکل هستند ، اما هنگامی که در دوران همه گیری توانسته است نیازهای تعداد زیادی از دانش آموزان را برآورده کند ، باید توجه ویژه ای به آن شود. به او پرداخت شود

ادامه تحصیل مجازی ، شاید بعد از کرونا

ماندانا نصراللهی ، مدیرکل آموزش و مطالعات تحصیلات تکمیلی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، می گوید: «موفقیت به پایان رسیده است. آموزش آنلاین برای هر م institutionسسه و موسسه آموزش عالی کمکی است که می توان به آن مثبت نگاه کرد. یکی از مزایای سیستم آموزش الکترونیکی این است که دانش آموزان می توانند از آن در هر شرایط و در هر شرایط اجتماعی ، آب و هوای کشور استفاده کنند و این نقطه قوتی برای واحدها است. از آنجایی که زیرساخت های سیستم های آموزشی آنلاین به حدی رسیده است که حتی با ریشه کن کردن ویروس کرونا می توانیم از آنها استفاده کنیم ، قطعاً پس از این مدت از این ویژگی استفاده خواهیم کرد و احتمالاً برخی از آموزش ها را به صورت مجازی ادامه می دهیم. اما سیستم آموزش الکترونیکی که در آن زمان کار می کردیم نقاط ضعف خود را نیز داشت که یکی از آنها مشکل اتصال دانش آموزان به سیستم بود. “مطمئناً این مشکل بیشتر در بین دانشجویان مرتبط با این سیستم از خارج و به طور کلی دانشجویان غیرایرانی شایع بود.”

وی افزود: سیستم های آموزشی آنلاین ، به ویژه برخی که بومی تلقی می شوند ، هرگز تا این حد تحت فشار قرار نگرفته اند و این حجم و تعداد کاربران و کلاس ها ، اما آنچه اکنون پس از این یک سال آموزش مجازی مشاهده می شود ، این است. سیستم هایی مانند دان – که بخشهای مختلف آن توسط جوانان ایرانی پشتیبانی می شوند – توانسته اند گروه آموزشی آنلاین را در واحدهایی مانند جنوب تهران ، که از نزدیک دیده ایم ، با موفقیت نسبی پشتیبانی کنند. “

دانش آموزان در امتحانات قطع انرژی شکست می خورند

وی در مورد واکنش های دانشکده ها گفت: “برخی از اعضای هیئت علمی نیز به دلیل شرایط عروق بیماری کرونا به جای رو در رو ، آموزش آنلاین را ترجیح می دهند و در حین مکالمه کلاس های حضوری را نمی پذیرند.” یکی از رایج ترین مشکلات در ارتباط الکترونیکی یادگیری ارتباط با سیستم بود ، به ویژه در زمینه رمزهای عبور و نام کاربری ، جایی که دانش آموزان اغلب با مشکل مواجه می شدند و در واقع مشکلات بیشتر فنی بودند. “

نصراللهی با اشاره به قطعی برق هنگام امتحانات گفت: قطعی برق که چند هفته است با آن روبرو شده ایم ، برخی از دانش آموزان را با مشکل مواجه کرده است ، بنابراین برخی از آنها در امتحانات موفق نشدند و طبق برنامه یا کلاس خود عمل کردند. ما مشکل قطع برق را کنار گذاشتیم ، خالق سیستم در این دوره توانست نیازهای آموزشی حدود نیم میلیون دانشجوی دانشگاه آزاد را برآورده کند و با شکست هایی که رخ داد ، مسئله آموزش را به طور جدی دنبال کند. ” شاید عدم انعطاف پذیری و پشتیبانی از سیستم ها – که عموماً بومی بودند – می توانست دانش آموزان زیادی را پشت سر بگذارد. “

کلاس های ثبت نشده ؛ بزرگترین ضعف سیستم

وی با تاکید بر اینکه آموزش رایگان دانشگاه آزاد در قالب یک سیستم سیستماتیک به طور طبیعی دارای نقاط قوت و ضعف است ، خاطرنشان کرد: ما در قسمت گزارشگری این سیستم با مشکلات و کمبودهای زیادی روبرو بودیم ، بنابراین نتوانستیم حضور دانشجویان در کلاس های آنلاین. دانش آموز ادعا کرد که او در کلاس ها شرکت نمی کند و هیچ بخشی از ما برای حضور یا عدم حضور دانش آموز برای پرداخت شهریه وجود ندارد. در همین حال ، با عادی شدن شرایط ، دانش آموزان ترجیح می دهند به صورت حضوری در کلاس ها شرکت کنند. از آنجا که کلاس های حضوری با نظم و هماهنگی بیشتری برگزار می شود ، برخی از اساتید در برگزاری به موقع کلاس ها مشکل داشتند که این امر نیز موجب نارضایتی دانش آموزان شد. یکی از بزرگترین چالش ها در برگزاری کلاس ها این بود که نمی توان کلاس ها را ثبت کرد و نمی توان از آنها به صورت آفلاین استفاده کرد و دانش آموزانی که در آن زمان در کلاس نبودند اگر کلاس را به صورت حضوری ثبت نام نکنند ، کلاس را از دست می دهند. این چالش ها در ایران با آموزش الکترونیکی روبرو است ، جایی که همه کشورهای جهان با مشکلات مشابهی در آموزش آنلاین روبرو شده اند ، اما در چنین شرایطی ، این تنها راه نجات از این همه گیری است.

گواهینامه دانشجویی ؛ مشکل اساسی امتحانات مجازی

امیر احمدی نژاد ، یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران مرکزی ، در مورد نحوه عملکرد آموزش آنلاین بیماری کرونا گفت: شرایط پس از بیماری کرونا نباید از چنین بستری صرف نظر شود و از این ویژگی می توان به خوبی استفاده کرد. سیستم گرای دانشگاه مانند هر سیستم دیگری مشکلاتی دارد. یکی از مشکلاتی که در این دوره زمانی که درسها بصورت آنلاین برگزار می شود ، مشکل احراز هویت دانش آموزان است ، به ویژه در بحث امتحانات ، بنابراین ما نمی توانیم افراد را در این زمینه احراز هویت کنیم و هیچ تضمینی وجود ندارد که فردی که پشت سیستم است باید دانشجو باشد یا شخص دیگری ؛ “مطمئناً اساتید سعی کرده اند این چالش را با مدل های مختلف حل کنند ، اما سیستم آموزشی تحت تأثیر این مسئله قرار دارد و بازگشت آن به حالت عادی دشوار است.”

مسیر 10 ساله را یک سال و نیم طی کردیم

وی در ادامه گفت که در همان زمان یک تخت آماده شده است و ما یک سال و نیم را در فضای رشته های جاده ای که قرار بود در 10 سال گذشته بدست آوریم گذرانده ایم ، اما مزایای این تخت نمی تواند باشد. نادیده گرفته شد ؛ خیلی ها بودند که علیرغم تحصیلات عالیه ، با توجه به نیاز رشته خود با کامپیوتر سر و کار نداشتند ، به عنوان مثال ، برخی از دانشجویان علوم انسانی ممکن است ارتباط چندانی با کامپیوتر نداشته باشند ، اما این ویژگی باعث شد آنها با این فضا موافقت کنند. این ویژگی باید برای صرفه جویی در انرژی در آینده استفاده شود تا فضای آموزشی نیازی به گسترش نداشته باشد و بنابراین ما می توانیم از این ویژگی حتی در شرایط عادی به صورت محدود استفاده کنیم ، مانند 20 درصد کلاس ها در قالب آموزش مجازی و 80 of آن. به صورت حضوری برگزار می شود. “جلساتی که می توانند در این سیستم کاربردی باشند ، یا حتی کلاسهای فوق برنامه ، می توانند بسیار مفید باشند.”

نیاز به واکسیناسیون دانشگاهیان قبل از شروع سال جدید

وی خاطرنشان کرد که علیرغم مزایای یادگیری الکترونیکی ، مشکلاتی وجود دارد و افراد و مدیران باید این سیستم را تشخیص دهند که چه مشکلاتی ایجاد شده و کدام قسمت ها تحت تأثیر قرار گرفته اند. در همین حال ، به ویژه رشته های غیر پزشکی آسیب های زیادی متحمل شده اند. این رشته ها به دلیل دخالت در کار ، بستری شدن در بیمارستان و کارهای جراحی از نظر بار علمی آسیب زیادی ندیده اند ، اما رشته های غیرپزشکی به ویژه مهندسی ، علوم پایه و حتی علوم انسانی آسیب دیده اند. انجام شد. در واقع ، تمام دنیا تحت تأثیر آموزش آنلاین قرار گرفته اند ، اما تحصیلات عالی ما آسیب مضاعفی دیده است. کاری که می توان انجام داد این است که پس از واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر در جامعه ، بهتر است دانشگاه ها و تحصیلات در اولویت قرار گیرند تا اساتید ، دانشجویان و کارکنان بتوانند قبل از شروع سال تحصیلی واکسینه شوند و سپس برای محیط آموزشی صورت صورت خود را ادامه دهند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه می گوید: “اگرچه صحبت از برگزاری امتحانات به صورت حضوری مطرح شد ، اما سرانجام تصمیم گرفته شد که امتحانات اصلی به صورت آفلاین در همان سیستم دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شود و معمولاً مشکلی در این زمینه وجود دارد.” اتفاق خاصی نیفتاد. در سیستم آفلاین ، مربی زمان امتحان را تعیین می کند ، دانش آموز فرم س seesال را می بیند و می تواند به پاسخ دادن و بارگذاری تصویر پاسخ قبل از پایان زمان امتحان ، ادامه دهد. “در صورت قطعی برق ، دانشجو می تواند پاسخ امتحانات و اسناد را برای استاد ایمیل کند و در موارد خاص ، اسناد مربوط به قطع برق را به بخش ارائه دهد ، اگرچه این بررسیها با حساسیت هر دانشگاه انجام می شود. شورای آموزش و پرورش “

احمدی نژاد در مورد واکنش معلمان و دانش آموزان به ادامه تحصیل گفت: “به طور متوسط ​​همه آماده برگزاری کلاس های حضوری هستند و تقریبا هیچ کس از ادامه کامل این شرایط راضی نیست.” کلاسهای حضوری دانش آموز را ملزم به حضور در کلاس می کند ، اما در حال حاضر ، فرد در کلاس درس مجازی در محل کار است و اغلب به کلاس توجه نمی کند. ادامه این فضا مشکلات خانواده و سیستم آموزشی را افزایش می دهد. این سیستم نباید به طور کامل حذف شود یا نباید به طور کامل به آموزش الکترونیکی متمرکز شود ، اما با همان 20 درصد آموزش الکترونیکی در شرایط عادی ، می توان به دانش آموزان شخصاً مدرک اعطا کرد. در حال حاضر بستر این فضا آماده است و دانشگاهها باید به نحو مطلوب از آن استفاده کنند و اعتراضات آن گرفته شود تا سواد دانش آموزان از سطح خاصی پایین نیاید. “شما بازار کار دارید.”

تداوم آموزش الکترونیکی ، تغییر چشمگیر سیستم آموزشی پس از کرونا

آنچه روشن است این است که آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاه رویدادی بود که اگرچه در قالب هایی مانند آموزش الکترونیکی در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران در سال های اخیر تجربه شده بود ، اما اتفاقی بود که در دوران کرونا رخ داد. در این دوره ، اگرچه برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از سیستم های خارجی استفاده می کردند ، اما برخی از سیستم های داخلی با حمایت آموزش آنلاین توانستند به محیط زیست آموزش آنلاین تبدیل شوند. رویدادی که مانند هر فناوری دیگری دارای نقاط قوت و ضعف بسیاری است ، اما تصمیم خود دانشگاه آزاد مبنی بر سپردن کار حساس آموزش الکترونیکی به سیستم ها ، که بخش مهمی از آن توسط جوانان کشور ما حمایت می شود ، تصمیمی بود که اکنون می توان پس از یک سال آموزش الکترونیکی اتخاذ کرد. او آن را بررسی کرد و به طور کلی ، علیرغم ضعف ها و اعتراضات ، یک نتیجه کلی کلی داد. با این حال ، موضوع آموزش الکترونیکی چیزی نیست که پس از کرونا به طور کامل حذف شود ، و یکی از تغییرات قابل توجه در سیستم آموزشی ایران و بسیاری از کشورها در دوران پس از کرونا است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا