عمومیکسب و کار برتر ایرانی

مزایا و معایب پروژکتور برای استفاده در کاربری‌های مختلف

تقریباً تمامی پروژکتورها از لامپ‌های UHP استفاده می‌کنند که می‌توانند چند‌هزار ساعت کار کنند و بعد از آن نیز می‌توان با چند صد دلار دوباره آن را به حالت اول برگرداند. حدوداً هر دو سال یک بار باید لامپ‌های گفته‌شده را تعویض کنید که رابطه مستقیمی با میزان استفاده شما دارد.گفتنی است می‌توان لامپ‌های UHP را با لامپ‌های LED ارزان‌تر جایگزین کرد؛ ولی این لامپ‌ها نیز قیمت گرانی دارند و کارایی لامپ‌های UHP را ندارند. البته همان‌طور‌که گفتیم، استفاده از پروژکتورهای لیزری باعث می‌شود بابت تعویض لامپ نگرانی نداشته باشید؛ اما قیمت این مدل‌ها اکثراً بسیار گران است.

با استفاده از این پروژکتورها، برخی از عادات روزمره‌ی شما به‌طرز عجیبی تغییر خواهند کرد؛ مثلاً:

  • از میزان راه رفتنتان درمقابل صفحه‌نمایش کاسته خواهد شد؛ به‌همین‌دلیل، نمی‌توانید از فناوری‌هایی نظیر Kinect یا کنسول‌های بازی Wii استفاده کنید؛ چراکه ایستادن درمقابل تصویر موجب سایه‌افکندن بر آن می‌شود. البته اگر پروژکتور را روی سقف نصب کنید، چنین مشکلی نخواهید داشت.
  • صفحه‌نمایش تلویزیون دوستانتان بسیار کوچک‌تر به‌نظر خواهد رسید.

به دستگاه گیرنده و بلندگوی پخش صدا نیاز خواهید داشت؛ چراکه پروژکتور مانند تلویزیون نیست که بلندگویی برای پخش صدا داشته باشد. همچنین، هیچ‌کدام از پروژکتورها گیرنده‌ی دیجیتالی تصویر ندارند؛ به‌همین‌دلیل، به یک دستگاه ستاپ‌باکس یا ریسیور ماهواره احتیاج خواهید داشت. البته کاربرانی که از تلویزیون‌های ماهواره‌ای یا دیجیتالی استفاده می‌کنند، نیمی از مشکل را حل کرده‌اند. بازهم این ایراد درباره‌ی پروژکتورهای هوشمند امروزی صدق نمی‌کند؛ زیرا آن‌ها معمولاً با سیستم‌عامل اندروید عرضه می‌شوند که می‌توان از آن برای دسترسی به انواع محتوای ویدئویی بهره گرفت.

قیمت صفحه‌نمایش‌ها از چند صد دلار تا چند هزار دلار در نوسان است. همان‌طور‌که گفتیم، هرگز از دیوار خانه به‌عنوان صفحه‌نمایش استفاده نکنید. از‌‌‌آن‌‌‌‌جا‌‌‌‌که تصاویر حاصل از تابش نور پروژکتور روی صفحه‌نمایش است، اگر این صفحه ناهمواری یا زوایدی داشته باشد، آن‌ها نیز همیشه دیده می‌شوند. به‌همین‌دلیل، بهتر است کمی هزینه کنید و یک صفحه سفید باکیفیت برای خودتان تهیه کنید.

برخی از صفحه‌‌نمایش‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که از‌جمله‌ی ان‌ها می‌توان به بهبود تصویر خروجی و افرایش کنتراست تصویر ارتقای سطح رنگ مشکی تصویر اشاره کرد. بهتر است برای انتخاب نمونه‌ی مناسب سری به بازار بزنید یا پیش‌از‌آن در فروشگاه‌های اینترنتی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کابل‌ها مشکل دیگری است که خواسته یا ناخواسته با آن سروکار خواهید داشت. کابل HDMI که از دستگاه گیرنده‌ی تصویری خارج شده، باید به پروژکتور خود متصل کنید. به‌تازگی فناوری‌های بی‌سیم نیز به بازار عرضه شده‌اند که می‌توانند دردسرهای کمتری در‌مقایسه‌با استفاده از کابل داشته باشند؛ اما متأسفانه قیمت آن‌ها اندکی گران است.

ازآن‌‌‌‌جاکه لامپ‌های UHP و LED گرمای زیادی تولید می‌کنند، پروژکتورها فن‌هایی دارند که برای خنک‌کردن دستگاه استفاده می‌شوند. به‌همین‌لیل، میزان صدای تولیدی آن نیز در محیط اضافه می‌شود. پروژکتورهای ارزان‌قیمت و کوچک صدای بلندتری ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که پروژکتورهای بزرگ و گران‌قیمت‌تر به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که صدای کمتری تولید کنند و تقریباً بی‌صدا باشند.

اگر قرار است پروژکتور در بالای سرتان قرار گیرد، بهتر است مدل‌های کم‌و‌سر‌و‌صداتر را انتخاب کنید. اگرهم قرار است این دستگاه در قفسه‌ای در فاصله‌ای دور قرار گیرند، این موضوع چندان اهمیتی نخواهد داشت.

هزینه‌ی دیگری را نیز در نظر بگیرید. هر‌چند پروژکتورهای ارزان‌قیمت کمتر از ۱,۰۰۰ دلار در بازار کم نیستند و کیفیت تصویر مطلوبی ارائه می‌دهند، باید قدری سرکیسه را شُل کنید. پروژکتورهایی نظیر JVC X35 و سونی HW50 و اپسون 5020 دستگاه‌های بسیار قدرتمندی هستند. این پروژکتورها در‌ بازه‌ی قیمتی ۳ تا ۴ هزار دلار جای دارند که انصافاً‌گران‌هستند، آن هم با این نرخ دلار!

جالب این است که تناسب خطی خاصی بین و کارایی و کیفیت آن وجود ندارد. شرکت اپسون، ارائه‌دهنده‌ی شفاف‌ترین صفحه‌نمایش‌ها، به‌راحتی می‌تواند تصاویر ۱۵۰ اینچی را نمایش دهد و پروژکتورهای JVC بهترین کنتراست تصویر را دارند و سونی نیز رنگ‌های حقیقی و دقیقی را ارائه می‌کند.

محصولات شرکت سونی شامل پروژکتورهای 4K می‌شوند و پروژکتورهای DLP نیز می‌توانند در‌عین‌حال رنگ‌های حقیقی و نوری کم‌نظیر ارائه دهند. علاوه‌براین، پروژکتورهای لیزری و گران‌قیمت را داریم که کیفیت تصویر بسیار بهتری از نمونه‌های قدیمی‌تر ارائه می‌دهند و عمر مفیدشان نیز بیشتر است.

آیا واقعاً می‌توان از پروژکتور به‌جای تلویزیون استفاده کرد؟

قطعاً می‌توانید به‌جای تماشای روزمره محتوا با تلویزیون از پروژکتور استفاده کنید. این موضوع آسیبی به پروژکتور وارد نمی‌کند و به‌خصوص مدل‌های جدید برای کارکردهای طولانی طراحی شده‌اند. البته اگر از پروژکتورهای لامپ‌دار استفاده می‌کنید، باید به‌ فکر تعویض آن باشید. درهرصورت با خرید پروژکتور، با هزینه‌ای کمتر می‌توانید محتوا را در ابعاد بسیار بزرگ‌ تماشا کنید.

مهم‌ترین دلیل برای انتخاب پروژکتور درمقابل تلویزیون چیست؟

بزرگ‌ترین تفاوت بین تلویزیون و پروژکتور، ابعاد بزرگ‌تر تصویری است که از پروژکتور دریافت می‌کنید. به‌عنوان مثال، پروژکتور می‌تواند تصویری به‌ بزرگی ۱۰۰ اینچ و حتی ۱۵۰ اینچ داشته باشید؛ درحالی‌که متوسط ابعاد تلویزیون‌های خانگی معمولاً ۵۰ تا ۶۵ اینچ است.

بررسی مزایا و معایب ویدئو پروژکتور LED

برای بررسی مزایا و معایب پروژکتور LED، باید بدانید که این نوع ویدئو پروژکتور حرارت کمتری ایجاد می کنند و عمر لامپ در این دستگاه ها نیز بیشتر بوده و نسبت به مدل های دیگر، با دوام تر هستند. اگر دو ویدئوپروژکتور با قابلیت های یکسان و تکنولوژی لامپ متفاوت را در نظر بگیریم، دوام پروژکتور LED، تا 3 برابر بیشتر نسبت به دستگاه های دیگر است.
به طور دقیق تر می توان گفت که طول عمر ویدئو پروژکتور ال ای دی در حالت نرمال تا 20000 ساعت و در حالت اکونومی تا 30000 ساعت خواهد بود. این در حالی است که ویدیو پروژکتورهای لامپی به طور میانگین دارای طول عمر لامپ 5000 ساعت در حالت نرمال و 10000 ساعت در حالت اکونومی هستند. پس با خرید پروژکتور LED می توانید تا چندین سال از عملکرد بدون نقص آنها بهره مند شوید. البته لازم به ذکر است که پروژکتورهای LED نسبتا گران هستند و قیمت آنها در مقایسه با دستگاه های دارای لامپ جیوه ای تقریبا 2 برابر بیشتر است.

باید به این نکته هم اشاره کنیم که لامپ LED ابعاد کوچکی دارد و وزن آن نسبت به لامپ های هالید فلزی و هالوژن به مراتب کمتر است. این ویژگی باعث شده تا از این نوع لامپ اغلب در ویدئو پروژکتورهای قابل حمل و مدل های جیبی و مینی ویدیو پروژکتور استفاده شود. همچنین از آنجایی که لامپ LED کاملاً جامد است و خبری از بخار جیوه و گازهای هالوژن در آن نیست، استفاده از آن ایمن تر خواهد بود.

 

دکمه بازگشت به بالا