عمومی

مأموریت سخت ریکاردو ساپینتو – باراناخبر

بازی مقابل سپاهان نشان داد که کار سرمربی پرتغالی استقلال بسیار سخت است.

به گزارش باراناخبر شهرنشین نوشت: «شکست همیشه عواقبی دارد. به خصوص اگر در مسابقات بزرگ و معتبر اتفاق بیفتد. این حکایت ریکاردو ساپینتو سرمربی جدید استقلال است که لیگ بیست و دوم را به بدترین شکل ممکن با شکست دو بر صفر مقابل یکی از حریفان ارجمند خود یعنی سپاهان آغاز کرد. در روزی که مربی پرتغالی حرکات زیادی در کنار زمین داشت، تیمش در داخل زمین بسیار آرام و مطمئن به نظر می رسید. هرگز این چیزی نیست که هواداران می خواهند. اگرچه همه قبول دارند که نمی توان بر اساس یکی دو بازی درباره پیشرفت یک کادر فنی اظهار نظر کرد، اما امروز مشخص شده که تکلیف سرمربی استقلال برای تکرار قهرمانی فصل گذشته اصلا آسان نیست.

لیگ امسال قابل مقایسه با سال گذشته نیست

اولین مشکل ساپینتو این است که لیگ امسال را به هیچ وجه نمی توان با فصل قبل مقایسه کرد. با احترام به کار بزرگی که فرهاد مجیدی در سال گذشته انجام داد و جام طلا را برای آبی ها به ارمغان آورد، فصل گذشته لیگ قدرتمندی نداشتیم. البته سپاهانی مثل امروز مثمر ثمر بود اما تیمی مثل مربیان فعلی ندید. پرسپولیس در آتش تیم های خودساخته می سوخت، فولادی اعتماد فعلی نداشت و تراکتورسازی سال بدی را سپری می کرد. اما امروز وضعیت کاملاً تغییر کرده است. تیم ها به شکلی بی سابقه تقویت شده اند و انواع مربیان و بازیکنان خارجی به لیگ اضافه شده اند. در نتیجه کار ساپینتو سخت تر از مجید بود و البته عواملی مانند ناآشنایی او با شرایط فوتبال ایران را نیز باید به این ماجرا اضافه کرد.

آیا استقلال متعادل است؟

باز هم تاکید می کنیم که شرایط فنی لیگ برتر تا هفته های آینده واقعا تحلیل نمی شود و باید به مربیان جدید فرصت دهیم تا در تیم های خود ظاهر شوند. اما موضوع عدم تعادل نیروی کار در استقلال ربطی به این ماجرا ندارد. آبی ها به طرز بسیار عجیبی لیست خود را با مهاجمان مختلفی پر کرده اند. این تیم به اندازه تیم چهارم مهاجم یا عناصر مهاجم دارد. کوین یاماگا، آرمان رمضانی و ارسلان مطهری از سال گذشته باقی ماندند و امسال افرادی مانند کاوه رضایی، سجاد شهباززاده، پیمان بابایی، محمد محبی و مهدی قائدی به این گروه اضافه شده اند. شاید اسم بعضی ها را از قلم انداخته باشیم! باید زمان داده شود تا مشخص شود که آیا کادر فنی از استراتژی خاصی برای جمع آوری همه این مهاجمان در کنار هم پیروی می کند یا اینکه برخی از خریدها صرفاً “مهیج” بوده اند. به عنوان مثال، واقعاً نمی توان در عرض چند روز به جذب محب و کایدی پرداخت. واضح است که غیبت طولانی مدت گروهی از این مهاجمان می تواند برای تیم سازنده تفاوت ایجاد کند. این در حالی است که بخشی از این بودجه می توانست صرف خرید هافبک های خوش استایل و تقویت خط وسط شود. جایی که استقلال در گام اول خودش را نشان داد، یک نقطه ضعف وجود دارد.

مزایای این ضرر

همیشه اینطور نیست که همه ابعاد یک شکست “منفی” باشد. اگر از ما بپرسید، معتقدیم باخت استقلال مقابل سپاهان مزایایی داشته است که از جمله آنها می توان به ترکیدن حباب توهم آبی ها اشاره کرد. اکنون آنها کاملاً از سایه آن قهرمان شکست ناپذیر خارج شده اند و می دانند که باید برای ماندن در اوج بیشتر تلاش کنند. هفته اول صعود خیلی بهتر از نداشتن جایی برای جبران است. علاوه بر حفظ رکورد شکست ناپذیری، بار روانی مضاعفی بر دوش تیم بود که در مقطعی باید برداشته می شد. حالا بازیکنان استقلال آزادتر کار خواهند کرد. به طور کلی، «باختن» به معنای قهرمان نشدن نیست. گابریل کالدرون در ابتدای بازی خود با پرسپولیس سه شکست را متحمل شد اما در ادامه بهترین نتایج تاریخ این باشگاه را کسب کرد. ببینیم ماجرای استقلال و ساپینتو به کجا می رسد.

به عنوان یک مدعی

از برد سپاهان مقابل استقلال زیاد هیجان زده نخواهیم شد و به خوزه مورائیس مربی این تیم اعتبار و هیجان مضاعفی خواهیم داد اما مشخص است که اصفهانی ها در اولین قدم توانستند هواداران را راضی کنند. و در یک بازی بزرگ سپاهان در ورزشگاه آزادی تیم هجومی و ترسناکی نبود که البته در بازی رفت انتظارش هم نمی رفت اما باهوش و فرصت طلب بودند و عجیب نبود که بعد از بازی از کلیدواژه مورینیو استفاده شود. بسیار در تجزیه و تحلیل با توجه به سابقه همکاری طولانی مورائیس و مورینیو، بسیاری مدعی شدند که سرعت و استفاده سپاهان از فضا و ضد حملات شباهت زیادی به مدل معروف مورینیو دارد. البته قضاوت در این زمینه ها زود است، اما فعلا سپاهانی ها تیم قابل احترامی را نشان داده اند. مثل سرمربی زردپوشان که حضورش در نشست های خبری قبل و بعد از بازی با استقلال با اقبال افکار عمومی مواجه شد. مورایس شخصیت آرامی دارد و به خصوص زمانی که قبل از مسابقه درباره تغییر فلسفه زندگی خود پس از یک بیماری سخت صحبت کرد، افراد زیادی را تحت تاثیر قرار داد. او به عنوان مربی و سرمربی نیز از سوابق فنی خوبی برخوردار است و با توجه به شرایط انسانی سپاهان خیلی سخت است که این تیم را مدعی جدی قهرمانی بدانیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا