عمومی

فست‌فودهای خیابانی شهر پررونق‌تر از همیشه

«جاهای خوشمزه تهران این روزها رونق گرفته است. مهمتر از همه پاتوق های فست فود؛ غذاهای مضری که به گفته طرفدارانشان باعث خوشحالی آنها می شود.

به گزارش باراناخبر، این روزنامه ایران وی نوشت: سیب زمینی سرخ کرده بزرگ، ساندویچ پنیر، قارچ، سوسیس و کالباس، کباب هایی که در برش های بیکن پیچیده شده و با یک مشت پنیر و فنجان های بزرگ نوشابه برای مشتری سرو می شود، پر و خالی می شود. جماعتی خندان که در خیابان ایستاده اند یا روی صندلی های پلاستیکی کنار جاده نشسته اند و این بمب های پر کالری را گاز می گیرند و از غذایشان لذت می برند.

این تصویر برای بسیاری از سفارشات فست فود در تهران شناخته شده است. مکان هایی که پیش از این به مهم ترین مراکز گردشگری پایتخت تبدیل شده اند. زنان، مردان، جوانان و کودکان با خوشحالی ساندویچ های خود را در خیابان یا در ماشین گاز می گیرند یا در خیابان گپ می زنند. راستش را بخواهید در برخی از این دسته بندی ها حتی زمانی که شلوغ ترین ساعت است نمی توانید تشخیص دهید، زیرا در هر ساعتی از روز شلوغ هستند. با این حال برخی از این پناهگاه های خوشمزه شب ها شلوغ ترند و به قول خودشان زندگی شبانه دارند.

ساعت شش بعد از ظهر است. زن دست دو دخترش را می گیرد و به سمت یک فست فود معروف در مرکز تهران می رود: هر چقدر در خانه سرخشان کنی فایده ای ندارد. آنها می گویند طعم آن با آنچه ما می خوریم متفاوت است.

این دو دختر حتی چند دقیقه با مادرشان صحبت نمی کنند و مدام دستانشان را می کشند تا سریعتر یک سیب زمینی بزرگ یا به قول خودشان سیب زمینی بزرگ بخرند. مادر فریاد می زند: «یک دقیقه صبر کن، چیپس ها فرار نمی کنند». وی در ادامه می گوید: به نظر من تبلیغات تلویزیونی و انیمیشن نیز در علاقه مند شدن بچه ها به ساندویچ و فست فود موثر است. این صف ها به تهران اضافه شده و هر وقت از یکی از آنها رد می شویم بچه ها می گویند باید یک شب بیاییم اینجا. الان هم که می بینی شب نیست مرا به اینجا آورده اند. بسیاری از شب ها حتی خودشان پناهگاه را انتخاب می کنند. اگر بیرون میز و صندلی باشد، خیلی خوش می گذرانند و من و پدرشان را مجبور می کنند».

دقایقی بعد دو دختر کوچولو حسابی خوش می گذرانند. هر کدام یک ظرف یکبار مصرف پر از چیپس و سس زرد و قرمز دارند.

سپس چند دختر ساندویچ های غول پیکر در دست دارند. ساندویچ ها پر از پنیر، قارچ، سوسیس و مرغ است. از همان ساندویچ هایی که این روزها به آن زاپاتا می گویند. دختر جوان ساندویچ هایش را گاز می گیرد و می گوید: «من به این ساندویچ ها معتاد هستم. اگر چند روز غذا نخورم حالم بد می شود.» دوستانش با صدای بلند از سخنان او خندیدند.

می پرسم آیا این ساندویچ ها کالری بالایی ندارند؟ “واقعا چرا؟” او می گوید. اما آنقدر خوشمزه است که نمی توان آن را از دست داد. امیدوارم در این افزایش قیمت ساندویچ از آنچه هست گران نشود. “پس باید به جای سه بار در هفته یک بار ساندویچ بخورم.”

دختر همچنان با صدای بلند می خندد انگار جوک گفته باشد. سپس خطوط معروف فست فود تهران از شمال شهر تا جنوب شهر را برای من لیست می کنند:

– فکر می کنی از خوردن لذت می بری؟

– همه مردم دنیا تمایل به خوردن فست فود دارند. کی اصلا ساندویچ و پیتزا دوست نداره؟ زدن به بدن طبق دستورشان چطور؟

اما حالا از صاحبان رستوران بشنوید. به یکی از خطوط جاده شمال شرق تهران می روم. از این که تمامی وسایل رستوران از آشپزخانه گرفته تا میز و صندلی های آن در مسیر قرار می گیرد. صاحب رستوران آن را از شهرداری اجاره کرده است: «مدیریت رستوران کار سختی است. من 18 سال سابقه رستوران داری دارم اما بعد از کرونا ورشکست شدم و رستوران رو تعطیل کردم و الان از شهرداری اجاره کردم اما از رستوران داری سخت تره. بعضی چیزها مثل آب و گاز و هر چیزی که خودمان باید تهیه کنیم به ما پیشنهاد نمی شود. حالا سرگرمی اصلی مردم رفتن به رستوران، نشستن در گوشه خیابان تا دیر وقت و تفریح ​​و شادی در کنار هم است. به عنوان یک قاعده، این محیط های جاده ای برای مردم جذاب تر از محیط های داخلی هستند. به خصوص اگر هوا خوب باشد.»

در گوشه ای از رستوران بسته های بزرگ با نان باگت قرار دارد. قوطی ها و بطری های نوشابه در طرف دیگر قرار دارند. کارگران دائماً میز و صندلی را تمیز می کنند. رستوران از ساعت 12 بعد از ظهر تا 4 صبح باز است و کارکنان ساعت 5 بعد از ظهر رستوران را ترک می کنند. مدیر رستوران توضیح می دهد: «در زمستان مشعل می گذاریم تا گرم شود و میزها را ببندیم. ما همچنین از کولرهای آبی و گازی برای شراب استفاده می کنیم. مردم عاشق فست فود هستند و از کودکی به آن عادت کرده اند. فست فود غذایی است که برخلاف حبوباتی که می خواهید در خانه درست کنید، سریع تهیه می شود.

از او می پرسم، اما فست فود از غذاهای سنتی ایرانی گران تر است که او پاسخ می دهد: «واقعا اینطور نیست. موادی که استفاده می کنیم هر روز در نوسان هستند. بال مرغ 32 هزار کیلوگرمی می خریدیم اما الان قیمتش به 72 هزار کیلوگرم رسیده یا روغن 650 هزاری یک میلیون و 500 هزار شده، همچنین نان باگت 7 هزار و 500 دلاری 2 هزار شده است. ما همچنین باید قیمت ها را افزایش دهیم زیرا نمی توانیم ضرر کنیم. 10 نفر اینجا غذا می خورند. با این حال قیمت های ما نسبت به سایر غذاها افزایش چندانی نداشته است.»

می پرسم شاید از این به بعد از نان باگت استفاده نکنید و نان ساندویچی را جایگزین نان لواش کنید؟ او گفت: «راستش را بخواهید، ما در مورد آن فکر کرده ایم، اما امکان پذیر نیست. تصور کنید لواش برگر چقدر بد می شود. چیزی که ساندویچ را برای مردم جذاب می کند نان باگت است. مردم طعم همبرگر کنار این نان را دوست دارند. البته می توانید روی نان تغییراتی ایجاد کنید و خمیر دیگری درست کنید.

کارکنان این خط فست فود خیابانی می گویند که شلوغ ترین ساعات کاری از ساعت 12:00 تا 16:00 و مجدداً از 18:00 و 19:00 تا 12:00 است. یکی دیگر از کارمندان می گوید: «برگرهای ما دست ساز هستند. الان همه چیز گران است و فست فود مثل همه چیز دیگر نیست، یعنی از همه چیز گرانتر نیست. «اینجا کباب هم داریم که تقریباً به قیمت فست فود است.

برای این سفارش کوچک جاده ای حدود 300 میلیون دلار هزینه شده است و 15 میلیون آن اجاره ماهانه آن است و به گفته کارمندانش اگرچه هر کاری سختی های خود را دارد اما حتی این کار واقعا سخت است. مردی که با خانواده اش برای خوردن فست فود آمده است، می گوید: «مردم ما می خواهند بیرون از خانه خوش بگذرانند. سفر و سایر سرگرمی‌ها در حال حاضر بسیار دشوار شده‌اند، اما غذا خوردن در بیرون از خانه در دسترس‌تر است. «اما وقتی خانواده ای غذای آماده می خورند، در واقع می توانند با ۵۰۰ هزار تومان یک شب را کنار هم بگذرانند.

فست فود شمال غرب تهران به ساندویچی معروف است که ساندویچ را با نان های مختلف سرو می کند و داخل ساندویچ را با جعفری و سبزیجات مختلف پر می کند. ساعت 21:00 است و ترافیک زیادی در این منطقه وجود دارد. مردم جلوی ساندویچ ها صف می کشند. بسیاری نیز در ماشین منتظر می مانند تا غذایشان آماده شود. برخی از فروشگاه ها تعدادی میز و صندلی دارند، اما تعداد مشتریان بسیار بیشتر از تعداد صندلی ها است. بعضی ها ساندویچ هایشان را می خرند و به پارک های اطراف می روند. صدای خنده از هر طرف شنیده می شود. خانواده‌ای که با ماشین ساندویچ می‌خورند می‌گویند که تقریباً هفته‌ای یک‌بار به اینجا می‌آیند، زیرا عاشق زندگی شبانه‌شان هستند و معتقدند که این به منطقه رنگ و بوی جذابی داده است: «کیفیت ساندویچ‌ها بسیار قابل قبول است و واقعاً خوشمزه هستند و اصلاً نیستند. با این حال قیمت آن افزایش یافته است.» مطمئناً ساندویچ های این راسته مانند بقیه شهرها غول نیستند و بسیار کوتاه و مفید هستند و به قول معروف فقط هسته قلب را اشغال می کنند.

این روزها سرپناه های خوشمزه در تهران رونق می گیرند. مهمتر از همه پاتوق های فست فود؛ غذاهای مضری که به گفته طرفدارانشان باعث خوشحالی آنها می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا