فرهنگ و هنر

طالبی‌متین: رسانه‌ها در معرفی دین به جامعه جهانی کوشا باشند

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان قزاقستان با تاکید بر ترویج گفتمان مبتنی بر صداقت و درستکاری گفت: رسانه ها علاوه بر تبیین جلسات و گفتگوهای علما و مذهبی، باید در ارائه دین به جامعه جهانی کوشا باشند.

به گزارش باراناخبر، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی اکبر طالبی متین، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نورسلطان قزاقستان در سخنرانی خود در وبینار «گفت و گوی ادیان برای صلح و هماهنگی» . با هماهنگی مرکز توسعه گفتگوی مذهبی و تمدنی نظربایف قزاقستان و سفارت آن در تهران میزبان مقاله ای در مورد اهمیت گفتگو و همکاری بین مذاهب اسلامی در توسعه صلح جهانی بودند.

وی با اذعان به اینکه ورود به اسلام و تسلیم شدن در برابر فرمان الهی سلامتی، آرامش روحی، روانی و حتی جسمی را به همراه دارد، گفت: در دوران حساس کنونی عقل گرایی، رسوخ و گفت و گو از دیدگاه اندیشمندان و رهبران دینی، یک باور و باور وجود دارد. ضروری است. همانطور که مطالعه آموزه های اسلام نشان می دهد، صلح، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز با ذات مقدس خداوند و با نام اسلام پیوند خورده است.

طالبی متین افزود: در اسلام همه مطیع امر الهی هستند و هیچکس به ناحق به دیگری آسیب نمی رساند. در نتیجه سلامت و ایمنی پایدار و آرامش و ثبات در بین همه در ابعاد مختلف برقرار خواهد بود.

وی گفت: رهبران دینی و سیاسی جهان برای حفظ آرامش و دستیابی به زندگی آرام و شاد، باید همواره خود را مسئول و حتی مسئول بدانند و نسبت به این مهم و در شرایط حساس کنونی با هوشیاری آگاه باشند. تیزبینی برای جلوگیری از هرگونه درگیری احتمالی.» و همواره به عنوان مشاوران قابل اعتماد و قابل اعتماد در حکمرانی، اوضاع را به نحو مطلوب رصد می کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان با تاکید بر ضرورت صلح و دوستی در ادیان و مذاهب مختلف گفت: صلح، ثبات و صلح در جهان در گرو رهبران مذاهب جهان است و دولت ها مسئولیت بیشتری برای تحقق آن بر عهده می گیرند و دعوت می کنند. پیروان آنها تا زمانی که مذاهب اصلی جهان آمادگی پذیرش یکدیگر را نداشته باشند، می توانند صلح را به خطر بیندازند، بنابراین از رهبران مذهبی، نخبگان و حاکمان سیاسی خواسته می شود تا در مسئولیت خود در قبال صلح عادلانه تر عمل کنند و به آنها نزدیک شوند. یکی دیگر.

طالبی متین افزود: در همین راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سخنان خود در جمع اندیشمندان مسلمان جهان اسلام فرمودند: وحدت درجاتی وجود دارد; در جهان اسلام درجاتی از وحدت وجود دارد; پایین ترین مرتبه آن این است که جوامع اسلامی، کشورهای اسلامی، دولت های اسلامی، اقوام اسلامی، مذاهب اسلامی به یکدیگر حمله نکنند، با هم مخالفت نکنند، به هم نزنند. . این اولین قدم است البته بالاتر از همه این است که جهان اسلام علاوه بر اینکه به یکدیگر ضربه نمی زند، با دشمن مشترک دست می دهد، اتحاد واقعی و کافی داشته باشد و از یکدیگر محافظت کند.

همچنین فرمود: این یک پله بالاتر است; علاوه بر این، کشورهای اسلامی، ملت های اسلامی اسلامی باید متحد شوند. کشورهای اسلامی از نظر علم، ثروت، امنیت، قدرت سیاسی در یک سطح نیستند، می توانند به یکدیگر کمک کنند، می توانند هم افزایی کنند، کسانی که در هر بخشی بالاتر هستند، می توانند دستشان را بگیرند. از کسانی که پایین ترند؛ این هم مرحله وحدت است. قدم بعدی این است که کل جهان اسلام برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی متحد شوند.

طالبی متین ادامه داد: این همان چیزی است که جمهوری اسلامی هدف نهایی خود قرار داده است: رسیدن به تمدن نوین اسلامی، اما تمدن مناسب برای این زمان، تمدن نوین اسلامی. اینها مراتب وحدت است. هیچکس نمی تواند پیوندهای انسانی را که خدا آفریده است بشکند. اگر از صمیم قلب بپذیریم که همه اعضای یک خانواده هستیم، پس باید به عنوان اعضای خانواده با یکدیگر صحبت کنیم و در هر موردی به یکدیگر احترام بگذاریم – بدون نفرت و فراتر از دعواها و خصومت های خانوادگی.

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان گفت: گفت وگوی ما نباید مبتنی بر تردید و شبهه، نقشه های پنهان و ریا باشد، بلکه باید بر اساس صداقت و درستکاری باشد که در دنیای ما بسیار ضروری است. ما دشمن یکدیگر نیستیم، بلکه اعضای خانواده ای هستیم که از سوی خداوند تعیین شده است. پس نباید سعی کنیم همدیگر را تخریب کنیم، بلکه باید در صدد رقابت با یکدیگر در جهت خیر باشیم که در قرآن آمده است.

دین با خشونت سازگار نیست

وی در سخنان خود تاکید کرد: علمای مذاهب مختلف باید نشان دهند که دین با خشونت سازگاری ندارد و دین عمدتاً برای داشتن زندگی آرام مردم آمده است. دین آمده است تا عقلانیت و منطق را احیا و توسعه دهد. دین نیامده است که مردم را به زور شمشیر به دین تبدیل کند، عملی که ارزش معرفتی ندارد ارزش دینی هم نخواهد داشت.

طالبی متین نقش علما را بسیار مهم و کاربردی دانست و گفت: تنها تبیین علما و جلسات و مباحث دینی کافی نیست. باید دینی معتدل ارائه کنیم، دینی که با حفظ عقلانیت، ایمان را بیان و تاکید کند، دینی که با رسانه های مختلف بر ارزش های اخلاقی و انسانی پافشاری کند.

رایزن فرهنگی کشورمان در نورسلطان بر معرفی دین از جهات مختلف تاکید کرد و گفت: همچنین علما و اندیشمندان باید سیاستمداران و دولت هایشان را در مسیر اعتدال، عدالت و احترام به ارزش های الهی و حقوق بشر یاری کنند. برای جلوگیری از بی عدالتی و خشونت».

وی گفت: «اپیدمی جهانی ویروس بدنام کرونا بسیاری از جلسات مجلل را مختل کرده است. با این حال، به نظر می رسد این آزمون جهان اسلام را بیشتر متحد کرده است. بشر در تاریخ گذشته خود لحظات سخت و آزمایش های سازنده ای را تجربه کرده است، بنابراین باید مراقب یکدیگر باشیم و از یکدیگر حمایت کنیم، حتی در این مواقع حساس که جهان را تهدید می کند، نباید امید خود را از دست داد.

من باید بگویم؛ این میزگرد صبح امروز (20 آبان) با حضور جمعی از کارشناسان و کارشناسان حوزه در جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان در نشست مذکور برگزار می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا