اقتصادی

سکه و طلا از مسیر کاهش بازگشت

بر اساس تحلیل یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران، طی هفته گذشته افزایش قیمت جهانی طلا و متعاقب آن نوسانات جزئی نرخ ارز در بازارهای داخلی باعث کاهش قیمت شد. روند ارز و طلا برای توقف و اجتناب از مسیر نزولی قیمت ها، در مسیر رشد قرار گیرد، هرچند این افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی در هفته جاری اندک بود.

ایوب اکبری پور در گفت وگو با باراناخبر، درباره وضعیت بازار ارز و طلا در هفته گذشته اظهار کرد: در هفته گذشته قیمت طلا به دلیل مسائل سیاسی-اقتصادی دستخوش تغییرات مستمری بوده است. البته این موضوع مختص هفته گذشته نیست و در هفته های اخیر نیز چنین وضعیتی وجود داشته است. در نتیجه تغییرات قابل توجهی در بازار داخلی مشاهده نمی شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر اونس طلای جهانی به دلیل شرایط خاصی که بین آمریکا، اروپا و روسیه وجود دارد و تکلیف خاصی در این زمینه وجود ندارد، اونس جهانی طلا نیز تغییرات به اندازه روند افزایش یا کاهش قیمت ها تاثیری نداشته است.

وی افزود: در مجموع قیمت طلا و سکه در هفته گذشته با افزایش قیمت جهانی طلا و نوسانات قیمت ارز با اندکی افزایش همراه بود. علیرغم اینکه هر اونس طلا در روزهای ابتدایی هفته به دلیل افزایش ارزش دلار جهانی با کاهش مواجه شد، در اواسط هفته حتی به کانال 1600 دلاری سقوط کرد، اما در پایان هفته با عقب نشینی ارزش دلار جهانی، اونس جهانی طلا نیز افزایش قیمت داشت. بنابراین با 14 دلار افزایش قیمت در طول هفته، آخرین نرخ ثبت شده برای هر اونس 1727 دلار است.

ارزش سکه فلزی 150 هزار دلار و طلا 12 هزار دلار افزایش یافته است

اکبری پور تاکید کرد: بنابراین در هفته گذشته هر قطعه سکه تمام بهار مدل جدید با 150 هزار دلار افزایش نسبت به ابتدای هفته به 13 میلیون و 850 هزار دلار رسید. این در حالی است که قیمت سکه طرح قدیم در هفته جاری بدون تغییر باقی مانده و در آخرین معاملات هفته به ارزش 13 میلیون و 100 هزار دلار بوده است. نیم سکه نیز در هفته گذشته با 50 هزار دلار افزایش به 7.9 میلیون دلار رسید. اما سکه ربع و یک گرمی نسبت به ابتدای هفته تغییر قیمتی نداشته است. در پایان هفته، ربع سکه همچنان با قیمت 4.95 میلیون دلار و سکه های گرمی با قیمت 3 میلیون دلار حفظ شد.

عضو هیئت مدیره سندیکای طلا و جواهر تهران ادامه داد: در پایان هفته هر مثقال طلای 17 عیار 5 میلیون و 510 هزار دلار قیمت گذاری شد که نسبت به ابتدای هفته 47 هزار دلار افزایش داشته است. و هر گرم طلای 18 عیار نیز 12 هزار دلار افزایش یافته است و یک میلیون و 271 هزار دلار رسیده است. حباب ارز در حال حاضر به یک میلیون و 400 هزار دلار محدود شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا