اقتصادیکسب و کار برتر ایرانی

ساخت کمپرسور باد حرفه ای

خرید ابزارهمیشه لذت بخش بوده اما گاهی ساختن و خویش ساز کردن یک ابزار هم می تواند به همان اندازه و شاید هم بیشتر دوست داشتنی و خوشایند باشد.

در این نوشته، سعی می کنیم ساخت کمپرسور هوا با استفاده از موتور (کمپرسور) یخچال را به بررسی کنیم.

قبل از شروع

ایمنی همواره سر لوحه کار و پیشنهاد مصرانه و همیشگی  است. ما این پیش‌فرض را در نظر می گیریم که علاقه‌مند به خویش ساز ها مهارت و دانش کافی از ابزار و روش های استفاده از آن را دارد.

به چند دلیل کمپرسور یخچال می تواند گزینه مناسبی برای خویش ساز کردن یک کمپرسور هوای خانگی باشد:

نخست: موتور یخچال تقریباً بی صداست (سایلنت) و به دلیل مکانیسم الکتریکی درونی آن و به جهت استفاده از راه اندازی سلفی (در اکثر یخچال های خانگی این‌گونه هست و در معدودی راه انداز خازنی استفاده شده است) عمر و دوام بالاتری دارند.

دوم:  توان مصرفی بسیار کمی دارد معادل ۱۰۰ تا ۳۰۰ وات.

سوم: فشار هوای تا ۸ بار مورد نیاز را به‌راحتی ایجاد می کند. (ادعا می شود تا ۳۶ بار هم می تواند ایجاد فشار کند!)

چهارم: دبی هوایی تقریباً ۲۸ لیتر بر دقیقه ایجاد کرده  که برای مصرف خانگی چندان بد نیست.

پنجم: سرعت مناسبی دارد. (طبق آزمایش با یک کمپرسور رایج بازار می تواند یک مخزن ۳ لیتری را در ۱ دقیقه و ۲۰ ثانیه از صفر به ۸ بار برساند)

ششم: فضای کمی اشغال می کند.

آموزش ساخت کمپرسور باد با موتور یخچال

حداقل های ساخت یک کمپرسور ایمن و کارا چیست؟

کمپرسور های هوا بسته به کاربردی که دارند و جایگاهی که مورد استفاده قرار می گیرند امکانات گوناگونی به آن ها افزوده می شود؛ اما برای داشتن یک کمپرسور ایمن و کارا مواردی باید به‌صورت حتمی و اساسی مورد توجه قرار گیرد که کوتاه به آن اشاره می کنم:

مجموعه متحرکی که عمل فشرده سازی هوا را انجام می دهد. می تواند به‌صورت سیلندر و پیستونی یا روتاری و یا هر مکانیسم دیگر باشد. در این اینجا عمل فشرده سازی هوا توسط موتور یخچال صورت می گیرد.

مخزن

حجم خروجی کمپرسورهای هوا هیچ گاه برای انجام کارهای رایج  پنوماتیک (رنگ پاشی، میخ کوبی، پیچ بند، دریل و سنباده بادی و …) کافی نیست. در واقع امکان تولید و مصرف هم‌زمان وجود ندارد. به این منظور  هوای خروجی از کمپرسور در یک مخزن انباشته می شود. در واقع اندازه مخزن (بر مبنای لیتر) همواره یکی از آپشن های اصلی انتخاب کمپرسور هوا می باشد. برای خویش ساز کرد کمپرسور می توانید از مخزن گاز مایع یا  کپسول های آتش نشانی استفاده کنید. برای فشار های مورد استفاده در چنین سیستم هایی مناسب هست.

سوئیچ فشار

بی راه نیست اگر مهم‌ترین قطعه یک کمپرسور را سوئیچ فشار آن بنامیم! در حقیقت کمپرسور بدون سوئیچ فشار یک بمب خطر ناک است. این سوئیچ یک کلید الکتریکی است که تابعی از فشار مخزن می باشد. به این معنی که فشار مورد نیاز (معمولاً ۶ تا ۸ بار) روی این سوئیچ تنظیم شده و کمپرسور پس از رسیدن به آن فشار تنظیم شده برق ورودی به موتور کمپرسور را قطع می کند. این سوئیچ بین برق ورودی و پاور کمپرسور سری (به‌صورت نرمالی بسته)  قرار می گیرد که با کاهش فشار مخزن، کمپرسور را روشن و با رسیدن به فشار تنظیم شده  آن را خاموش می کند.

شیر فشار شکن (PSV)

این شیر معمولاً در کنار سوئیچ الکتریکی فشار و یا در نقطه ای دیگر روی مخزن کمپرسور نصب می شود. این شیر لایه دوم حفاظتی در برابر اضافه فشار مخزن می باشد. برای این منظور از شیر فشار شکن (شیر اطمینان) ۱۰ بار استفاده می شود. به این معنی که در صورت عمل نکردن سوئیچ فشار الکتریکی این شیر پس از رسیدن فشار هوا به ۱۰ بار باز شده و فشار اضافی را تخلیه می کند. حلقه ای به این شیر متصل شده که می توان با کشیدن آن از فشار مخزن کاسته می شود.، با دانستن کارایی قطعات مختلف کمپرسر در صورت خرابی می توانید تعمیر کمپرسور باد در محل را انجام دهید.

از جمله دیگر قسمت های قابل توجه یک کمپرسورباد فیلتر های ورودی هوا و کیت تصفیه هوای خروجی آن می باشد.

کمپرسور هوا یخچال چطور کار می کند؟

قلب این سیستم کمپرسور یخچال است؛ بنابراین باید آگاهی لازم از ساختمان و عملکرد آن داشته باشیم. کمپرسور یخچال سه لوله دارد. ورودی هوا، خروجی هوا و لوله پردازش که محل ورود و تخلیه روغن موتور یخچال است. موتور یخچال اگر نو نیست توصیه می شود روغن آن را در ظرفی خالی کنید، میزان روغن در ظرف را علامت زده و سپس به همان میزان بعلاوه ۵۰ میلی‌متر روغن  تمیز بیشتر به کمپرسور بی افزایید.

توجه: برای جدا کردن کمپرسور از یخچال یا کولر یا دیگر دستگاه ها از یک تکنسین کمک بگیرید. گاهی کمپرسور تحت فشار قرار دارد و ممکن هست گاز های مضر (در مدل های قدیمی از گاز مضر فرون استفاده می شد) به بدن آسیب برساند.

آموزش ساخت کمپرسور باد با موتور یخچال

– از موتور یخچال برای فشرده سازی و منبع گاز پروپان یا متان برای ذخیره سازی هوا استفاده شده است.
– اون قطعه الکتریکی سوئیچ تابع فشار هست که سری در مسیر برق تغذیه و موتور یخچال قرار می گیره. سیم سبز و زرد ارتینگ برای محافظت از اتصال بدنه هست و دو تای دیگر فاز و نول.
– در کنار اون قطعه الکتریکی مانومتر هایی برای نشان داده فشار هوای خروجی و مانومتری برای رگوله کرده فشار مورد نیاز قرار گرقته است. به این معنی که فشار را  روی مثلاً ۷ بار ست می‌کنیم و در صورت رسیدن به این فشار رله کمپرسور را خاموش می کند.
– بوشن زیر موتور یخچال مربوط به تخلیه روغن موتور هست که موتورهای یخچال دارند.
– کارکرد این موتور کاملاً بی‌صدا و سایلنت هست ولی به دلیل حجم آن برای کارهای بزرگ و متوسط مناسب نیست
– برای ورودی هوا فیلتر تصفیه هوا توصیه می‌کنیم. برای منبع هم حتماً خروجی آب ناشی از رطوبت هوا قرار بدهید.

دکمه بازگشت به بالا