رد پای ایرانیان در تعیین قهرمان فرمول 1، شکست همیلتون مقابل ورشتاپن، اتهامات به سازمان دهنده مسابقات فرمول 1، شکایت مرسدس بنز از ردبول و ورستپ و اخباری از این دست، توجه ایرانیان را در آخرین مسابقه جنجالی در یاس به خود جلب کرده است. مارینا آهنگ در ابوظبی. در پنجاه و سومین دور یکی از هیجان انگیزترین مسابقات تاریخ بین همیلتون و ورشتاپن در فرمول 1، نیکلاس لطیفی، راننده ایرانی-کانادایی ویلیامز با خودروی گران قیمت خود به دیوار کناری برخورد کرد. ورود یک اثر با کیفیت و حذف اختلاف زمانی و اتفاقات عجیب و غریبی که منجر به پیروزی ورشتاپن شد، چیزی نیست، در حالی که فرمول یکی از زوایای دیگر برای همه هیجان انگیز شده است.
درآمدها و هزینه ها در چنین رقابت شدید و نفس گیر چیست؟ سازمان جهانی فرمول 1، اگرچه زیر نظر فدراسیون جهانی اتومبیلرانی فعالیت می کند، یک قدرت مستقل است. درآمد این سازمان عجیب است. کشورهای سراسر جهان به معنای واقعی کلمه برای میزبانی این رقابت ها می جنگند. امارات موافقت کرد که حدود 100 میلیون دلار برای میزبانی دور نهایی مسابقات فرمول یک هزینه کند. تیم ها تا سال 2020 مایل بودند بیش از 300 میلیون دلار برای رقابت شدید هزینه کنند، اما در سال 2021 با قانون محدودیت هزینه 157 میلیون دلاری روبرو شدند. حال به این بهانه بخشی از هزینه های حضور در فرمول 1 یا درآمدهای کسب شده توسط تیم ها را در نظر می گیریم.
حداکثر هزینه تیم ها: 157 میلیون دلار
حداکثر درآمد تیم: 350 میلیون دلار
قیمت خودرو در فرمول 1: 15 تا 20 میلیون دلار
بالاترین حقوق راننده: 53 میلیون دلار – لوئیس همیلتون
هزینه بنزین: حدود 500000 دلار (برای 21 مسابقه)
قیمت هر لاستیک: 2700 دلار (به طور متوسط برای هر گرندپری 13 لاستیک لازم است که در 21 گرندپری ضرب می شود و مجموع آن به بیش از 7 میلیون دلار می رسد)
سقف قیمت بلیت: 6 هزار دلار
سرعت صفر تا 200 ماشین: 2.5 ثانیه
حداکثر سرعت ثبت شده در پیست: 378 کیلومتر
میانگین زمان تعویض هر تایر: 3 ثانیه
رکورد تعویض لاستیک: تیم ردبول 1.82 ثانیه
میانگین وزن رانندگان: 65 کیلوگرم (به دلیل فضای کوچک کابین)
حداقل وزن دستگاه: 724 کیلوگرم
دوام لاستیک: 120 کیلومتر
قیمت موتور: 10.5 میلیون دلار
قیمت دستوری: 50 تا 100 هزار تومان
قیمت بدنه فیبر کربن: 650 هزار دلار
معاوضه: 440000 تومان
هزینه تعمیر سالیانه: 550 هزار دلار
251 41