رازی که دیوید فینچر فاش کرد

دیوید فینچر که از مهمانان جشنواره ترایبکا ۲۰۲۳ است در گفتگویی پرشور با کارگردان و دوست قدیمی‌اش استیون سودربرگ شرکت کرد و وقتی سودربرگ از کارگردان نامزد اسکار سازنده «باشگاه مبارزه» و «مانک» پرسید کدام بخش از روند ساخت فیلم را بیشتر دوست دارد، فینچر گفت این قطعاً فیلمبرداری فیزیکی یک فیلم نیست و افزود: فیلمبرداری برای من سوء‌هاضمه است.

فینچر گفت: من عاشق تمرین هستم. عاشق صحبت کردن با دیگران درباره نیت و بررسی تک تک کلمات و معنای فیلمنامه و گوش کردن به افرادی هستم که آن را می‌خوانند. عاشق فرآیند بازیگری هستم. عاشق طراحی فیلم و نشستن با طراح تولید و صحبت کردن در مورد آنچه می‌خواهیم بگوییم هستم این که در این باره صحبت کنیم که توجه مردم را می‌خواهیم تا کجا ببریم و دور چه چیزی را باید خط بکشیم.

این کارگردان اعتراف کرد: تا برسیم به زمان فیلمبرداری… من از فیلمبرداری لذت نمی‌برم. من آن را یک شر ضروری می‌دانم. ترجیح می‌دهم این کار را به صورت کارگاهی انجام دهیم و بعد از همه حرف‌ها و گفتگوها، شخص دیگری آن را به عهده بگیرد. اما خب تو هم باید آنجا باشی!

فینچر گفت پاندمی فقط رابطه او را با فیلمبرداری پیچیده کرده و وی آخرین پروژه خود یعنی «قاتل» نتفلیکس را با پروتکل‌های سختگیرانه ایمنی کووید فیلمبرداری کرد.

وی افزود: فیلم‌ها نشان می‌دهند چقدر برایشان انرژی می‌گذارید و چقدر برایتان اهمیت دارد که بر افراد تأثیر بگذارید. افراد گروه باید آن تاکید را در صورت و در چشمان شما ببینند. فیلمبرداری فیلمی که سال گذشته با تمام پروتکل‌های کووید، کار کردن از طریق ماسک و ویزور و … انجام شد سخت بود چون نمی‌دانستم با چهره‌ها و جلوه‌های صوتی چه کار می‌کنم. یک تجربه کاملا متفاوت بود.

«قاتل» که توسط اندرو کوین واکر، همکار فینچر در «Se۷en» نوشته شده، بر اساس رمان گرافیکی الکسیس نولنت ساخته شده و در آن مایکل فاسبندر در نقش یک قاتل خونسرد که در برابر کارفرمایانش می‌ایستد، بازی کرده است. چارلز پارنل، آرلیس هاوارد، سوفی شارلوت و تیلدا سوینتون دیگر بازیگران این فیلم هستند. نتفلیکس که قبلاً با فینچر در «مانک» همکاری کرده بود، قرار است این فیلم را پاییز امسال اکران کند.

فینچر در صحبت از «Se۷en» یا «هفت» در این گفت‌وگو تأیید کرد که در حال حاضر در حال کار برای بازسازی ۴K از این تریلر جنایی کلاسیک خود است که سال ۱۹۹۵ با بازی برد پیت، مورگان فریمن و گوئینت پالترو ساخته شد.

این کارگردان گفت: به عقب برمی‌گردیم و آن را با کیفیت ۴K از نگاتیو اصلی انجام می‌دهیم. آن را اسکن می‌کنیم، نمونه‌برداری می‌شود و همه کارهای لازم را انجام می‌دهیم و مشکلات زیادی وجود دارد که باید اصلاح شود. چیزهای زیادی وجود دارد که امروز می‌توانیم برای بالا بردن دامنه دینامیکی آن انجام دهیم. می‌دانید، رسانه‌های استریم با نگاتیو ۳۵ میلی‌متری بسیار متفاوت است. بنابراین کارهای زیادی وجود دارد که باید به نوعی به عقب برگردیم و آن‌ها را ببینیم.

دیوید فینچر بر اینکه اساساً با ایده تغییر آنچه فیلم هست مخالف است، افزود: قرار نیست همه اسلحه‌ها را از دست مردم بگیرم و چراغ قوه را جایگزین آن‌ها کنم.

فینچر شاید داشت به نوعی به استیون اسپیلبرگ اشاره می‌کرد که اسلحه‌ها را از صحنه‌ای از فیلم «E.T» حذف کرد و در بیستمین سالگرد اکران فیلم، آنها را با واکی تاکی جایگزین کرد. ماه پیش اسپیلبرگ اعتراف کرد که این انتخاب «یک اشتباه بود».

در جایی دیگر از این نشست فینچر به اقتباس سال ۲۰۱۱ خود از «دختری با خالکوبی اژدها» اشاره کرد. سونی پیکچرز قصد داشت سه‌گانه جدیدی از این فیلم را با بازی رونی مارا در در کنار دنیل کریگ بسازد و فیلم که با بودجه ۹۰ میلیون دلاری تولید شد به سختی از مرز ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکا گذشت. فینچر گفت با ناامیدی فیلم از نظر تجاری به سرعت کنار آمد و به کار ادامه داد.

فینچر گفت: مدت‌ها قبل از ساخته شدن اولین فیلم ساخت آن به من پیشنهاد شد و برای من جالب بود که موضوعی را که میلیون‌ها نفر را در دنیا هیجان‌زده کرده برداریم و به آن زندگی ببخشیم. آیا می‌توانستم از این کار بودجه بالا خوب حمایت کنم؟

وی در ادامه افزود: ما اوایل متعهد شده بودیم فیلمی بسازیم که برای میراث سوئدی آن شرم‌آور نباشد. بعد آنها گفتند خب می‌توانی آن را در آتلانتا فیلمبرداری کنی؟ خوب، نه. آتلانتا به جای سوئد؟ نمی‌دانم. ما می‌خواستیم به ذات کار صادق باشد. شما در سوئد ۸ یا ۹ ساعت در روز فیلمبرداری می‌کنید. فیلمبرداری این فیلم ۱۴۰ روز طول کشید. من به آن افتخار می‌کردم. فکر می‌کردم کاری را که قرار بود انجام دهیم، انجام دادیم… وقتی گفتند هزینه‌ای که شده برای بازگشت سرمایه بسیار زیاد است، من گفتم: بسیار خوب، کار همین است دیگر!

«قاتل» فینچر ۱۰ نوامبر در نتفلیکس منتشر می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا