عمومی

خواستگاری یا سوداگری؟ – باراناخبر

در حال مشورت با یکی از مراجعین بودم که منشی دفترچه ای را با نام مشتری به من نشان داد و به من اشاره کرد و گفت که مشتری دیگر می خواهد من فوراً کارش را بپذیرم. چند دقیقه بعد یک زن پنجاه و صد ساله با سه دختر نوجوان وارد اتاق شد، وقتی عصبانی شد و شروع به گریه کرد، حرفی نزد، دختری که بزرگتر از بقیه بچه ها بود آب و دستمال می داد. مادر در ادامه سخنان مادرش گفت:

خدا قاضی! من پسرخاله ای دارم که سالها خواستگار من است و هر چقدر بزرگترها به او توصیه می کنند که منصرف شود و بگذار درس بخوانم و به زندگی اش ادامه دهم، تا چند ماه پیش خانه عمون به حرف من گوش نمی دهد. به بهانه این که قرار است به دیدار پدر برود دوباره خواستگاری را مطرح کرد، پدرم که از مخالفت من مطلع بود هر چه مینا گفت گفت… سادک ناگهان شروع به تهدید و داد و فریاد کرد… پدر عمه ام را صدا زد تا صحبت کنیم. پسرش سادکو ناگهان شروع به شکستن شیشه های اتاق کرد و… خواهرم بدون اینکه ما متوجه شویم با 110 تماس گرفته بود و دقایقی بعد از آمدن ماشین پلیس و نوشتن گزارش ماموران به همه گفتند که به کلانتری مراجعه کنند. . برای تکمیل فرم شکایت …

داخل کلانتری بودیم که خاله و شوهر خاله ام وارد شدند و با مادرم صحبت کردند… صادق به من قول می دهد که دیگر مزاحمش نشود و تو هم رضایت بده تا قضیه اینجا ختم به خیر شود. دستش را دراز کرد و گفت این گوشی خیلی زنگ می زند، نوشته پدرجون…، وقتی گوشی را برداشتم، پدرم با عصبانیت و ناراحتی گفت که معلوم است از چیزی که دارد راضی نیست. می گفت: بابا، این دفعه ببخشید تا دفعه بعد، اگر اشتباه بزرگی کردید. من خودم با این گاری و عصا او را می کشم.

در حیاط کلانتری بودیم که سادیک به مأموران گفت: می خواهم این دختر را از دست مادرش مواد مخدر نجات دهم. مینا خودش می‌داند که مادرش از کیفش برای قاچاق مواد مخدر و فروش جنسی به جوانان محل استفاده می‌کند!!زبانم از تعجب خشک شده بود و می‌خواستم دهانم را باز کنم که ناگهان یکی از افسران به سرعت زیر گوش رئیس پلیس راه افتاد. در کلانتری، رئیس بلافاصله دستور داد مادرم را دستبند بزنند…

صبح روز بعد، مادرم به اتهام مواد مخدر به زندان رفت و بعد از بیست روز بازداشت، یکی از همسایه ها لطف کرد و یادداشتی گذاشت که مادرم آزاد شده است. بعد از آزادی مادرم به سراغ ماموران رفتیم. که اون شب گزارش نوشت با نقشه قبلی سادیکو برای مامان دمپایی درست کرد و … حتی ما که فکر میکردیم این حرفها برای تبرئه مامان کافیست هیچ اقدامی نکردیم دیروز که اعدام نامه تحویل داده شد متوجه شدم بیرون که دادگاه دفاعیات مادر را نپذیرفت…

پس از بررسی سند صادر شده و دستور قاضی برای اجرای احکام متوجه شدم که کار تمام شده و در صورت عدم حضور مادرمینا در زندان اقدام موثر و برنامه ریزی شده ای وجود ندارد اما پس از این مرحله می توانم درخواست ضمانت نامه الکترونیکی کنم. او

بر اساس ماده 56 و ماده 56 قانون مجازات اسلامی، بهره مندی محکوم از مجازات های جایگزین حبس از جمله حبس الکترونیکی مشروط به شرایطی از قبیل جلب رضایت شاکی یا پرداخت خسارت و یا به موجب ماده 58. نصف مجازات حبس به حبس های بیش از ده سال یا تعیین یک سوم مجازات حبس کمتر از ده سال به پیشنهاد دادستان یا قاضی قابل اعمال است.

برای مادر مینا با شوهری معلول و چند فرزند، تحمل یک سوم زندان سخت و دشوار بود، بنابراین تنها راه ممکن برای کوتاه کردن این مسیر، موافقت معاون دادستان به عنوان رهبر اعدام مجرمان بود. احکام با مهلت درخواست و سپس مهلت اتصال الکترونیکی به همین دلیل برای انجام تشریفات قانونی ابتدا مادر مینا به زندان معرفی شد تا پس از این مرحله مقدمات استفاده از کیفیت های کوتاه شده فراهم شود. . تهیه خواهد شد.

در دیدار با معاون محترم دادستان، شرایط سخت معیشتی خانواده محکوم از جمله معلولیت پدر فرزندان، شرایط تحصیلی فرزندان، گواهی بهزیستی در شرح وضعیت اقتصادی و زندگی محکوم و… با کمک و مساعدت او مصمم شدند تا مادر مینا پس از چندین مرخصی، باقیمانده زندان را با دستبند الکترونیکی بگذراند.

نکته حقوقی

ماده 62 قانون مجازات اسلامی در این خصوص به شرح زیر است:

در جرایم تعزیری درجه پنج تا هشت، دادگاه می تواند محکوم علیه را با رضایت وی در محل معینی تحت نظارت سامانه (سامانه) الکترونیکی در زندان قرار دهد.

تبصره- دادگاه می تواند در صورت لزوم محکوم علیه را مشمول اقدامات نظارتی یا قرارهای مذکور در تعلیق مراقبت قرار دهد.

اینک با تصویب قانون تخفیف مجازات حبس مصوب 1398 (دومین فوریت برنامه تخفیف مجازات) دو تبصره ذیل به این ماده اضافه شد که عبارتند از:

تبصره 2- حكم اين ماده در مورد حبس تعزيري درجه دو، سه و چهار پس از تحمل يك چهارم حبس قابل اعمال است.

تبصره 3- قوه قضائیه می‌تواند از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای اجرای اقدامات نظارتی این ماده یا سایر مقرراتی که به موجب آن متهم یا محکوم علیه تحت نظارت الکترونیکی قرار می‌گیرد، زیر نظر سازمان زندان‌ها و زندان‌ها استفاده کند. امنیت و آموزش اقدامات کشور آیین نامه اجرایی این تبصره توسط معاونت حقوقی قوه قضاییه با همکاری مرکز آمار و فناوری و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می رسد.

در مرداد ماه سال جاری بخشنامه جدیدی در خصوص اعمال مهارهای الکترونیکی ابلاغ شد و یکی از نکات قابل توجه این بخشنامه تعیین محدوده حرکتی محکوم علیه است که برخلاف بخشنامه قبلی که فقط برد تردد محکوم له مشخص می شود طبق دستورالعمل صادره لازم است برنامه سفر و نقاط جغرافیایی که محکوم بیشتر وقت خود را در آنجا سپری می کند به قاضی اجرای احکام اعلام شود.

وکیل-شیراز

6565

دکمه بازگشت به بالا