عمومیکسب و کار برتر ایرانی

تفاوت فن کویل و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت و فن کویل دو سیستم با ویژگی و مزیت های فراوان بوده که برای هر مصرف کننده مناسب است. با این حال انتخاب یکی از دو سیستم تهویه فن کویل یا داکت اسپلیت ملزم به شناخت دقیق و آشنایی با قیمت، محل نصب و بازدهی محصول می باشد. در نگاه اول به نظر می رسد که این دو سیستم شباهت زیادی به هم دارند و بدون تحقیق کافی بین خرید داکت اسپلیت یا خرید فن کویل سریع اقدام می کنیم. نظرات در مورد داکت اسپلیت ضد نقیض است، همانطور که برخی معتقدند معایب فن کویل می تواند دردسر ساز باشد. در این مقاله قصد داریم مزیت های خرید و نیز برخی از موارد را با نکته های مهندسی و دقیق بررسی کنیم تا در پایان مقاله انتخاب ما برای هر کدام از سیستم های فوق راحت تر باشد. با ماناست همراه باشید…

راحت ترین و بی دردسرترین سیستم تهویه مطبوعی است که می توان برای هر کاربری متصور شد. یک یونیت فن کوئل از یک فن دمنده و دستگاه پرتاب باد تشکیل شده است که در فضای داخلی واحد مسکونی، اداری، بیمارستان و … نصب شده و به واسطه سیستم لوله کشی کویل های مسی دمای سرد یا گرم را در فصول مختلف به فضا پرتاب می کند. مهم ترین مزیت فن کویل مدولار بودن یونیت های آن است که دست ما را برای نصب آن در هر نقطه از فضا باز گذاشته است. ما به راحتی می توانیم تنظیمات سرمایشی و گرمایشی سیستم فن کویل را در زمستان و تابستان تغییر دهیم و برای 12 ماه سال بهترین تهویه مطبوع را داشته باشیم.

انواع فن کویل

فن کویل زمینی-سقفی:

برخی از فن کوئل های فوق توکار بوده و برخی دیگر روکار نصب می شوند. به یک شیوه طراحی می شوند و ویژگی مهم آن مدولار بودن آن است. کاربر می تواند این فن کوئل را روی زمین به صورت عمودی یا ایستاده قرار داده و یا به شیوه افقی بر روی سقف نصب کند. این فن کویل روکار بوده و پس از اتمام ساختمان می توان در هر نقطه از فضا نصب نمود.

فن کویل کانالی:

یکی از مدل های توکار فن کویل که به خاطر ظرفیت بالای هوادهی و صدای زیاد داخل کانال و سقف توکار نصب می گردد. فن کویل کانالی از آن دسته سیستم هایی است که برای فضاهای تجاری-اداری کاربرد بیشتری داشته و بهتر است در کاربری های مسکونی مورد استفاده قرار نگیرد. در این مدل فن کویل ها، کانال کشی زیر سقف کاذب و پوشش آن با سقف کناف یا مشابه آن ضروری است. همچنین این گونه سیستم ها را در راهروها یا ورودی نصب می کنند تا صدای آن مزاحم نباشد.

فن کویل دیواری:

پنلی که کاملا شکل یونیت های است و با اسپلیت اشتباه گرفته می شود. فن کول دیواری راحت ترین و ساده ترین ساختار طراحی را داشته و مانند یونیت داخلی کولر گازی به دیوار نصب می گردد. با این تفاوت که عملکرد دستگاه با کولر گازی کاملا متفاوت است.

فن کویل کاستی:

ویژگی اصلی این سبک از فن کوئل ها را اول باید توکار بودن آن دانست و سپس به بالا بودن ظرفبت هوادهی آنها اشاره کرد. شباهت ظاهری زیادی با داکت اسپلیت کاستی داشته که در ادامه به تفکیک جزئیات آن خواهیم پرداخت.

اجزای تشکیل دهنده فن کویل ها

  1. پمپ یا همان موتور
  2. کویل سرمایشی و گرمایشی
  3. فیلتر قابل تعویض
  4. دمنده پلاستیکی یا فلزی
  5. سینی درین
  6. لوله درین
  7. کنترلر برق
  8. ترموستات (برای برخی فن کویل های زمینی)
  9. قاب پلاستیکی یا فلزی فن کوئل

داکت اسپلیت چیست؟

همان کولر گازی با ویژگی توکار بودن محصول است و برای کسانی است که نمی خواهند پنل تهویه مطبوع در دیدشان باشد. داکت اسپلیت یکی از پرمصرف ترین و بهترین سیستم های تهویه مطبوع مرکزی است که هیچگونه دردسری برای مصرف کننده نداشته و می تواند از آن در 12 ماه سال به راحتی استفاده کند. بر خلاف فن کویل یا کولرهای گازی، داکت اسپلیت (همانطور که از نامش پیداست) یک سیستم توکار مخفی است که پنل آن در معرض دید واقع نشده است. لذا اول باید با نحوه کارکرد آن آشنا شد.

داکت اسپلیت چگونه کار می کند؟

داکت اسپلیت هم مثل کولرگازی از یک ی تشکیل شده و نوع کارکرد آن مشابه کولر گازی است. این سیستم با استفاده از فرایند چگالش و تبرید هوای لازم برای اواپراتور را فراهم کرده و توسط سیستم دوگانه یونیت می توان از باد گرم برای فصول سرد، و باد سرد برای فصول گرم بهره ببرد. پنل داخلی داکت اسپلیت بی شباهت به فن کویل نبوده و با جذب هوای محیط توسط دریچه ها، آنرا در مجاورت لوله های سرد یا کویل های گرم قرار می دهد. داکت اسپلیت هم مانند کولر گازی در دو مدل اینورتر و معمولی ساخته می شود.

انواع داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت کانالی
  • داکت اسپلیت کاستی
  • داکت اسپلیت سقفی

تفاوت های داکت اسپلیت با فن کویل

به زبان ساده نحوه عملکرد داکت اسپلیت دقیقاً مثل فن کویل است و حتی دقیقا از پنل های شبیه همدیگر بهره می برند. اما چند نکته ظریف فن کویل را از داکت اسپلیت تفکیک می کند که این موارد در مزیت و معایب آنها هم تاثیرگذار هستند. در فن کویل آب سرد یا گرم عامل اصلی تولید هوای گرم و سرد درون پنل ها می باشد، در صورتی که در داکت اسپلیت دقیقاً سیکلی مشابه کولر گازی وجود داشته و از گاز فریون برای خنک کردن یا گرم کردن سیستم بهره می برند. اصل تفاوت این دو سیستم هم در نوع عملکرد آنها نهفته است. همچنین برای داشتن یک فن کوئل (سقفی، زمینی، دیواری و …) باید یک دستگاه هواساز مرکزی مانند (برای مجتمع یا مجموعه)، مینی چیلر (برای ساختمان های کوچک یا واحد منفرد) یا چیلر جذبی (برای مجتمع های بزرگ) تعبیه گردد. در صورتی که داکت اسپلیت مانند کولر گازی از یک کندانسور در فضای باز بهره برده و با فرایند تبرید گاز فریون را خُنک کرده و به سمت پنل داکت اسپلیت هدایت می کند.

تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل

5 تفاوت داکت اسپلیت و فن کویل

  1. فن کویل از آب و داکت اسپلیت از به عنوان عامل های طبیعی سرمایش و گرمایش بهره می برند.
  2. سرویس فن کویل به نسبت داکت اسپلیت راحت تر است.
  3. داکت اسپلیت دارای دو مدل اینورتر و معمولی است، در صورتی که فن کویل چنین ویژگی ندارد.
  4. یکی دیگر از تفاوت داکت اسپلیت با فن کویل این است که فن کویل ها معمولاً با یک سیستم مرکزی مثل چیلر تراکمی یا جذبی در موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرند اما داکت یک سیستم کاملا مجزا است و اجزای آن برای هر واحد تفکیک شده است.
  5. حسن فن کویل این است که مدل پنلی دیواری آن به راحتی روی کار نصب می شود و نیازی به تغییرات معماری یا ساخت و ساز نیست، در صورتی که داکت اسپلیت ها همه توکار هستند و داخل سقف کاذب مخفی می شوند.

نکته بسیار مهم: فن کویل ها از کویل های سرد و گرم برای گرم کردن و خُنک سازی بهره می برند، در صورتی که در ایران باب شده کویل های گرمایشی را در مسیر باد داکت قرار داده و به این شیوه داکت را سرد و گرم می فروشند. یک داکت اسپلیت استاندارد باید از پمپ گرمایشی یا همان هیت پمپ در حالت گرمایش بهره ببرد.

شباهت های فن کویل و داکت اسپلیت

  1. هر دو هوای اطراف را توسط دریچه های تعبیه شده در اطراف دستگاه جذب می کنند.
  2. هوا در مجاورت لوله های سرد یا گرم درون داکت یا فن کویل قرار میگیرد وو به نسبت آن دمای اتاق را با تنظیم ترموستات دستگاه یا ترموستات اتاقی می توان به تعادل رساند.
  3. هر دو شامل مدل های مشابهی مانند سقفی، کانالی و کاستی هستند.
  4. از فن کویل و داکت می توان در 4 فصل سال استفاده نمود.
  5. هر دو سیستم در طولانی مدت بسیار مقرون به صرفه می باشند.
  6. به دلیل توکار بودن بیشتر مدل های هر دو سیستم دست معماری برای طراحی و تغییرات فضا کاملا باز است. (به غیر از فن کویل دیواری)
  7. برخی از مدل های هر دو سیستم دارای ترموستات هستند و نیاز به خرید ترموستات جدا نمی باشد.

کاهش لوله کشی در داکت کارکرد با اسپلیت یا همان کولر گازی متفاوت می باشد که در این مقاله به مقایسه فن کویل با اسپلیت از منظر عملکردی این دو میپردازیم:

تفاوت کارکردهای فن کویل و کولرگازی

یکی از مواردی که می‌توان این دو را مورد مقایسه قرار داد نحوه کارکرد آن‌هاست. کولرهای گازی به‌صورت دو تکه هستند که یک بخش در خارج از ساختمان و یک بخش آن در داخل ساختمان قرار می‌گیرد و از آن می‌توان برای عمل گرمایش(به‌ندرت) یا سرمایش یک بخش و یا واحد استفاده کرد.

اما فن کویل ها به‌صورت چندتایی عمل می‌کنند و در بخش‌های مختلف ساختمان نصب می‌گردند و به‌وسیله آب گرم و یا سردی که از دستگاه‌هایی مانند ، ، بویلر یا دیگ آبگرم موتورخانه‌ای می‌رسند به تهویه محیط مربوطه می‌پردازند.

بنابراین در اولین و مهم‌ترین مقایسه فن کویل و کولرگازی به این نتیجه می‌رسیم که اسپلیت ها (کولرهای گازی) برای اماکن کوچک مناسب و فن کویل ها برای اماکن بزرگ و ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و … بسیار مناسب هستند.

تفاوت فن کویل با اسپلیت از دید توان گرمایش و سرمایش آن‌ها

همان‌طور که می‌دانید اسپیلت ها معمولاً تنها به‌عنوان سیستمی سرمایشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هرچند آن‌ها می‌توانند در حالت گرمایشی نیز کار کنند ولی به علت مصرف برق بالای آن‌ها، به‌صرفه نیست که از آن در گرمایش استفاده شود و به یک دستگاه مکمل گازسوز معمولاً برای زمستان نیاز است. ولی هایی که بر اساس آب سرد و گرم کار می‌کنند، در زمستان آبگرم (آبگرم پکیج گازسوز یا بویلر موتورخانه) درون لوله‌های آن جریان پیدا کرده و قدرت گرمایشی برابر با قدرت سرمایشی دارند و در تابستان به آب سرد ارسالی از طرف ، متصل می‌شوند.

دومین تفاوت فن کویل با اسپلیت در توان گرمایشی آن‌ها و نیز نیاز یا عدم نیاز به سیستم مکمل گرمایشی است.

تفاوت فن کویل با اسپلیت از دید مصرف برق و گاز

همان‌طور که می‌دانید هم یونیت‌های داخلی و هم یونیت‌های خارجی کولرهای گازی، فقط مصرف برق دارند و مصرف برق آن‌ها نیز بالا و قابل ملاحظه است. ولی یونیت‌های داخلی فن کویل ها همواره با انرژی برق و یونیت‌های خارجی آن با شکل‌های مختلفی از انرژی کار می‌کنند. برای مثال چیلر و مینی چیلر که وظیفه سرد کردن آب و ارسال آن به فن کویل ها را بر عهده دارند، با برق و بویلر و پکیج گازسوز که وظیفه گرم کردن آب را بر عهده دارند، با گاز شهری کار می‌کند.

مصرف برق این سیستم‌ها نسبت به اسپلیت ها به علت‌های مختلف کمتر است و با مدیریتی مرکزی می‌توان به‌اندازه نیاز ساختمان، هوای سرد و گرم را در ساختمان توزیع نمود و به علت کاربرد انواع تکنولوژی‌ها در آن‌ها، راندمان این سیستم‌ها بسیار بالا است.

بنابراین سومین مقایسه فن کویل و کولرگازی در نوع انرژی مصرفی و میزان مصرف آن‌ها است.

جهت مشاهده انواع دایرکت اینداستری به همراه مشخصات و قیمت اینجا کلیک کنید

بهترین فن کویل سقفی توکار با توجه به مدل و ظرفیت دستگاه متفاوت است. جهت قیمت فن کویل سقفی می‌توانید در وب سایت ما اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا