عمومیکسب و کار برتر ایرانی

انواع فن برج خنک کن + ویژگی ها

فن برج خنک‌ کننده یا فن برج خنک کن (cooling tower fan) برای ایجاد جریان هوا با دبی و فشار استاتیکی مشخص در کولینگ تاور به کار گرفته می‌‌شود. فن برج خنک کن یکی از مهمترین و اصلی‌‌ترین اجزاء در برج‌های خنک کن بوده که عملکرد دستگاه به شدت به آن وابسته می‌‌باشد. فن کولینگ تاور باید سبک بوده تا نیروی گشتاور محرکه کمتری برای به دوران درآوردن آن لازم باشد. همچنین باید دارای مقاومت مناسبی را در برابر تنش و خستگی داشته باشد. به همین منظور فن کولینگ تاور به صورت متداول از جنس استیل، آلومینیوم، فایبرگلاس و یا انواع پلاستک ساخته می‌‌شود.

یکی دیگر از پارامترهای موثر بر قیمت پکینگ برج خنک کننده، صخامت ورق‌ های به کار رفته در پکینگ می‌ باشد. این ضخامت وابسته به گام (فاصله ورق‌ های پکینگ برج خنک کن) است که هر چه فاصله ورق‌ ها بیشتر باشد، نیاز به ورق با ضخامت بالاتر است تا استحکام بلوک پکینگ تأمین گردد. پروسه ساخت پکینگ اسپلش برج خنک کننده نیز بروی قیمت تأثیرگذار است. در هنگام فرمینگ ورق‌ ها باید حرارت به صورت یکنواخت و صحیح اعمال شود و تمام قسمت‌ های پکینگ فرم بگیرد.

محاسبه فن برج خنک کننده

در محاسبه‌ گر زیر می‌‌توان میزان دبی هوا، فشار استاتیک، قطر و مشخصات ابعادی فن‌ های کولینگ تاور را بدست آورد.

انواع فن برج خنک کن

فن‌‌ها معمولاً در دو نوع محوری و سانتریفیوژ در برج خنک کننده صنعتی مورد استفاده قرار می‌‌گیرند که نوع سانتریفیوژ فشار استاتیکی بالاتر و نوع محوری دبی بالاتری تأمین می‌‌کنند.

فن محوری برج خنک‌ کننده دارای انواع مختلفی می‌‌باشد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌‌پردازیم.

  • فن پلی آمید کولینگ تاور

معمولاً در کولینگ تاور برای فن‌‌هایی با قطر کمتر از یک متر، از پروانه‌‌هایی با بلیدهای پلی آمید استفاده می‌‌شود که هم بسیار سبک است و هم مناسب دوران در دورهای بالا می‌‌باشد. قسمت هاب این پروانه از جنس آلومینیوم یا پلی پروپیلن است.

اجزای انواع برج خنک کن تا حدودی بر حسب نوع و کاربرد انواع برج خنک کن باهم تفاوت دارد. اجزای تشکیل دهنده برج خنک کننده (cooling tower parts) شامل قطعات مختلفی است که هر کدام وظیفه معینی را بر عهده دارند. شناخت بهتر اجزای برج خنک کننده توسط افراد حاضر در کنار این برج ها موجب بهبود عملکرد این تاورها می شود.

لازم است صاحبان صنایع عظیم از اجزای کولینگ تاور اطلاعات ویژهای داشته باشند زیرا شناخت بهتر تجهیزات و اجزای مختلف آن ها در بررسی کیفی کارکرد دستگاه اهمیت زیادی دارد.

حوضچه آب سرد یا بیسین برج خنک کننده، پنل یا دیواره، فن استک یا گلویی پروانه، ستونی نگهدارنده، لوور یا ورودی هوای تازه همگی اجزای اصلی برج خنک کننده اند و اجزای جانبی برج خنک کننده از قبیل: کینگ یا پرکن ایجاد سطح، قطره برگردان یا المیناتور، آبگردان یا اسپرینکلر و … هستند.

انواع برج خنک کننده نیروگاه ها

  • به طور کلی متخصصان نیروگاه های تولید برق را به چهار دسته کلی تقسیم می کنند که در هر کدام نوع خاصی از برج های خنک کننده به کار برده می شوند.
    . نیروگاه های حرارتی
    . نیروگاه های آبی
    . نیروه گاه های بادی
    . نیروگاه های خورشیدی

دمای انواع برج خنک کن در هر نیروگاه با دیگر متفاوت است. انواع برج خنک کن مورد استفاده در نیروگاه برق:

  • برج خنک کننده نیروگاهی هوا خنک(برجهای نیروگاه های خشک)
  • برج خنک کننده نیروگاه آب خنک(برج خنک کن نیروگاه مرطوب یا تر)
  • کولینگ تاور هیبرید برای نیروگاه

فن محوری آلومینیومی

فن محوری آلومینیومی دارای تیغه‌هایی از جنس آلومینیوم می باشد و علاوه بر اینکه بسیار سبک است، استحکام بالایی نیز دارد. آلومینیوم در محیطهای مرطوب و زنگ نمی زند و دوام بسیار بالایی دارد، به همین دلیل پرمصرف ترین و پرطرفدار ترین نوع فن محوری می باشد.

تیغه‌های آلومینیومی این فن به صورت شاخه ‌ای تولید می‌شوند و دارای عرض 27 سانتیمتر می باشند. مناسب ترین زاویه برای تنظیم کردن تیغه‌های آلومینیومی بین 14 الی 16 درجه می ‌باشد. از این زاویه کمتر باعث می شود میزان ظرفیت هوادهی کاهش پیدا کند و از این زاویه بیشتر باعث افزایش لرزش ها می‌شود. لرزش شدید و زیاد تیغه‌ها و پره‌ها باعث می شود شافتهای اتصال تیغه به‌هاب خیلی زود بشکنند.

فن محوری آلومینیومی AF120

  • قطرفن 115 سانتی متر
  • تعداد تیغه 4 عدد
  • جنس تیغه از متریال آلومینیوم
  • جنس هاب از متریال چدن ریخته گری
  • عرض تیغه‌ها 27 سانتی متر
  • ظرفیت هوای دهی 17500CFM
  • توان الکتروموتور مناسب فن 2/2 کیلووات
  • دور استاندارد 700 دور بر دقیقه

فن محوری آلومینیومی AF150

  • قطر فن 145 سانتی متر
  • تعداد تیغه‌ها 4 عدد و جنس آنها از آلومینیوم
  • جنس هاب از چدن ریخته گری
  • عرض تیغه‌ها 27 سانتی متر
  • ظرفیت هوادهی 26000CFM
  • توان الکترو موتور3 کیلو وات
  • دور استاندارد چرخش 600 دور بر دقیقه می باشد.

گروه صنعتی ناب ملل این مدل فن محوری برج خنک کننده با متریال آلومینیم، را از قطر 100سانتی مترتا قطر 420 سانتی متر با ظرفیت هوادهی15000 تا 225000 فوت مکعب در دقیقه تولید می نماید.

انواع کولینگ تاور یا برج خنک کننده

بعد از اینکه به سوال برج خنک کننده چیست پاسخ دادیم حالا باید در مورد انواع برج‌های خنک کننده یا همان کولینگ تاورها بپردازیم. کولینگ تاورها به سه دسته کولینگ تاور مدار باز، کولینگ تاور مدار بسته و کولینگ تاور هیبریدی تقسیم بندی می‌شوند.

کولینگ تاور مدار باز

کولینگ تاور مدار باز، برج خنک کننده‌ای است که تبادل حرارت در آن از طریق تماس مستقیم بین آب و هوا ایجاد می‌شود. دستگاه خنک کننده خود به دو دسته سیستم‌های کراس فلو و کانتر فلو تقسیم می‌شوند. راندمان و بازدهی برج خنک کننده کانتر فلو بیشتر از برج‌های خنک کننده کراس فلو است.

اجزای کولینگ تاور مدار باز

اگر بخواهیم در مورد اجزای کولینگ تاور مدار باز با شما صحبت کنیم باید بگوییم که مهمترین قطعات این برج خنک کننده بدن و موتور ، پکینگ‌ها، تشتک یا حوضچه جمع آوری آب، قطره گیر و سیستم توزیع کننده آب داغ هستند.

کولینگ تاور مداربسته

کولینگ تاور یا همان برج خنک کننده مدار بسته از طریق انتقال انرژی حرارتی با استفاده از آب داغ با کویل فعالیت می‌کند. از آنجایی که این برج خنک کننده تبخیر ندارد پس آب کمی مصرف می‌کند. به کولینگ تاور مدار بسته، کولینگ تاور خشک یا خشک ساز می‌گویند.

اجزای کولینگ تاور مداربسته

اما در مورد اجزای کولینگ تاور مدار بسته باید گفت که مهمترین قطعات و اجزای این برج خنک کننده شامل کویل، فن ورودی آب داغ، ورودی هوا، خروجی آب و… است.

کولینگ تاور هیبریدی

کولینگ تاور هیبریدی یک خنک کننده با قابلیت چندگانه خنک کاری آب است. برج خنک کننده صنعتی در فصل‌های سرد سال مثل پاییز و زمستان که هوا سردتر است فقط از طریق هوادهی آب داخل کویل را خنک می‌کند اما در فصول گرم‌تر مثل بهار و تابستان هم هوادهی و هم پاشش آب را داخل کویل انجام می‌دهد.

ویژگی برج خنک کننده

چیلر هوا خنک یا برج‌های خنک کننده ویژگی‌ها و مزایای زیادی دارند که با توجه به مدل و نوع آن قیمت متفاوتی دارند. مثلا قیمت چیلر آب خنک و چیلر هوا خنک متفاوت است. به صورت کلی برج‌های خنک کننده با توجه به نوع و مدلی که دارند دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند.  تمامی کولینگ تاورها ویژگی‌های مخصوصی دارند که از جمله آن می‌توان به سیستم توزیع کننده آب از طریق آب پخش کن با چرخش مناسب اشاره کرد.

این چرخش با استفاده از لوله‌های PVC انجام می‌شود. الکتروموتور مناسب با درجه حفاظتی IP 55 و همچنین یک عایق حرارتی با کلاس F می‌باشد.
اگر در مورد قیمت چیلر و همچنین هر مدلی از برج‌های خنک کننده بخواهید بدانید بهتر است که از مجموعه ما درخواست کنید تا اطلاعات دقیق قیمتی را با توجه به نوع و مدل هر چیلر یا دستگاه خنک کننده در اختیار شما قرار بدهیم.

قیمت پکینگ برج خنک کننده کولینگ تاور، تابع کیفیت مواد اولیه، ضخامت و کیفیت پروسه تولید می‌ باشد. کیفیت تمام مواد خام پلیمری یکسان نیست و مواد خام به کار رفته در تولید پکینگ برج خنک کننده باید استانداردهای مشخص شده در مقاله STD-136 انستیتو برج خنک کننده را رعایت کند. مواد پلیمری با توجه به نسبت ترکیبات شیمیایی انواع بسیار مختلفی و کاربردهای بسیار متنوع دارند. استاندارد STD – 136 مینیمم کیفیت مورد نیاز مواد خام به کار رفته در تولید پکینگ برج خنک کننده را بر اساس تست‌ ها و بررسی‌ های واقعی و کاربردی در برج خنک کن اعلام نموده است.

دکمه بازگشت به بالا