اقتصادی

رنج صیادی و گنج هسته¬ای

باراناخبر / بوشهر زندگی در کنار دریا قلب مردم را در دریا می کند. شما مهمان نواز و سخاوتمند هستید. حتی اگر میهمان تعقیب شود ، شما هنوز تحمل دارید و آن را نزد او نمی آورید. اما دقیقاً همانطور که بوشهر میزبان خوبی بوده است ، آیا نیروگاه هسته ای نیز به عنوان یک افتخار ملی برای ما ایرانی ها میهمان خوبی برای بوشهر بوده است؟

داستان در مورد محله 45 ساله با “شرکت آلمانی” است. اصطلاح بوشهر به نیروگاه هسته ای اطلاق می شود و ریشه در حضور آلمانی ها در ابتدای ساخت آن دارد. قرار بود این محله موفقیت آمیز باشد ، اما بهانه ای برای جلوگیری از توسعه دو محله روستایی بود که نیروگاه را بین آنها ساخته است.

“حلیله” و “بندرگاه” دو روستا یا به طور کلی دو محله بوشهر هستند که سالهاست در اثر مشکلات نیروگاه هسته ای بوجود آمده است ، یکی از بزرگترین مشکلات این روستاها که دارای اقتصاد است. بر اساس دریا. توسعه و عدم بهبود سطل این روستاها. داربست که یکی از قدیمی ترین در نوع خود در بوشهر است ، اما عدم توجه به شرایط آنها باعث شده است تا جابجایی بسیاری از صیادان و تکاوران به سایر داربست ها منتقل شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع ، یک بعد از ظهر آفتابی به بندر ماهیگیری بندرگه رفتیم و با محمد بردل ، مدیرعامل تعاونی ماهیگیری بندرگه گفتگو کردیم. وی به باراناخبر گفت: بندر بندر به دلیل نزدیکی به تنها نیروگاه هسته‌ای کشور سالها با مشکل روبرو شده است. در سال آخر دکتر سالاری ، استاندار پیشین بوشهر ، قطعنامه ای شامل 19 بند بین دفتر استاندار بوشهر ، سازمان شیلات و سازمان انرژی اتمی کشور رد و بدل شد. در یکی از بندهای این مصوبه آمده است که محدودیت های صید و اعتبار باید به گونه ای باشد که کاستی های 40 سال گذشته در مدت 3 تا 4 سال قابل اصلاح باشد. البته اتفاقات خوبی در زمینه مسکن و شهرسازی اتفاق افتاده است و با اختصاص خطوط بودجه برای هالیله و بندرگه مانند سایر مناطق استان ، ساخت مسکن تحت نظارت سازمان های وابسته انجام می شود اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است. در ماهیگیری انجام شده است.

وی افزود: امروز حدود 50 کشتی ، 100 قایق و 800 نفر بطور مستقیم در اسکله بندر مشغول به کار هستند اما متأسفانه هیچ صندوق ملی یا استانی برای ساماندهی این اسکله اختصاص نیافته است. این در حالی است که برخی دیگر از بنادر استان که از نظر عمر بسیار کوتاهتر از بندر هستند و کارمندان آنها بسیار کمتر از این بندر هستند ، به طور مداوم بودجه لازم برای بازسازی و بهسازی را دریافت کرده اند.

35 سال تبعید و مهاجرت

مدیر تعاونی شیلات بندرگه تأکید کرد: در حال حاضر دلیل عدم رسیدگی به این اسکله توسط مسئولان مانند سایر پروژه های عمرانی عدم بودجه است اما این اسکله بیش از 35 سال است که حفاری نشده و خطوط بندری در حال انجام است. بسته آنها به شهر تنگستان نقل مکان کردند.

نمی توان از ساختارهای داربست چشم پوشی کرد و ممکن است هر لحظه تصادفات جبران ناپذیری رخ دهد. بردال گفت: “یكی از حوادثی كه هفته گذشته در این اسكله اتفاق افتاد ، سقوط سكوی فلزی با یكی از جاسوسان در آب بود.” بقایای سکو نشان می دهد که فقط خدا به جوشوا رحم کرده است که این دستبندهای فاسد به شکم او فرو نمی رود ، اما متأسفانه از سه ناحیه دچار شکستگی شد.

وی اضافه کرد: “با وجود این امکانات خسته و غیرقابل استفاده ، ماهیگیری هزینه سالانه خود را دریافت می کند و هیچ استثنائی در تعداد آنها مانند مواردی که در چندین بنادر دیگر استان یافت می شود در بندر وجود ندارد.”

بردال گفت: “علاوه بر هزینه ها ، هر اتاق انتظار باید بیش از 1 میلیون دلار برای هر تور برای فصل میگو بپردازد.” به عبارت دیگر ، در فصل میگو 50 میلیون دلار از کشتی ها و 50 میلیون دلار از کشتی ها گرفته می شود ، در حالی که در چهل سال گذشته هیچ خدمتی برای این اسکله ارائه نشده است.
P0 ، مدیر کل تعاونی شیلات بندرگه با اشاره به سایر مشکلات موجود گفت: نبود آب لوله از دیگر مشکلات این بندر است. بنابراین باید آب را از مخازن شهری با قیمت های گزاف بخریم و آن را به صورت ردیف بفروشیم. علاوه بر این ، چادر روی اسکله کاملاً پوشانده شده و پایه های آن برداشته شده است و هر لحظه امکان دارد که حاضران به اسکله حرکت کنند.

وی افزود: این حوادث باعث شده است که بسیاری از مواقع بانکها یا مغازه های خود را ترک نکنند. حتی نسخه های باقی مانده نیز آسیب می بینند. ما همچنین در سکوی که چند روز پیش شرح آن بود تلفاتی ایجاد کردیم که خدا را شکر خوب پیش رفت.

اسکله یک سکوی فلزی است ، که در آن کل ساختار پوسیده است

شاید امروز زنده نباشم از اسکله

یک ماهیگیر هنگام شنیدن عبارت “از دست دادن زندگی” در حال آماده سازی بستنی برای انتقال ماهی خود از طناب به اسکله بود و گفت: “من روزانه 15 تا 14 ساعت در اسکله کار می کنم.” باور کنید چند روزی است که به همسرم می گویم شاید امروز امروز آخرین باری باشد که از حوض به خانه برمی گردم ، دروازه ها خسته شده اند و از تیرها چیزی باقی نمانده است!
وی با اشاره به ستونهای اسکله خراب شده گفت: “با این وضعیت ، ممکن است که این سقف هر لحظه روی سر ما بیفتد.” فقط نگاه کنید به جاسوسانی که اکنون در حوض هستند و ببینید که بیش از ده نفر همزمان (زیر افطار در ماه مبارک رمضان) در زیر این سقف مشغول کار هستند.

کار و کسب های خرد

در بخش دیگری از سخنان خود ، مدیرکل تعاونی شیلات بندرگه به ​​موضوع مهم اشتغالزایی در طول سال جهش تولید و تولید اشاره کرد و گفت: “بسیاری از دارندگان حوض این بانک شغل به دست آورده اند. خستگی ناپذیر برای زنبورداران خود و نیزه های خود را فروخته اند. ” می دانید برای ایجاد شغل برای یک نفر 300 میلیون دلار هزینه دارد. امروز که قیمت ها افزایش یافته است ، قیمت تقریبی این سالن ها حدود 2 میلیارد دلار است و اشتغال هر اتاق انتظار حدود 12 نفر است. بنابراین لانجاها بنگاههای اقتصادی خوبی هستند که شغل دائمی ایجاد می کنند و به دولت کمک می کنند.

محمد بردال تصریح کرد: اگر به دنبال ریزه کاری ، اشتغال در این بخش رونق بگیرد و آنها حتی برای کار از استان های دیگر به اینجا می آیند. در سالهای گذشته تاکنون 100 غواص در این اسکله فعال بودند و امروز این تعداد به 46 نفر رسیده است که میانگین اشتغال آنها 8 نفر در هر شب است. همچنین در هر اسکله حدود 80 تا 100 کشتی وجود دارد که 100 درصد آن محلی است.

او در دریایی از مشکلات غرق شد

وی کار مرتبط با دریا را غرق شدن در دریای مشکلات توصیف کرد و گفت: تامین سوخت یکی دیگر از مشکلات ماهیگیران است. چنین مشکلاتی سرعت آهسته ، خاموش شدن سیستم در روزهای پنجشنبه و جمعه و خاموش شدن مکرر در سایر روزهای هفته است. در حقیقت ، به دلیل اینکه برخی سازمانها ، مانند شیلات و شرکت نفتی ، نیاز به آنلاین و موم کردن محموله ها و طی مراحل اداری را دارند ، حرکت در شنبه ها دشوار بوده است. ماهیگیری مستقیماً با آب و هوا ارتباط دارد و اگر هوا خوب باشد می توانیم به دریا برویم ، حالا تصور کنید که این آب و هوای خوب در پایان هفته یا تعطیلات اتفاق می افتد.

“پس از سوخت ، هزینه زیاد سایر وسایل نقلیه مشکل ما در مسیر ماهیگیری است.” کلیه تجهیزات ماهیگیری وارداتی است و متأسفانه کالاهایی که در کشور تولید می شوند قادر به رقابت کیفی با آن نیستند. به عنوان مثال ، یک تور با 100 باغ تور از 1 میلیون دلار به 30 میلیون دلار افزایش یافته است ، یا یک روغن 200 لیتری از 2 میلیون دلار به 6 میلیون دلار افزایش یافته است.

نقض دیگر مفید نیست!

مدیر تعاون شیلات بندرگاه گفت: قاچاق سوخت یک مسئله مشکل ساز و بی فایده برای صیادان است ، زیرا برای تهیه هزار لیتر روغن ، بوروکراسی اداری زیادی توسعه می یابد و صیاد ماهی ترجیح می دهد ماهی شیر را بگیرد که 60 هزار فروخته می شود. دلار در هر کیلوگرم ” می رسد

وی ادامه داد: در مورد ماهیگیری کوسه باید گفت که این نوع ماهیگیری به هیچ وجه اقتصادی نیست و به عنوان ماهیگیری ضمنی در نظر گرفته می شود؛ این بدان معناست که می توان کوسه ها را در شبکه هایی که به ماهی های دیگر پخش می شود نیز شکار کرد. اما از دیدگاه مرکزی و عمدی ، این صید ماهیگیری توسط صیادان بوشهر انجام نمی شود ، زیرا اگر باله یا دم یک کوسه 500 هزار دلار وزن داشته باشد ، برای هر صیاد ماهی سودآور نیست که 40 کوسه را صرف انرژی و هزینه های بالای تجهیزات کند. شکار یک کیلو باله. بدیهی است در موارد محدودی که مشاهده می شود ، از صید دلالت دارد.

وای بر او اگر این دریا را آتش بزند

بردال برخی از مشکلات را زیرساخت اما قابل تعمیر می داند: مشکل اصلی اسکله فرسایش بندر ، بهسازی آن و ترمیم سازه های خسته است. سایبان ها ، بندرها و حتی تیرهای این اسکله خسته شده اند.

وی در مورد خطرات عدم مراقبت از اسکله خاطرنشان کرد: غرق شدن اسکله و عمق کم عمق آن باعث بروز مشکلاتی از قبیل آسیب به پوسته ، خسارت به پروانه های پروانه ، خسارت ناشی از پیاده روها و حتی خطر آتش سوزی شده است. در صورت بروز آتش سوزی احتمالی برای یکی از نسخه ها ، پرتابگرهای دیگر قادر به انجام کاری نخواهند بود و به دلیل وجود آهن لحیم کاری از شعله های آتش جدا می شوند.

مدیرکل تعاونی شیلات بندرگه افزود: در حال حاضر پروانه انتشار حدود 15 میلیون دلار هزینه دارد و 3 تا 4 نسخه انتشار در هر ماه در این حوض آسیب دیده است. برخورد بانکها با یکدیگر در هنگام پیاده روها و شکستگی ها مشکل دیگری است که از حفاری حوض جلوگیری می کند.

سرمایه گذاری مخالف

مدیر کل تعاونی شیلات بندرگه گفت: “وقتی یک مالک مالک می بیند که هر روز به دلیل این مشکلات در بخش بدنه یا پلاک خودروها آسیب دیده است ، به وی هدیه کارآفرینی می دهد و شناورهای خود را می فروشد و از این طریق درآمد کسب می کند. سود بانکی آن است. ” او انجام می دهد یا به مشاغل کمتری خسته کننده مانند معاملات املاک و مستغلات و ماشین مراجعه کنید. با فروش هر اتاق انتظار ، 8 نفر به طور مستقیم و 5 نفر به طور غیرمستقیم بیکار خواهند بود و در دو ماه گذشته این اتفاق برای 4 سالن انتظار در این اسکله ماهیگیری رخ داده است ، بنابراین 24 نفر مستقیماً بیکار بوده اند. اگر مشکل شلاق حل شود ، دیگر کسی طول خود را نمی فروشد.

وی افزود: اسکله ساخته شده در اسکله بیش از 30 سال قدمت دارد ، آسفالت اسکله کاهش یافته و امواج جنوبی نیز در حال پرش به اسکله هستند. عدم وجود قطع کننده های مناسب در قسمت جنوبی و ورود آب دریا از طریق امواج باعث می شود که اتاق ها و سازه های موجود در اسکله تا حد امکان سوزانده شود.

بردال گفت: “از زمان احداث اسكله ، هیچگونه خط لوله انتقال آب در اسكله وجود نداشته است و ما در مورد آبرسانی مشكلات زیادی داشتیم ، از جمله قیمت خرید آب از مخازن شهر و ضرب اجاره.” این اسکله است

ما همسایگان بی فکر هستیم

محمد بردال معتقد است برخی از این مشکلات دارای ریشه های دیرینه است: به دلیل احداث نیروگاه در نزدیکی اسکله ، محدودیت های بسیاری بر روی ساکنان بندر و هالیله گذاشته شد و سالهاست که بندر به دلیل گمانه زنی ها اجازه گسترش پیدا کرده است. متأسفانه در سالهای اخیر به دلیل مشکلات بودجه و اعتبار این اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل تعاونی شیلات بندرگه تصریح کرد: هزینه بیش از حد مجوزهای قایق ماهیگیری که بالغ بر 120 میلیون دلار است ، برخی از صیادان را نیز از مجوزهای فعالیت محروم کرده است ، برخی از افراد که شغل اجدادی آنها ماهیگیری بود و اکنون. از پشت چندین کودک داشته باشید. هزینه های چنین مجوزی ایجاد نمی شود و صید غیرقانونی محسوب می شود. جمع گرفتن قایقهای کوچک برای چنین ماهیگیران فقط چند ماهی در روز است و آنها هیچ وقت درآمدی برای صرفه جویی و پرداخت هزینه های بالای مجوز ندارند. برای حل مشکل زندگی و اشتغال چنین افرادی ، از هر پیشنهادی که ارائه می شود استقبال می کنیم.

ماهیگیری کجاست؟

بعد از گذشت چند روز ، ما برای پیگیری موضوع دوباره به اسکله بندر رفتیم و شاهد فعالیت یک تیم متخصص برای استخراج بقایای سکوی تخریب شده بود. یک ماهیگیر جوان در اسکله که شاهد اجرای این عملیات روی سکو بود به باراناخبر گفت: “در بعضی از روستاها که جمعیتی از ده خانواده ندارند ، داربست های ظریف و مدرن ساخته اند ، اما برای اسکله بندر ، این نیروگاه سال ها از پیشرفت آن جلوگیری کرد. و امروز بودجه ای برای نمانده است!

وی افزود: همه غواصان غواصی هر ماه و هر سال به سمت صید ماهی می روند ، اما آنها خدمات صیادی را به ما ارائه نمی دهند. حتی این بستر پوسیده نیز به ضرر مردم گرفته شده است. وقتی لنجی می خواهد از اسکله برای ماهیگیری خارج شود ، حدود 10 تا 12 میلیون دلار هزینه می کند ، اما بارها به دلیل مشکل آب آشامیدنی در اسکله مجبور می شوند که عزیمت خود را به تأخیر بیندازند. اگر ، پروردگار ، ما را نجات دهد ، یکی از ضربات آتش ، چگونه باید بقیه بازیگران را که همه در گل و لای اسکله گیر کرده اند ، تقسیم کنیم؟

وی ادامه داد: تنها کاری که ماهیگیری در سالهای اخیر انجام داده است همان سیستم اطفاء حریق است که آنها به دلیل برخی آتش سوزی در بانک متهمان دیگر انجام داده اند اما بعد از گذشت چند سال هنوز آسفالت آسیب دیده آنها را تعمیر نکرده اند. “، او گفت. .

ساختارها را می توان ذخیره کرد ، اما

سپس در خروج از سکوی تخریب شده با اسفندیار شعبانی ، یکی از مسئولان تیم غواصی فعال صحبت کردیم. شعبانی که 40 سال تجربه در زمینه تأسیسات دریایی دارد ، اظهار داشت: همه بانک های جهان درگیر در فرسایش فلزات هستند. این بدان معناست که فلزاتی که در معرض آب ، رطوبت و نمک قرار دارند ، دائماً فرسایش یافته و اکسیده می شوند ، به همین دلیل در مراکز صنعت دریایی ، فلزات از سه طریق برای طولانی تر کردن عمر خود ایمن هستند.

وی توضیح داد: در بنادر بزرگ فلزی با پایه شمع به دلیل هزینه بالا از روشهایی استفاده می شود که عمر فلزات از 30 سال به 120 سال افزایش می یابد. روش اول تزریق 2000 میلی آمپر به آب دریا است که هم پایه های فلزی داربست و هم رگ های فلزی شناور در آن را فراهم می کند. با توجه به مدت طولانی توقف کشتی های بزرگ بار در بنادر تجاری ، این روش بیشتر در چنین بنادر استفاده می شود. علاوه بر درگاه های تجاری ، کشتی های بزرگ نیز از این روش برای جلوگیری از خوردگی استفاده می کنند.
شعبانی اظهار داشت: در روش های دیگر لاستیک عایق در زیر پایه ها قرار می گیرد تا از نفوذ آب و هوا و همچنین موجودات پلانکتون و دریایی جلوگیری شود. روش سوم به عنوان روش مکانیکی یا روی-آند شناخته شده است. در حقیقت ، در این روش ، روی خود را فدای آهن می کند. همه این روش ها با محاسبه شدت جریان ، میدان ، نفوذ پذیری آب ، انتقال گرما و عوامل ایمنی طراحی و اجرا شده اند.
این کارشناس امکانات دریایی تصریح کرد: در ایران از روش حفاظت کاتدی در بنادر تجاری در کیش و در دو سوخت بنزین استفاده شده است و در بندر دیگری از جزیره کیش از روش روی-آند استفاده شده است. در بنادر تازه ایجاد شده ، پایه ها و ساختمانها به صورت در هم تنیده ساخته شده اند ، یعنی علاوه بر این مجموعه ، بتون نیز ریخته می شود.

وی با اشاره به راهکارهای طولانی مدت نگهداری از چنین ساختارهایی ، افزود: متأسفانه در ایران موضوع نگهداری مورد غفلت قرار گرفته است. برای افزایش عمر مفید سازه های دریایی بهتر است فرایند نگهداری در محل های خروجی را جدی بگیرید. به عنوان مثال ، اگر هر دو سال یکبار سرویس ، سر و صدا ، تمیز کردن ، بی سیم و نقاشی روی همان داربست اجرا می شد ، طول عمر آن تمدید می شود.

اکنون بندر بندر ، بین محرومیت و سالها ، تنها مانده است و هیچ کس نمی گوید این نقطه از بندر تاریخی توسعه و رشد بوشهر و بودجه کلان کشور یا سود آن چیست. حقیقت بودن در نزدیکی نیروگاه مهم بوشهر و پذیرش آن. چه زمانی او به این حق طولانی دست خواهد یافت؟

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا